• Soffii

    Uppfostring förskola

    Häromdagen ringde förskolan till mig angående mitt barn som är 5 år. Pedagogen lät chockad och menade på att detta hon skulle nämna till mig är riktigt allvarligt och det blir konsekvenser för detta.

    Mitt barn och ett annat hade lekt med barbiedockor. Sedan hade pedagogerna sett att dom hade klätt av Barbiedockorna och inget mer med de. Efter en stund hade pedagogerna sett att mitt barn och det andra hade börjat pussa och slickat på dockornas intima delar.

    Detta hade dom satt stopp för direkt och förklarat tydligt att detta inte är tillåtet. Dom hade sedan satt stopp för att mitt och de andra barnet INTE fick vara med under olika aktiviteter som var under pga denna hände. Det var i vissa utrymmen på förskolan som dom inte får vistas i m.m.

    Jag fick den känslan att det var ett enormt brott mitt barn hade begått för det var så nästan pedagogen uttryckte sig, och sen då ?straffa? barnen pga denna händelse.

    Dom uttryckte sig även att barnen MÅSTE ha sett detta någonstans och det är absolut förbjudet och noll tolerans för detta beteende.

    Vi ska nu gå på möte om händelsen bland annat. Absolut ska barn lära sig i god tid vad som är rätt och fel Men är jag ensam i att tycka att detta var lite hårt av pedagogerna ?

  • Svar på tråden Uppfostring förskola
  • Anonym (Ja)

    Barnen lär sig ingenting av det straff dem fått att de inte får vara med på andra aktiviteter.

    Hade barnen slagit andra barn och inte kunnat uppföra sig så förstår jag att de kanske inte kunde vara med på andra aktiviteter. Men som straff för att de slickade och pussade på barbiedockorna så ger de straffet inget syfte eller konsekvens för barnen kommer inte förstå det. Däremot ska pedagogerna prata med barnen och fråga varför de gör så, var det sett detta etc. (de kan själva blivit utsatta för liknande av vuxna eller andra barn och då hade jag velat försöka få veta var de kommit på att göra så från början). Skälla och straffa är rätt värdelös metod i ett sånt fall.

  • Anonym (barnskötare)
    Soffii skrev 2021-05-22 16:22:37 följande:

    Detta hade dom satt stopp för direkt och förklarat tydligt att detta inte är tillåtet. Dom hade sedan satt stopp för att mitt och de andra barnet INTE fick vara med under olika aktiviteter som var under pga denna hände. Det var i vissa utrymmen på förskolan som dom inte får vistas i m.m.

    Jag fick den känslan att det var ett enormt brott mitt barn hade begått för det var så nästan pedagogen uttryckte sig, och sen då ?straffa? barnen pga denna händelse.

    Dom uttryckte sig även att barnen MÅSTE ha sett detta någonstans och det är absolut förbjudet och noll tolerans för detta beteende.


    Jag arbetar på förskola. Är du säker på att du uppfattade helt och hållet kring vad personalen sade? Om barn beter sig sexuellt avvikande så låter man inte barnen vara ensamma, utan man ser till att man har koll på dem, och särskilt under den dag som det inträffade. Kanske visste personalen att det var kompisen som intiterade det här och ringde till dig för att informera (de får dock inte berätta att en kompis intiterade just det här) Att de informerar er kan vara att de möjligen har gjort en socanmälan. Denna behöver ju inte ha med ert barn att göra, utan kring det andra barnet.


    Det är svårnär barn uttrycker sexuella lekar som verkar vara lite för "verkliga." I de flesta fall så kan det handla om att barnet har råkat se föräldrarna "mitt i akten" men att föräldrarna vägrar att prata med sitt barn om vad barnet har sett utan låtsas som att det regnar och då brukar det här komma fram i leken. Det kan förvisso också vara så att barnet i fråga antingen får lov att se olämpliga videos (noll koll från föräldrarna som lämnar över paddan) till att de i extremfall varit utsatta för någonting själva.


    I det här fallet så fick du information om vad barnen gjorde och vad de just denna dag gjorde för att stoppa det hela (med största sannolikhet så dokumenterade de utifall de behövde göra en orosanmälan angående ditt eller det andra barnet.) Om de hade känt oro för just ditt barn, så hade de inte ringt över huvud taget, utan i så fall, så löser polisen det direkt. Däremot så kan personalen behöva informera dig om varför barnen inte fick vara i vissa rum, eftersom ditt barn i annat fall högst troligen hade berättat detta hemma, men eftersom personalen har sekretess, så kan det också innebära att ett samtal till föräldrarna kan låta ganska märkligt.

  • Soffii

    Tack för svar!

    Nu fick jag se det ur ett annat perspektiv! Och förstår helt och hållet vad pedagogerna nu menad, bara att dom uttryckte sig lite annorlunda än vad du skrev.

  • Soffii

    Tack för svar!

    Nu fick jag se det ur ett annat perspektiv! Och förstår helt och hållet vad pedagogerna nu menad, bara att dom uttryckte sig lite annorlunda än vad du skrev.

Svar på tråden Uppfostring förskola