• Mon 24 May 2021 14:32
    498 visningar
    2 svar
    2
    498

    Illamående under graviditet

    Hej!
    Efter lång väntan och två IVF-försök ska vi äntligen få en bebis i december (om allt går väl). Den första glädjen har nu bytts ut mot ett konstant illamående. Först hade jag konstant en äcklig smak i munnen vilket gjorde mig illamående. Det gick dock jättebra att dricka vatten med citron i och tugga tuggummin. Då försvann smaken och jag mådde bättre. Den äckliga smaken är äntligen borta men har bytts ut mot konstant illamående istället. Har jag tur så försvinner det under eftermiddagen/kvällen. Jag har testat att byta till ett annat märke på vitaminerna men det hjälper inte särskilt mycket mer än psykiskt, dvs. att de nya inte smakar lika äckligt. Jag läste att en del blir extra illamående av Folsyra. Vad har hjälpt dig mot ditt illamående, blev det värre av Folsyra och hur länge var du illamående? Kan tillägga att jag är i v. 9 (8+3).

  • Svar på tråden Illamående under graviditet
  • Anonym (Ggr 2)
    Mon 24 May 2021 14:40
    #1

    Grattis! Jag mådde illa med båda barnen. V.9-25 med första och v.7-27 med andra. Fick Lergigan Comp utskrivet och det hjälpte. Äta lite och ofta, undvika det som triggar. I mitt fall söt mat och nästan allt som luktade. Maken nyduschad fick mig i princip att spy!  

    Vissa påstår att de mått illa av folsyra, men jag är skeptisk. Åt folsyra i 12 år (tog 10 år att få barn och fick även en till). Aldrig mått illa av dom, inte de gånger jag fick missfall heller. Jag åt ren folsyra köpt på apoteket. Inga andra vitaminer förrän jag behövde extra järn.

  • Anonym (19)
    Mon 24 May 2021 14:44
    #2

    Jag var också konstant illamående och tog heller inga mediciner mot det då jag var nojig, så fick lida igenom det.

    Gravidvitaminerna (innehöll folsyra också) var vidriga och i vecka 10 när illamåendet blev värre så kunde jag inte ta dem mer.

    Är i vecka 19 nu och illamåendet är borta kan man säga, men får ibland illamående"attacker" där jag behöver spy, men typ bara 1-3 gånger i veckan.

    Inget hjälpte tyvärr men tvingade i mig mycket vätska, det enda som dämpade för stunden.

Svar på tråden Illamående under graviditet