• Anonym (Saknad & ångest)

    Allt man ångrar när någon dör

    Min vän gick hastigt bort nyligen. Vi hade varit vänner i många decennier och hade det alltid roligt och mysigt tillsammans. Han gick bort så fort att jag aldrig hann säga farväl och nu går tankarna runt, runt i huvudet på mig.

    Visste han hur mycket han betydde för mig? Visste han att jag kände mig välsignad för att ha haft honom i mitt liv så länge? Visste han hur mycket jag uppskattade honom som person? Visste han hur mycket jag skulle sakna honom?

    Varför bjöd jag inte hem honom när han sa att vi skulle äta thai-mat hos mig för någon månad sen? Varför sköt jag upp det istället för att bara fixa det? Varför låtsas-skällde jag på honom angående en parkeringsplats i ett av våra sista samtal? Jag är 99,6% säker på att han visste att jag skämtade men tänk om han inte förstod det?

    Allt jag kan tänka på är allt jag borde ha gjort annorlunda. Allt jag borde ha sagt. Allt jag borde ha gjort.

  • Svar på tråden Allt man ångrar när någon dör
  • Anonym (S)

    Känner samma sak, har själv gått igenom ett färskt dödsfall. Allt man tror att man kommer att hinna med! Glöm det. Ring det där samtalet idag. Träffas. Kramas! Livet är kort.

  • Anonym (Saknad & ångest)
    Anonym (S) skrev 2021-05-20 18:44:54 följande:
    Känner samma sak, har själv gått igenom ett färskt dödsfall. Allt man tror att man kommer att hinna med! Glöm det. Ring det där samtalet idag. Träffas. Kramas! Livet är kort.
    Beklagar din förlust.

    Jag har förlorat flera vänner dom senaste åren och jag är smärtsamt medveten om att det inte finns någon garanti för imorgon eller nästa timme ens en gång men ändå så tar jag mig inte alltid tid. Ändå så vågar jag inte alltid säga allt jag egentligen vill säga.
  • Anonym (S)
    Anonym (Saknad & ångest) skrev 2021-05-20 18:50:39 följande:
    Beklagar din förlust.

    Jag har förlorat flera vänner dom senaste åren och jag är smärtsamt medveten om att det inte finns någon garanti för imorgon eller nästa timme ens en gång men ändå så tar jag mig inte alltid tid. Ändå så vågar jag inte alltid säga allt jag egentligen vill säga.
    Tack. Ja, vi kanske alla behöver lära oss den läxan då! Att ta sig tid för kontakter, att våga säga saker, att ens tänka på att säga det fast det kan kännas så självklart.
  • Anonym (A)
    Anonym (S) skrev 2021-05-20 18:44:54 följande:
    Känner samma sak, har själv gått igenom ett färskt dödsfall. Allt man tror att man kommer att hinna med! Glöm det. Ring det där samtalet idag. Träffas. Kramas! Livet är kort.
    Håller verkligen med 100%
  • Friger

    Fick lite återblick från när jag åkte bil i morse. Har länge tänkt skriva brev till mina efterlevande om jag dör.

    Dels berätta allt praktiskt. Vart dom hittar alla pengar och vilka försäkringar och pensionsrätter och allt annat som dom kan "casha in" på. Det börjar bli så mycket att jag håller käft om saken. Vill inte ha en kniv i ryggen.

    Men sen tänkte jag även berätta hur mycket jag älskar dom, att dom inte behöver oroa sig för att jag skulle vara arg på dom. Det är jag inte.

    Skulle din vän se dig nu tror jag att han tänker lika dant. Jag tror inte han är arg eller håller något emot dig. Han tycker nog synd om dig för att du är ledsen för hans skull.

  • Anonym (Saknad & ångest)
    Friger skrev 2021-05-20 19:26:37 följande:
    Fick lite återblick från när jag åkte bil i morse. Har länge tänkt skriva brev till mina efterlevande om jag dör.

    Dels berätta allt praktiskt. Vart dom hittar alla pengar och vilka försäkringar och pensionsrätter och allt annat som dom kan "casha in" på. Det börjar bli så mycket att jag håller käft om saken. Vill inte ha en kniv i ryggen.

    Men sen tänkte jag även berätta hur mycket jag älskar dom, att dom inte behöver oroa sig för att jag skulle vara arg på dom. Det är jag inte.

    Skulle din vän se dig nu tror jag att han tänker lika dant. Jag tror inte han är arg eller håller något emot dig. Han tycker nog synd om dig för att du är ledsen för hans skull.
    Att skriva brev till sina efterlevande är ingen dum idé men det är något man inte brukar göra av någon orsak om det inte är så att man är svårt sjuk. Kanske något man borde tänka på att göra ändå för man vet aldrig när man tar sitt sista andetag.

    Ditt sista stycke värmde.
Svar på tråden Allt man ångrar när någon dör