• Mminuit

    Två eller tre barn?

    Som rubriken lyder är temat/funderingen kort och gott två eller tre barn.

    Jag har väl känt att jag gärna har 2 barn . Sedan träffade jag min sambo, och han hade ett barn sen innan. Han har en son på 6 år - blir 7 i november. I januari 2020 födde jag vårt första gemensamma barn (mitt första och enda än så länge). I början var jag helt inställd på att jag inte ville ha fler barn. Vi hade ju två nu, även om hans son bara är hos oss varannan vecka. 

    Dock har jag sen en tid tillbaka känt att jag nog vill ha ett till barn. Jag ser inte hans son som mitt barn, jag har inte dom känslorna för honom. Det som tar emot är att vi då kommer ha 3 barn och 3 barn känns i min värld väldigt mycket. Därför undrar jag nu, ni som har fler än två, hur mycket det egentligen blir?

    Mina tankar är väl: 
    - det kommer bli dyrt med resor, aktiviteter, nöjen då man ska betala för 3 barn -> samtidigt som han visserligen är 6 år äldre så han kommer ju om några år inte alltid vilja följa med på allt. En 16 åring kanske inte vill hänga en dag på Kolmården exempelvis. Så det kanske inte är ett sååå stort problem?

    - hur, HUUUUR, får man plats i en bil? Vad har ni för bilar ? Hur ska man få plats med två bilstolar/bilskydd för en 2 åring och nyfödd, och en sittpuff till 6åringen? Om man ska åka iväg till nån stuga i 1-2 veckor och ska ha med sig packning, två barn som är i behov utav vagn.... Vi får ju knappt plats nu känns det som. Vi har i dagsläget en volvo v60 och en volvo v90. V60n kanske inte är den störtsta, men en v90 är väl inte den minsta bilen. Sambon hatar allt som har med familjebussar o göra, så tar tacksamt emot exempel på snygga bilar för stora familjer

    - är det väldigt jobbigt med tre barn? -> samtidigt tänker jag att då har dom varandra och kan roa varandra. Annars blir det mer att man som förälder måste vara med ibland när man kankse inte har tid eller ork.

    - hur bor ni? har alla egna rum? I dagsläget skulle vi kunna ha ett till barn och alla får egna rum. Men då har vi inget extra rum eller extra sällskapsrum utan ett vardagsrum på nedervåningen. 

    - är det dyrt i vardagslivet? -> tänker att mat kostar väl inte så mycket extra, mycket blir väl ärvt av stora syskonen också. Kanske får man rabatt på dagis...?

    - Älskar man alla barn lika mycket? Jag är chockad över den kärlek jag känner till min dotter, och har svårt att förstå hur man ska kunna klara av att älska två stycken eller fler så mycket

    - Har ni upplevt er förhållande bättre/sämre mer fler barn? Vi hade ett bra förhållande innan vi skaffade vårt barn. Vi bråka väldigt sällan och var sällan oense. Sen fick vi vår dotter.... och nu... kaos. Detta har varit vårt sämsta år någonsin. Det känns som att det ofta är tjafs och missförstånd. Dålig energi. Var dotter sover dåligt och gjort sen hon föddes så mycket sömnbrist som kan påverka humöret. Känns som mycket tjafs handlar om barn och familj med. Jag har hört en del säga att första barnet var skilsmässa och andra mycket bättre. Att man kanske lär sig att jobba mer som ett team då. 

    tacksam för alla svar/inputs/tankar och åsikter.
  • Svar på tråden Två eller tre barn?
  • Jonnynilsson

    Trist och läsa om din inställning till bonusbarnet. Fundera på vad din man skulle tycka om han fick reda på det!

    Är de kaos nu blir det inte bättre senare. Skaffa INTE fler barn.

  • Anonym (Ditt liv)

    Vill du ha ett barn till så prata med sambon.Då skulle ni ha två barn tillsammans och hans barn på halvtid .

  • Mminuit
    Jonnynilsson skrev 2021-05-20 16:37:31 följande:

    Trist och läsa om din inställning till bonusbarnet. Fundera på vad din man skulle tycka om han fick reda på det!

    Är de kaos nu blir det inte bättre senare. Skaffa INTE fler barn.


    Har du barn eller bonusbarn? Eller för att få ha något att säga bör du ha båda. Det enda jag skrev är att jag inte ser han som mitt barn. Han är inte mitt barn. Du vet inte hur länge han funnits i mitt liv, hur omständigheterna ser ut eller om den meningen kan tolkas hårdare än den är. Kanske bara var det att nu när jag fått uppleva den kärlek man känner till sitt egna barn, så insåg jag att jag inte har den knytningen till honom. Och det kanske varken är konstigt eller ovanligt. 


    Nu skulle jag inte heller säga att det är kaos. Det är en skillnad mot var det var innan men allt beror troligtvis på det som kommer med småbarnsåren. Då jag har en dotter som inte sover hela nätter och är nu 15 månader. Skulle aldrig skaffa ett barn för att rädda en relation, för det tror jag inte på

  • Mminuit
    Anonym (Ditt liv) skrev 2021-05-20 18:02:28 följande:

    Vill du ha ett barn till så prata med sambon.Då skulle ni ha två barn tillsammans och hans barn på halvtid .


    Jag har givetvis pratat med min sambo. Men det avgörande beslutet ligger hos mig. Han vill ha ett till och förstår att jag vill ha det, men han är lika nöjd med de vi har och blir inte ledsen om vi inte skaffar ett till barn. 


    Det är därför jag ställde mina frågor och funderingar, i hopp om att personer med fler än två barn kan ge sina synpunkter på det.

  • Anonym (Sara)
    Mminuit skrev 2021-05-20 15:14:42 följande:

    - hur, HUUUUR, får man plats i en bil? Vad har ni för bilar ? Hur ska man få plats med två bilstolar/bilskydd för en 2 åring och nyfödd, och en sittpuff till 6åringen? Om man ska åka iväg till nån stuga i 1-2 veckor och ska ha med sig packning, två barn som är i behov utav vagn.... Vi får ju knappt plats nu känns det som. Vi har i dagsläget en volvo v60 och en volvo v90. V60n kanske inte är den störtsta, men en v90 är väl inte den minsta bilen. Sambon hatar allt som har med familjebussar o göra, så tar tacksamt emot exempel på snygga bilar för stora familjer

    - är det väldigt jobbigt med tre barn? -> samtidigt tänker jag att då har dom varandra och kan roa varandra. Annars blir det mer att man som förälder måste vara med ibland när man kankse inte har tid eller ork.- hur bor ni? har alla egna rum? I dagsläget skulle vi kunna ha ett till barn och alla får egna rum. Men då har vi inget extra rum eller extra sällskapsrum utan ett vardagsrum på nedervåningen. - är det dyrt i vardagslivet? -> tänker att mat kostar väl inte så mycket extra, mycket blir väl ärvt av stora syskonen också. Kanske får man rabatt på dagis...?

    - Älskar man alla barn lika mycket? Jag är chockad över den kärlek jag känner till min dotter, och har svårt att förstå hur man ska kunna klara av att älska två stycken eller fler så mycket- Har ni upplevt er förhållande bättre/sämre mer fler barn? Vi hade ett bra förhållande innan vi skaffade vårt barn. Vi bråka väldigt sällan och var sällan oense. Sen fick vi vår dotter.... och nu... kaos. Detta har varit vårt sämsta år någonsin. Det känns som att det ofta är tjafs och missförstånd. Dålig energi. Var dotter sover dåligt och gjort sen hon föddes så mycket sömnbrist som kan påverka humöret. Känns som mycket tjafs handlar om barn och familj med. Jag har hört en del säga att första barnet var skilsmässa och andra mycket bättre. Att man kanske lär sig att jobba mer som ett team då. tacksam för alla svar/inputs/tankar och åsikter.


    Klart att det blir mycket dyrare, bokade idrottsläger nu och bara det landade på över 7.000. Så det är bra att räkna på ekonomin.

    Har haft högst ordinära Volvo kombi, just nu en xc70. Två barn på var sida i bakåtvända stolar och äldsta i mitten i bältesstol. Fungerade utmärkt.

    Vi har hus på 180 kvm och barnen har egna rum (ålder tonåring + mellanstadiet + lågstadiet nu). Som små delade de rum.

    Relationen blev starkare och bättre för varje barn. Om ni bråkar så mycket nu så red ut det först innan ni skaffar fler barn.
  • Mminuit

    Jag inser att jag kanske var upprörd när jag skrev inlägget. Jag ser nu att det kan tolkas som att vår relation är skit. Då jag skrev kaos. Kontrasten är stor, absolut, men vi har ändå ett betydligt bättre och starkare förhållande än många andra. Det är väl just det att de diskussioner och missförstånd nu beror på sömnbrist och säkert att vi har olika syn på fördelningen utav uppgifter. Han tycker säkert att han gör mer än mig, och tvärtom. Humöret är ju som det är när man inte fått sova på över ett år. Tålamodet likaså.

    Vi har ett bra förhållande, men det var bättre innan. Det är väl bara standard småbarnsårs-förhållande nu. 

  • Anonym (Anonym)

    Fler barn, mer kaos. Men också mycket mycket mer kärlek.

    Relationen till partnern blir efter hur bra ni är på att prata och lyssna på varandra. Jag säger alltid till min man "Förvänta dig inte att jag ska göra något, vill du ha min hjälp eller vill att jag ska göra något säg det, men säg det snällt" och det följer jag gentemot honom. Jag förväntar mig inte att han ska något utan att jag pratat med honom om det innan. Givetvis bråkar vi ibland, vi är trötta, ätit dåligt, känner oss off på något sätt. Men jag tycker vi är duktiga att be varandra om förlåtelse när vi fått en chans att lugna ner oss, eller fått i oss den där mat biten som saknades.

    Bil kan jag inte säga så mycket, vi köpte en wv sheran när vi bara hade 2 barn. Älskar skjutdörrarna. Och nu kollar vi på ev en minibuss med 9 platser som bil nummer 2. Svågern har en BMW med 7 platser som ser ut som en lite större bil bara. Men jag tycker inte man sitter lika bekvämt i den som i vår wv.

    Allt kostar väldigt mycket mer, och många familjeerbjudanen är ju för 2 vuxna och 2 barn. Men man får ju en liten kompisantion med flerbarns tillägget. Är inte så mycket mellan barn 1 och 2 men sen ökar det på ganska bra.

    Man älskar barnen lika mycket men på sina egna sätt. Det är helt olika kärlekar och det ända de har gemensamt är att du inte kan se dig utan någon av dom. De har alla sina egna rum i hjärtat.

    Och på tal om rum, de behöver inte egna rum förens de blir större och har hem kompisar typ. Just nu vill mina 3 barn 6, 4 och 1 alla sova i samma rum. De kan ha egna rum men det har blivit mer att de har ett lekrum, ett legorum och så sovrummet. Dock kan 6 åringen vilja vara i fred när han har kompisar över så då försöker vi se till att de får ha legorummer för sig själva. Jag var också så där med att vi inte skulle ha gästrum, kontor och liknande när alla barnen skulle få ha ett eget rum. Men jag saknar det inte, är rätt skönt att barnen har sina 3 rum. Då låter de mitt sovrum, vardagsrum och kök vara ifred.

    Men i slutändan handlar det om hur du och din man känner. Vill ni ha ett barn till eller inte. Oavsett hur det ser ut med alla praktiska delar.

    Vi är lite så där nu, ska vi ha en fyra eller inte. Jag vill gärna ha en flicka men osäker på om jag vill ha ett fjärde barn. Min man har sagt att vi får känna efter när 1 åringen blir 2. För så gjorde vi med de andra. Och då kände vi ju att det var det vi ville, vi ville ha en till och allt det praktiska fick komma sen.

Svar på tråden Två eller tre barn?