• Anonym (Lillasyster)

    Storasyster självmord

    Idag är det fyra år sedan min storasyster valde att avsluta sitt liv. Jag kan fortfarande inte hantera hennes bortgång, jag saknar henne varje dag, varje minut utav min vakna tid . Jag börjar verkligen förstå hur dåligt hon mådde och att ingen kunde hjälpa henne med hennes mörka tankar. Hur ska jag klara av att leva ett helt liv utan min storasyster min största förebild. Jag önskar bara att jag gjorde mer för att hon skulle finnas kvar. Tänk om jag kunde rädda henne den dagen.

  • Svar på tråden Storasyster självmord
  • Friger
    Anonym (Lillasyster) skrev 2021-05-25 19:46:52 följande:

    Idag är det fyra år sedan min storasyster valde att avsluta sitt liv. Jag kan fortfarande inte hantera hennes bortgång, jag saknar henne varje dag, varje minut utav min vakna tid . Jag börjar verkligen förstå hur dåligt hon mådde och att ingen kunde hjälpa henne med hennes mörka tankar. Hur ska jag klara av att leva ett helt liv utan min storasyster min största förebild. Jag önskar bara att jag gjorde mer för att hon skulle finnas kvar. Tänk om jag kunde rädda henne den dagen.


    Om du vänder på steken. Om du satt i himlen och tittade ner på henne. Vad skulle du vilja att hon gjorde av sitt liv? Troligtvis skulle du vilja att hon inte skulle vara orolig för din skull. Att du har det bra nu och att hon ska se till att ta vara på sitt eget liv.

    De flesta som tar livet av sig gör det av olyckshändelse. Dom mår dåligt. Gör ett försök och ångrar sig. Ibland så lyckas det ändå. Livet är så skört.

    Hur gammal var din syster? Hur gammal var du? Var det något särskilt som hände som fick henne att ta livet av sig eller hade hon en dålig period?
  • Anonym (M)

    En av mina bästa barndomsvänner gjorde detsamma.

    Det finns ingen utomstående som kan rädda en annan individ vad de än gör eller inte gör. Det är enbart en själv som kan göra det i slutändan.

    Det finns inget du kan göra nu annat än att använda din erfarenhet i ditt eget liv.

    Självmord är en irreversibelt process. När det är genomfört kan man inte ångra sig. Lever man har man alltid möjligheten att ändra sig och tänka om.

    Beklagar sorgen!

  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (Lillasyster) skrev 2021-05-25 19:46:52 följande:

    Idag är det fyra år sedan min storasyster valde att avsluta sitt liv. Jag kan fortfarande inte hantera hennes bortgång, jag saknar henne varje dag, varje minut utav min vakna tid . Jag börjar verkligen förstå hur dåligt hon mådde och att ingen kunde hjälpa henne med hennes mörka tankar. Hur ska jag klara av att leva ett helt liv utan min storasyster min största förebild. Jag önskar bara att jag gjorde mer för att hon skulle finnas kvar. Tänk om jag kunde rädda henne den dagen.


    Hej, som någon som försökt att ta självmord men överlevt på grund av att någon såg mig hoppa i vattnet och sedan återupplivade mig när de väl fick upp mig vill jag bara säga att det finns ingenting som hade kunnat ändra mitt beslut där och då. När jag läser ditt meddelande är jag glad att jag överlevde då jag har en lillasyster, och hade aldrig velat att hon skulle må som du gör. Jag beklagar din sorg, och jag hoppas att du en dag finner styrkan att gå vidare i livet. Vet inte om någon förening som Mind exempelvis även hjälper anhöriga? Annars skulle jag rekommendera samtalsterapi kanske genom vården om du inte redan har provat, få ett sätt att hantera sorgen.
  • Anonym (Lillasyster)

    Hon tog sitt liv när hon var 20 år gammal. Hon blev våldtagen. Det som är det tuffa är att mamma sällan pratar om henne. Jag vill inte att hon ska glömmas bort. Jag saknar henne så mycket och jag vill träffa henne igen. Är så arg på att hon lämnade oss. Varför tog hon det steget hur vågade hon. Hur gick hennes tankar när hon valde detta. Inga avskedsbrev ingenting.


    Friger skrev 2021-05-25 20:05:41 följande:

    Om du vänder på steken. Om du satt i himlen och tittade ner på henne. Vad skulle du vilja att hon gjorde av sitt liv? Troligtvis skulle du vilja att hon inte skulle vara orolig för din skull. Att du har det bra nu och att hon ska se till att ta vara på sitt eget liv.

    De flesta som tar livet av sig gör det av olyckshändelse. Dom mår dåligt. Gör ett försök och ångrar sig. Ibland så lyckas det ändå. Livet är så skört.

    Hur gammal var din syster? Hur gammal var du? Var det något särskilt som hände som fick henne att ta livet av sig eller hade hon en dålig period?


  • Friger
    Anonym (Lillasyster) skrev 2021-05-25 20:42:25 följande:

    Hon tog sitt liv när hon var 20 år gammal. Hon blev våldtagen. Det som är det tuffa är att mamma sällan pratar om henne. Jag vill inte att hon ska glömmas bort. Jag saknar henne så mycket och jag vill träffa henne igen. Är så arg på att hon lämnade oss. Varför tog hon det steget hur vågade hon. Hur gick hennes tankar när hon valde detta. Inga avskedsbrev ingenting.


    Tror din mor sörjer på sitt sätt.

    Hon blir inte bortglömd så länge du minns och pratar om henne. Eftersom ni är systrar så lever hon vidare inom dig.

    Vad tror du hon kände när hon tog sitt liv? Om hon väntat en dag, hade hon känt lika dant dagen efter tror du? Hade hon kunnat vända på det hela och må bra igen? Hur gjorde hon det?
  • Anonym (Lillasyster)

    Mamma är aldrig vid graven. Blir väldigt ledsen på henne för det. Däremot vet jag att min syster mådde dåligt. Önskar bara jag kunde hjälpt henne. Jag undrar om det finns ett liv efter döden. Vet inte om jag tror på det. Jag hoppas bara att hon dog snabbt och slapp lida.


    Friger skrev 2021-05-25 21:24:33 följande:

    Tror din mor sörjer på sitt sätt.

    Hon blir inte bortglömd så länge du minns och pratar om henne. Eftersom ni är systrar så lever hon vidare inom dig.

    Vad tror du hon kände när hon tog sitt liv? Om hon väntat en dag, hade hon känt lika dant dagen efter tror du? Hade hon kunnat vända på det hela och må bra igen? Hur gjorde hon det?


  • KKarate
    Anonym (Lillasyster) skrev 2021-05-25 22:35:18 följande:
    Mamma är aldrig vid graven. Blir väldigt ledsen på henne för det. Däremot vet jag att min syster mådde dåligt. Önskar bara jag kunde hjälpt henne. Jag undrar om det finns ett liv efter döden. Vet inte om jag tror på det. Jag hoppas bara att hon dog snabbt och slapp lida.
    Kan ju bero på att hon känner skuld i vad som hänt. Dina föräldrar var väl skilda eller? Självmord är mycket mycket vanligare (ofta flera hundra procents skillnad) i skilsmässofamiljer.
  • Anonym (Beklagar)
    Anonym (Lillasyster) skrev 2021-05-25 22:35:18 följande:

    Mamma är aldrig vid graven. Blir väldigt ledsen på henne för det. Däremot vet jag att min syster mådde dåligt. Önskar bara jag kunde hjälpt henne. Jag undrar om det finns ett liv efter döden. Vet inte om jag tror på det. Jag hoppas bara att hon dog snabbt och slapp lida.


    Detta kan jag relatera till, och det handlar om att det är för verkligt för din mor att vara där. Jag personligen kan hantera min vardag med "livets förluster", men jag har väldigt svårt att besöka en grav. Allt blir så verkligen, man blir liksom bländad av sorgen och får svårt att fungera samtidigt som allt blir svart.

    Din mor försöker säkerligen hålla upp en fasad för din och övriga närståendes skull. Hon försöker bära sorgen åt er, och att besöka graven skulle förmodligen få henne att hamna på djupt ned i ett ångest och depressionshål som hon säkert inte vet om hon orkar ta sig ur med allt vad det innebär. Hon måste säkerligen fungera i vardagen för hushåll, jobb och allt där till. Var snäll mot din mor, hon försöker lindra din sorg. Lägg inte även bördan av att du blir ledsen för att hon inte sörjer på ett sätt som du kan se. 

    Jag beklagar verkligen. 
  • Virriga Vera

    Jag har ingen av mina föräldrar kvar i livet och min syster tog också livet av sig och jag är aldrig på kyrkogården öht. Jag har inget behov att gå dit för att komma ihåg någon av dem. Jag sörjer alla 3 varje dag, men pratar sällan eller aldrig med någon om det. Alla handskas vi med vår sorg på olika sätt och du ska inte klandra din mamma för att hon inte sörjer så som du tycker att man ska. Glöm inte att hon förlorade ett barn, förringa inte hennes sorg.

Svar på tråden Storasyster självmord