• Mymlan82

    Brådis! Hur skicka staketspjälor på posten?

    Hej!

    En skum fråga kanske, men jag ret verkligen inte ut det. Hur skickar man stora paket (typ 100 staketspjälor) på posten och vad kostar det egentligen? Finns typ hundra olika företag som skickar post o tabellerna helt obegripliga...

    Är det typ Schenker eller DHL? Jag känner mig helt blåst som inte lyckas re ut det och behöver ge besked om fraktkostnaden till en som köpt spjälorna av mig.

    Mycket tacksam för hjälp :)

  • Svar på tråden Brådis! Hur skicka staketspjälor på posten?
  • momjanet

    Det är ju inte så svårt, bara lite meckigt.
    Du måste veta vad de väger och hur stort det är. Fram med måttband, våg och miniräknare mao.

    Gissningsvis blir det antingen halv- eller helpall. Enligt det här lär det kosta ett par tusen plus kostnaden för pallen. l
    www.bussgods.se/internetfraktsedel/pris

  • sextiotalist
    Mymlan82 skrev 2021-05-24 21:31:18 följande:

    Hej!

    En skum fråga kanske, men jag ret verkligen inte ut det. Hur skickar man stora paket (typ 100 staketspjälor) på posten och vad kostar det egentligen? Finns typ hundra olika företag som skickar post o tabellerna helt obegripliga...

    Är det typ Schenker eller DHL? Jag känner mig helt blåst som inte lyckas re ut det och behöver ge besked om fraktkostnaden till en som köpt spjälorna av mig.

    Mycket tacksam för hjälp :)


    Varför inte bussgods ?
  • Virriga Vera

    Ring kundtjänst på någon av de större transportörerna. Tänk på att om dina är längre än 120 cm så kan det bli skrymmande gods och det är ganska dyrt. Men kundtjänst brukar kunna hjälpa till med hur du ska mäta. Det brukar vara höjd * bredd* längd. Ditt gods ska också vara väl paketerat så att det inte uppstår skador. Om det blir skador på godset och det beror på dåligt emballage så får du ingen ersättning.

  • Virriga Vera
    nnnnnnnn skrev 2021-05-25 14:44:27 följande:

    kolla upp så du inte blir blåst, det låter skumt att skicka något med så dyr frakt...


    De stora transportörerna har fasta prislistor och det är dyrt med frakt, speciellt om det är kollin som inte är staplingsbara.
  • sextiotalist
    Virriga Vera skrev 2021-05-25 15:36:20 följande:
    De stora transportörerna har fasta prislistor och det är dyrt med frakt, speciellt om det är kollin som inte är staplingsbara.
    Kan man inte få ner dom i en vanlig flyttkartong?
    En större brudkista kostade knappt 700 (för ett år sedan bör jag väl tillägga) att transportera via bussgods
  • Eliiineliiin

    Precis, mät och uppskatta vikten. Lägg hellre till än ta för lite. Staff är dyrare. Ring och fråga. Kör själv precis sådant gods och det kostar förmodligen en rätt stor slant. Speciellt om dom är långa. Att privatpersoner skickar stora pallar är ovanligt, just därför. Billigare att köra själv även om det är långt, såklart finns en smärtgräns.

  • momjanet

    Man behöver inte gissa., Det går att räkna ut exakt.

    Flyttkartonger håller inte för många kilo. Seriöst, ett staket som ryms i en flyttkartong är inte ett staket, det är en rabattkant. *skrattar*

Svar på tråden Brådis! Hur skicka staketspjälor på posten?