• Editanna

    Anonym Spermadonator/ivf

    Hej allihopa,

    Det är så att jag blev gravid på första försöket (IVF)

    Både jag o min partner längtade till detta, men nu har vi gjort slut och han vill inte ha något med barnet att göra ? Vi gjorde detta som ett par utomlands.

    Det är inte så att jag bryr mig om honom längre, jag klarar mig själv också. Har någon varit med om detta ? Att ni använd anonym donator ? Hur räknas detta i Sverige ??? När barnet föds, är det ett krav att barnet ska ha en faderfigur registrerad? För nu vill inte min föredetta sambo ha någonting med barnet att göra. Och vill inte ha någonting med försörjning underhåll att göra.

    Med andra ord så vill inte jag använda honom som fadersfigur heller om han nu gett upp.

    Så kan den rutan stå tom ? Och hur blir det med underhåll som ensamstående ?

    Hälsningar

  • Svar på tråden Anonym Spermadonator/ivf
  • Friger

    Fader okänd och staten tar över faderskapet och betalar ut underhåll.

    Socialtjänsten kommer genomföra en utredning angående faderskapet. För att staten ska gå in som fader får du inte motarbeta den. Men jag har inte stött på att det hänt.

    Stämmer det att ni gjorde de på en klinik utomlands är det enkelt. Berätta sanningen.

    Är det någon du känner som donerat eller någon du kan kontakta blir det något att fundera på.

  • Editanna

    Nej jag har gjort de via en klinik i Danmark. Så det blir inga svårigheter eftersom det står tydligt att det är en anonym donator. Men jag tänkte mer eftersom jag gjorde dena resa med min sambo.. och vi har skrivit under tillsammans . Men nu när man gjort slut hur blir det när barnet är född ?? Räknas han som barnets pappa oavsett att de är slut ?

  • Jag är bara jag

    Mig veterligt räknas endast gifta som pappa automatiskt. Men det här är lite lurigt så jag vet inte tvärsäkert vad som gäller. 

  • SvenOlsson

    "När det gäller barn som kommit till genom assisterad befruktning anses den man som har samtyckt till inseminationen eller befruktningen utanför mammans kropp vara pappa till barnet."

    www.mfof.se/faderskap-och-foraldraskap/faderskap.html

    Det vill säga, din fd sambo tog på sig ansvaret som barnets pappa redan när han gick med på att du inseminerades. Jag tror den regeln bara gäller de som inseminerats på klinik, där donatorers anonymitet gör att det aldrig kan finnas någon annan fader. De få gånger jag donerat direkt till straighta cis-par har vi oftast skrivit kontrakt där kvinnans man åtagit sig det juridiska ansvaret redan innan vi börjat försök. Peppar peppar kommer jag aldrig behöva prova om de avtalen skulle skydda mig som donator från juridiskt ansvar.

    Självstående mammor har rätt till underhållsstöd genom Försäkringskassan, men det är värt att fastslå att din fd sambo blir barnets juridiska fader så att barnet ges arvsrätt efter honom. Fast du måste vänta till barnet är fött innan du kan börja den processen. Personalen på familjerätten kan säkert hjälpa dig med de konkreta stegen sen när du blir kallad till möte med dem.

  • Friger
    SvenOlsson skrev 2021-05-21 12:24:26 följande:

    "När det gäller barn som kommit till genom assisterad befruktning anses den man som har samtyckt till inseminationen eller befruktningen utanför mammans kropp vara pappa till barnet."

    www.mfof.se/faderskap-och-foraldraskap/faderskap.html

    Det vill säga, din fd sambo tog på sig ansvaret som barnets pappa redan när han gick med på att du inseminerades. Jag tror den regeln bara gäller de som inseminerats på klinik, där donatorers anonymitet gör att det aldrig kan finnas någon annan fader. De få gånger jag donerat direkt till straighta cis-par har vi oftast skrivit kontrakt där kvinnans man åtagit sig det juridiska ansvaret redan innan vi börjat försök. Peppar peppar kommer jag aldrig behöva prova om de avtalen skulle skydda mig som donator från juridiskt ansvar.

    Självstående mammor har rätt till underhållsstöd genom Försäkringskassan, men det är värt att fastslå att din fd sambo blir barnets juridiska fader så att barnet ges arvsrätt efter honom. Fast du måste vänta till barnet är fött innan du kan börja den processen. Personalen på familjerätten kan säkert hjälpa dig med de konkreta stegen sen när du blir kallad till möte med dem.


    Dina papper är inte värda något alls. Barnet är avtalspart. Inte mamman. Socialtjänsten har en långt gående skyldighet att för barnets räkning utreda och fastställa faderskapet. Det är inget mamman och du kan avtala bort.

    Papper du skriver med kliniker i Sverige är bindande. Där finns det särskild lagstiftning angående spermadonatorer.

    Har svårt att se att den lagstiftningen gäller för kliniker utomlands. Är liksom omöjligt att hålla koll på utrikes kliniker och godkänna dom.

    Däremot lägger Socialtjänsten ner en utredning om faderskap om dom får ett papper från en utrikisk klinik. Dom vet att det är meningslöst att utreda saken.
Svar på tråden Anonym Spermadonator/ivf