• Anonym01082121

Förbjuden att arbeta pga corona

Ni som gått hem vid vecka 22 pga corona, då eran chef inte kunnat erbjuda er en annan tjänst. Hur fördriver ni dagarna?

Jag är bara i vecka 14 än så länge. Men efter semestern är jag i vecka 22. Jag arbetar i butik så träffar mycket folk dagligen. Tror min chef omöjligt kan omplacera mig. Även om jag hade velat göra något under väntan på bebis.

Kan man ta tjänstledigt och jobba med något annat så länge om man skulle lyckas få något vikariat, där man kan arbeta hemifrån? Tror ni arbetsgivaren tillåter det? Någon som fått igenom det?

Eller är det tillåtet att plugga någon kurs och samtidigt få ersättning från försäkringskassan? Eller måste jag bara ligga hemma alla dessa veckor? Hur har ni andra gjort?

• Svar på tråden Förbjuden att arbeta pga corona
  • Anonym (Ha)

Jag vågar faktiskt inte svara på om du kan få ersättning från fk om du samtidigt pluggar.

Rimligen bör du ju kunna få det så länge du inte tar csn. Du kanske hade tänkt arbeta heltid och studera halvtid samtidigt. Och isf bör du rimligen få gravpenning på heltid. Ring fk och kolla.

Det är även för sent att söka kurser nu. Gå in direkt och sök alla kurser som har öppet för sen anmälan.

Du kanske kan överväga att inte ta semester under sommaren om du nu blir avstängd? Har du berättat om graviditet för chefen så att de kan göra en arbetsmiljöutredning?

• Anonym01082121

Har har sökt några kurser som varit öppna för sen anmälan. Inte säkert att jag blir antagen såklart. Men tänker ifall jag blir det. Jag får nog höra med försäkringskassan.

Min chef vet inget än. Ska snart på nipt+ultraljud om några dagar. Väntar till efter det. Men personalchefen vet. Så en arbetsmiljöutredning har inte gjorts, vad jag vet. Men svårt att se att de kan förändra mina arbetsuppgifter. Även om jag inte hade velat vara hemma utan att göra något. Träffar dagligen 100 tals olika kunder. Samt många unga i personalen som jag vet går på fester och träffar mycket kompisar privat. Så risken att smittas känns ganska stor. Men märker att ju längre tiden går börjar folk mindre att tänka på reskriktonerna.

Jag träffar bara några få av mina närmaste om vi kan umgås utomhus.

• Anonym (Ha)
    Anonym01082121 skrev 2021-05-23 20:44:28 följande:

Har har sökt några kurser som varit öppna för sen anmälan. Inte säkert att jag blir antagen såklart. Men tänker ifall jag blir det. Jag får nog höra med försäkringskassan.

Min chef vet inget än. Ska snart på nipt+ultraljud om några dagar. Väntar till efter det. Men personalchefen vet. Så en arbetsmiljöutredning har inte gjorts, vad jag vet. Men svårt att se att de kan förändra mina arbetsuppgifter. Även om jag inte hade velat vara hemma utan att göra något. Träffar dagligen 100 tals olika kunder. Samt många unga i personalen som jag vet går på fester och träffar mycket kompisar privat. Så risken att smittas känns ganska stor. Men märker att ju längre tiden går börjar folk mindre att tänka på reskriktonerna.

Det
    Anonym01082121 skrev 2021-05-23 20:44:28 följande:

Det är arbetsgivaren som avgör vad de anser är risk för att bli smittad. Din arbetsgivare kan anse att det räcker att du får skyddsutrustning. Det är helt olika hur olika arbetsgivare gör denna bedömning tyvärr. Så att du är beredd på att det kan hända att du inte blir avstängd.

Bra att du sökt kurser.

Har inga bra tips på att fördriva tiden annat än att typ lära dig någon form av hantverk
  • Anonym01082121

Det har jag förstått. Men det finns andra inom företaget som blivit förbjudna av att arbeta. Så jag antar att man följer samma riktlinjer. Men ja det återstår att se.

• Anonym (Hemmafru)

Jag har varit hemma i fyra år nu och har fullt upp om dagarna! Vi har iofs ett helt hus som ska hållas efter och en massa projekt som är liggande, t ex röja och rensa här hemma. Jag håller på med hobbies också, kollar tv-serier till maten och sånt. Tiden går otroligt fort!

• Anonym (Töntigt)

Helt ärligt tycker jag det är töntigt att man ska gå hem v20. Insisterar man själv att man kan jobba så kan man få göra det, om du kommer överens med din arbetsgivare kan ni ju göra vad ni vill behöver inte göras nån riskanalys om ni båda är medvetna om situationen. Det finns folk med riktiga problem som måste gå hem för att jobbet är FARLIGT. Jag och min arbetsgivare kom överens att jag skulle bli förbjuden att jobba direkt när jag berättar om jag ville det, och kommer jobba någon vecka till nu bara. Jag jobbar i en farlig arbetsmiljö med buller metalldam svetsrök vibrationer och fysiska tunga arbetsmoment. Eller ska du sitta hemma efter v20 å undvika all form av kontakt med andra, corona kan man få överallt. Löjligt. Dessutom smittar det bara luftburet så de är bara å använda munskydd.

• Anonym (Ha)
    Anonym (Töntigt) skrev 2021-05-24 10:34:59 följande:

Helt ärligt tycker jag det är töntigt att man ska gå hem v20. Insisterar man själv att man kan jobba så kan man få göra det, om du kommer överens med din arbetsgivare kan ni ju göra vad ni vill behöver inte göras nån riskanalys om ni båda är medvetna om situationen. Det finns folk med riktiga problem som måste gå hem för att jobbet är FARLIGT. Jag och min arbetsgivare kom överens att jag skulle bli förbjuden att jobba direkt när jag berättar om jag ville det, och kommer jobba någon vecka till nu bara. Jag jobbar i en farlig arbetsmiljö med buller metalldam svetsrök vibrationer och fysiska tunga arbetsmoment. Eller ska du sitta hemma efter v20 å undvika all form av kontakt med andra, corona kan man få överallt. Löjligt. Dessutom smittar det bara luftburet så de är bara å använda munskydd.

Sversångor är väl ytterst olämpligt som gravid?

Jag hoppas att du inte passerat vecka 26 för bullrets skull?

Din arbetsgivare kan oavsett åka dit för detta. Spelar ingen roll vad ni kommit överrens om.

Är det så att ni har risker som gravida inte skall utsättas för och arbetsgivaren inte stängt av/omplacerat eller gjort en utredning så åker dom dit för arbetsmiljöbrott. Inte helt orimligt att facket skulle driva detta direkt om de fick vetskap om det. Och det räcker ju med en kollega att upplysa dem om detta.

Pratar vi om vibrationer i sådan form att du inte skall utsättas för det som gravid så kan du få missfall av det. Ångorna från svets kan skada ditt barn.

Din arbetsgivare är en ren idiot som låter dig bestämma om detta. För de åker dit så det bara skriker om det om detta kommer fram

Jag tror alla vet att det inte bara är att använda munskydd. Det är inte 100%.

Anledningen är för att skydda barnet från att föddas prematur. Folkhälsomyndigjeten har gjort bedömningen att gravida inte skall utsättas för risk att bli smittade. Då är det rimligt att följa detta.

Bara för att du är en idiot och utsätter ditt barn för en hel del risker så betyder inte det att alla andra vill göra det
  • Anonym (H)

Jag är fullt frisk och inte gravid med får inte jobbar pga corona. 

• Anonym (Ha)
    Anonym (H) skrev 2021-05-24 10:43:50 följande:

Jag är fullt frisk och inte gravid med får inte jobbar pga corona. 

Va? Vad arbetar du med?
  • Anonym (Ha)
    Anonym (Töntigt) skrev 2021-05-24 10:34:59 följande:

Och för att vara tydlig så skulle

Troligen de tunga arbetsmomenten inte bli godkända som orsak till gravpenning för dig förrän vecka 32. Bullret vecka 26 om det nu överskrider 80db.

Det är vibrationer (som kanske går att omplacera från) och svetsdamm som gör din situation så pass att du bör stängas av direkt antar jag. Risker som är totalt idiotiskt att du utsätter ditt barn för.

Corona är också farligt om man nu smittas av det. Om barnet föds prematur så riskerar man både död och livslånga skador.

Så självklart vill samhället undvika detta
Svar på tråden Förbjuden att arbeta pga corona