• generellt

    Ni som har pluggat journalistik

    Jag har en kandidatexamen i journalistik samt en del andra studier i bagaget. Jag tog min examen för ungefär fyra år sedan och har sedan dess haft två sommarvikariat på redaktion, men inte mer än så. Nu är det tre år sedan jag alls jobbade med något journalistiskt, och det känns redan kört. Det är en svår bransch, och då blir tre år en väldigt lång tid. Jag jobbar istället på bibliotek. När jag började jobba där så kändes det som ett logiskt drag. Jag hade flängt runt mycket och haft några hektiska år, och det kändes skönt att ta det lite lugnt ett tag. Och just min tjänst är väldigt lugn. Men jag känner mig numera ganska rastlös, och längtar till något annat. Jag söker journalistjobb ibland, men det känns hopplöst. Jag siktar istället på studier, men jag vet inte ännu inom vad.


    Finns det fler journalister här som inte får jobb inom den branschen? Vad gör ni istället?

  • Svar på tråden Ni som har pluggat journalistik
  • Anonym (qazxsw)

    Inte många som jobbar med vad de utbildat sig till.

    Varför inte ta några frilansjobb, skriv för hobbytidningar, men det är väl inte grävande journalistik. Kan även vara så att du kanske inte är radikalvänster eller miljöpartist som gör att du inte får journalistjobb. 

Svar på tråden Ni som har pluggat journalistik