Anonym (Töntigt) skrev 2021-05-24 10:34:59 följande:
Helt ärligt tycker jag det är töntigt att man ska gå hem v20. Insisterar man själv att man kan jobba så kan man få göra det, om du kommer överens med din arbetsgivare kan ni ju göra vad ni vill behöver inte göras nån riskanalys om ni båda är medvetna om situationen. Det finns folk med riktiga problem som måste gå hem för att jobbet är FARLIGT. Jag och min arbetsgivare kom överens att jag skulle bli förbjuden att jobba direkt när jag berättar om jag ville det, och kommer jobba någon vecka till nu bara. Jag jobbar i en farlig arbetsmiljö med buller metalldam svetsrök vibrationer och fysiska tunga arbetsmoment. Eller ska du sitta hemma efter v20 å undvika all form av kontakt med andra, corona kan man få överallt. Löjligt. Dessutom smittar det bara luftburet så de är bara å använda munskydd.
Sversångor är väl ytterst olämpligt som gravid?
Jag hoppas att du inte passerat vecka 26 för bullrets skull?
Din arbetsgivare kan oavsett åka dit för detta. Spelar ingen roll vad ni kommit överrens om.
Är det så att ni har risker som gravida inte skall utsättas för och arbetsgivaren inte stängt av/omplacerat eller gjort en utredning så åker dom dit för arbetsmiljöbrott. Inte helt orimligt att facket skulle driva detta direkt om de fick vetskap om det. Och det räcker ju med en kollega att upplysa dem om detta.
Pratar vi om vibrationer i sådan form att du inte skall utsättas för det som gravid så kan du få missfall av det. Ångorna från svets kan skada ditt barn.
Din arbetsgivare är en ren idiot som låter dig bestämma om detta. För de åker dit så det bara skriker om det om detta kommer fram
Jag tror alla vet att det inte bara är att använda munskydd. Det är inte 100%.
Anledningen är för att skydda barnet från att föddas prematur. Folkhälsomyndigjeten har gjort bedömningen att gravida inte skall utsättas för risk att bli smittade. Då är det rimligt att följa detta.
Bara för att du är en idiot och utsätter ditt barn för en hel del risker så betyder inte det att alla andra vill göra det