Autoimmun hepatit - Kosthållning? Andra Autoimmuna sjukdomar?
Hej
jag fick nyligen min diagnos autoimmun hepatit. Jag har ännu inte märkt av några betydande symptom för det hela (förutom trötthet men det är väl de flesta i samhället idag, blålila fötter, svullenhet samt acnelängs hals och käklinje varav de två sista är jag inte är säker på att det kan häröras till sjukdomen iofs..)
Dock hade jag grad 2 på levern och grad 3 på fibroserna. Hur ser det ut för er andra? Ingen aning om hur länge jag gått med sjukdomen eller hur många år en hade haft kvar utan behandling.. Upptäcktes i och med en hälsoundersökning.
Är intresserad av att höra hur det ser ut för er andra med autoimmun hepatit eller andra autoimmuna sjukdomar? Vad jag förstår är ju risken att dra på sig flera autoimmuna sjukdomar förstärkt. Hur fungerar er medicinering (jag har inte börjat med Imurel ännu men inom någon vecka, hittills har kortison fungerat fint)? Biverkningar? Etc.
Kosthållningen! Jag vill gärna veta hur ni lever och vad ni äter. Jag tänker förebyggande för att inte dra på mig fler autoimmuna sjukdomar. Jag har redan astma, oklart också med glutenintolerans. Jag har testat negativt på blodprover och gastroskopi men mina värden gick ner ett tag när jag gick på glutenfri kost.. Tror inte jag vågar släppa på så mycket gluten igen - någonsin. Det finns ju autoimmuna protokollet osv. men ibland är jag osäker på om det finns saker i kosten som ställer till det för levern, mitt mål är ju framför allt att stötta min lever framöver på alla sätt jag kan. Kaffe sägs ju vara antiinflammatoriskt ex men är det så fint för levern? Probiotika kan vara bra som tillskott, men jag läste någonstans att Chlorella inte lämpar sig för leversjuka (kan minnas fel men jag slutade ju inta Chlorella på studs iaf)?
Och ni som har barn, hur har ni lagt om kosten för dessa (eventuellt)? Uppenbart finns det ju något systemfel i immunförsvaret som spökar i generna, jag vill inte att barn ska drabbas på något sätt om det går att undvika.
Gärna om ni har tips på alternativare som har hjälpt er/någon ni känner, behandlingar eller dylikt - sjukvården är ju bra på reaktiv behandling men där får en ju inte mycket annat stöd i sina förebyggande funderingar.
Hör gärna av er, oavsett om det är AIH eller annan autoimmun sjukdom! Eller kostrådgivning i stort.