Ssri och bipolär
Vad händer om man tar ssri och om man är bipolär?
Hört att det inte ska vara så bra?
Men vad tar man då istället mot ex främst har depression?
Jag tar lamotrigin (humörutjämnare) för att plocka ner det hypomaniska och låg dos ssri för mina depressioner.
Men känner flera som bara käkar lithium eller lamotrigin. Men som sagt det är inte bra att bara ta antidepressiva vid bipoläritet då de kan framkalla hypo/maniska perioder och man sen faller ner i djupa depressioner.
Jag tar lamotrigin (humörutjämnare) för att plocka ner det hypomaniska och låg dos ssri för mina depressioner.
Men känner flera som bara käkar lithium eller lamotrigin. Men som sagt det är inte bra att bara ta antidepressiva vid bipoläritet då de kan framkalla hypo/maniska perioder och man sen faller ner i djupa depressioner.
Jag åt SSRI innan jag fick min diagnos, det förvärrade mina maniska och depressiva skov.. Nu äter jag Lamotrigin och det funkar bra!
Hjälper lithium och lamotrigin mot depressioner?
Jag åt SSRI innan jag fick min diagnos, det förvärrade mina maniska och depressiva skov.. Nu äter jag Lamotrigin och det funkar bra!
Min bipolära partner fick ssri en omgång av ett stolpskott till läkare. Han påpekade att han var bipolär men läkaren sa bara käka eller LPT, så mest för att bevisa att läkaren var dum i huvudet så käkade han tabletterna och maken till mani har väl ingen sett. I tre månader sov han inte mer än 3 timmar i sträck, han sprang tre mil om dagen, han försökte köpa Skansen, han öste ur sig sin kreativitet, han öste gåvor över nära och kära som han väl strikt inte hade råd med, tur som fan att han sagt åt mig att hålla i plånboken, han fick helt vansinniga idéer om hur vi skulle leva framöver och helvete vad mycket sex vi hade.
Och sen när ssri:n var ur systemet så kraschade han totalt och försökte ta livet av sig 3 gånger på en månad. Även det var vi dock beredda på skulle kunna hända och kunde hantera det. Han var också vid det laget rätt mager och hade en del skador han dragit på sig pga oaktsamhet och våghalsiga bravader.
Vilken typ av bipolär sjukdom man har inverkar - det finns fem varianter - så att säga saker hit eller dit som nån sanning är vanskligt utan mer information.
Jag har en anhörig som har bipolär typ 2, äter Lamotrigin , Mianserin och Paroxetin . Hen blir periodvis lättare hypoman på denna medicinering men oftare är det avgrundsdjupa depressioner som är problemet.
Själv fick jag Litium + SSRI/ SNRI vid diagnos unipolär sjukdom. Jag svänger men enbart neråt. Mitt liv är rör sig mellan grått, svart och becksvart.