• Sun 23 May 2021 19:19
    1410 visningar
    5 svar
    5
    1410

    Vilka växtlampor?

    Kort och gott så har jag börjat plantera hemma men bor i lägenhet och ganska långt upp i sverige och så har jag för få fönster hemma och tänkte börja driva upp mina krukväxter i en lagerhylla med någon form av växtbelysning

    Har planterat några Ökenstjärnor/ Fladdermusblomma/ Nattens Drottning/ och min gamla favvo Mimosa pudica(sensitiva) Ifall ni var nyfikna

    Frågan är mer som sagt vilken belysning som gäller(nej jag vill inte ha gamla hederliga lysrör).

    Jag vill ha LED men har kollat runt o blir bara mer förvirrad då de verkar vara olika budskap överallt Jag förstår att Lummen är ljustyrkan och att Växter vill ha en viss bit på färgskalan Par 400-750 om jag minns rätt .

    Samt så står det på vissa ställen att Lummen inte är relevant och andra ställen står det att Lummen är relevant

    Är så förvirrad vill bara ha en enkel men halvstor odling

    kan detta vara något bra för mig ?

    www.ledgrossisten.se/led-vaxt-belysning-c-53/led-armatur-6500k-full-specrum-belysning-p-424

    Och dessa

    www.ledgrossisten.se/led-ljuskallor-c-1/led-e27-lampor-c-6/e27-15w-1200lm-6400k-p-545

  • Svar på tråden Vilka växtlampor?
  • Sun 23 May 2021 19:48
    #1

    Gå med i gruppen "växtljus för hobbyodlare" så får du rätt på en gång.

    Växtljus mäts i ppfd som är ett bredare spektra än lumen. Ljustempetatur spelar inte så stor roll utan det är effekten som är viktigast alltså hur många watt en lampa är på. Så en vanlig stark global led lampa med skärm funkar helt ok.

  • Sun 23 May 2021 19:55
    #2

    Jag kör efter lumen. Bor i norra Sverige så kör dom i princip mellan oktober-mars. Har för mig att allt jag läste mig till (ja, det är en djungel, man får liksom välja ett spår och köra på det, jag valde lumen, för det där med färgspektrum och skit var överkurs tyckte jag, prio för mig är att växterna överlever och då räcker det med att följa lumen) att 1500 lumen är typ minimum för att växterna ska få något som liknar "dagsljus" i den mån det går. Om jag minns rätt. Så jag har haft det som en måttstock typ. 

    Dessa har jag, fyra stycken, och dom har 3120 lumen. Har dom fastskruvade på undersidan av hyllplanen i en IVAR-hylla från Ikea.
    www.wexthuset.com/odling/vaxtbelysning/vaxtbelysning-t5-lysror/vaxtlampa-lightwave-t5-uno-39-watt-1

    Sen har jag punktbelysning till vissa och då kör jag bara LED E27-sockel i skrivbordslampor. Då kör jag Osram LED Cool white 14w med 1521 lumen. 
    Nackdelen med att köra vanliga glödlampor är att dom bör sitta ca 20 cm ifrån växten för att ha bäst effekt så har man mycket växter måste man ha rövmånga glödlampor. Det var därför jag kompletterade med led-lysrören ovan. 

  • Sun 23 May 2021 21:43
    #3
    Primulina skrev 2021-05-23 19:48:10 följande:

    Gå med i gruppen "växtljus för hobbyodlare" så får du rätt på en gång.

    Växtljus mäts i ppfd som är ett bredare spektra än lumen. Ljustempetatur spelar inte så stor roll utan det är effekten som är viktigast alltså hur många watt en lampa är på. Så en vanlig stark global led lampa med skärm funkar helt ok.


    Tack:) Jo Ppfd har jag läst lite om

    och jag vet att effekten är viktig dock så blir det lite förvirrande då det oftast står på en lampa 10w motsvarar 100w

    Watt är ju ordet för effekt om jag minns rätt och 10w är lite 100är ganska mycke

    Men tack för svaret , hjälpte:)
  • Sun 23 May 2021 21:47
    #4
    100wfs skrev 2021-05-23 19:55:09 följande:

    Jag kör efter lumen. Bor i norra Sverige så kör dom i princip mellan oktober-mars. Har för mig att allt jag läste mig till (ja, det är en djungel, man får liksom välja ett spår och köra på det, jag valde lumen, för det där med färgspektrum och skit var överkurs tyckte jag, prio för mig är att växterna överlever och då räcker det med att följa lumen) att 1500 lumen är typ minimum för att växterna ska få något som liknar "dagsljus" i den mån det går. Om jag minns rätt. Så jag har haft det som en måttstock typ. 

    Dessa har jag, fyra stycken, och dom har 3120 lumen. Har dom fastskruvade på undersidan av hyllplanen i en IVAR-hylla från Ikea.

    www.wexthuset.com/odling/vaxtbelysning/vaxtbelysning-t5-lysror/vaxtlampa-lightwave-t5-uno-39-watt-1

    Sen har jag punktbelysning till vissa och då kör jag bara LED E27-sockel i skrivbordslampor. Då kör jag Osram LED Cool white 14w med 1521 lumen. 

    Nackdelen med att köra vanliga glödlampor är att dom bör sitta ca 20 cm ifrån växten för att ha bäst effekt så har man mycket växter måste man ha rövmånga glödlampor. Det var därför jag kompletterade med led-lysrören ovan. 


    Tack:) Antar att jag får prova lite i mindre skala och lysröret i länken verkar lovande så tack så mycket:D
  • Mon 24 May 2021 07:07
    #5
    MFadeToBlack skrev 2021-05-23 21:43:11 följande:

    Tack:) Jo Ppfd har jag läst lite om

    och jag vet att effekten är viktig dock så blir det lite förvirrande då det oftast står på en lampa 10w motsvarar 100w

    Watt är ju ordet för effekt om jag minns rätt och 10w är lite 100är ganska mycke

    Men tack för svaret , hjälpte:)


    Jo det är den där watt förvirringen kring LED som gör att det är bäst att försöka få lite mer information. Tog lång tid innan jag själv lyckades gå från lysrör till LED just på grund av det. Där hjälpte facebook gruppen mig mycket. De förklarade enkelt och så man förstod.

    Men tillbaka till watt. Det är lampans riktiga watt som gäller alltid den lägre siffran. Till exempel finns ikea ryet med e27 sockel på 14,5 W med lumen 1500. Så högt lumen och hög watt hänger ihop på LED. Den lampan sägs motsvara en 100w glödlampa men det är oviktigt i sammanhanget.
Svar på tråden Vilka växtlampor?