• Anonym (Vera)
    Tue 25 May 2021 22:38
    840 visningar
    4 svar
    4
    840

    Någon som överklagat FKs beslut utan jurist och fått rätt?

    Någon här som överklagat försäkringskassans beslut om avslag för sjukpenning utan hjälp av jurist och fått rätt?

    Vad skrev ni i överklagan?

  • Svar på tråden Någon som överklagat FKs beslut utan jurist och fått rätt?
  • Anonym (E)
    Tue 25 May 2021 22:40
    #1

    Om du har grund för din överklagan behöver du ingen advokat. Vad är problemet och hur tycker du att du kan överbevisa dem?

  • Anonym (Vera) Trådstartaren
    Tue 25 May 2021 23:10
    #2
    Anonym (E) skrev 2021-05-25 22:40:41 följande:

    Om du har grund för din överklagan behöver du ingen advokat. Vad är problemet och hur tycker du att du kan överbevisa dem?


    Jag har varit med om det tidigare då en anhörig överklagade utan jurist och fick avslag på avslag. Med juridisk hjälp fick min anhöriga rätt år senare. Så jo, juridisk hjälp är nästan ett måste idag tyvärr.

    Vill veta om någon lyckats överklaga och fått rätt utan juridisk hjälp?! Och givetvis särskilt intressant vad som skrevs i överklagan.
  • Anonym (hm)
    Wed 26 May 2021 10:05
    #3

    Jag fick rätt i förvaltningsrätten för några dagar sedan. Har väntat i 1.5 år på det beslutet. Har inte haft någon jurist inblandad, däremot lagt väldigt mycket tid då jag har haft väldigt svårt att koncentrera mig någon längre stund.

    Jag har varit sjukskriven för psykisk ohälsa, det finns en dom som hänvisar till att försäkringskassan inte ska kräva objektiva fynd vid psykisk ohälsa utan gå mer på personens egen berättelse. Den domen använde jag.

    Jag hade då även turen att jag fick avslag i två månader, men sedan byttes min handläggare ut och då fick jag godkänd sjukpenning igen, dock inte för de två månaderna då förstås, men för samma sjukperiod. Så det blev antagligen lättare för mig på det sättet att bevisa att jag verkligen inte kunnat vara i en djup depression där jag även samtidigt stått på nedtrappning av alla mina mediciner, plötsligt blivit helt frisk i två månader, för att sedan falla ner i djup depression igen.

    Kan även tipsa om den privata gruppen "nekad sjukförsäkring sluten grupp" på facebook.

  • heihoo­haiya
    Mon 30 Aug 2021 12:52
    #4
    Anonym (hm) skrev 2021-05-26 10:05:10 följande:

    Jag fick rätt i förvaltningsrätten för några dagar sedan. Har väntat i 1.5 år på det beslutet. Har inte haft någon jurist inblandad, däremot lagt väldigt mycket tid då jag har haft väldigt svårt att koncentrera mig någon längre stund.

    Jag har varit sjukskriven för psykisk ohälsa, det finns en dom som hänvisar till att försäkringskassan inte ska kräva objektiva fynd vid psykisk ohälsa utan gå mer på personens egen berättelse. Den domen använde jag.

    Jag hade då även turen att jag fick avslag i två månader, men sedan byttes min handläggare ut och då fick jag godkänd sjukpenning igen, dock inte för de två månaderna då förstås, men för samma sjukperiod. Så det blev antagligen lättare för mig på det sättet att bevisa att jag verkligen inte kunnat vara i en djup depression där jag även samtidigt stått på nedtrappning av alla mina mediciner, plötsligt blivit helt frisk i två månader, för att sedan falla ner i djup depression igen.

    Kan även tipsa om den privata gruppen "nekad sjukförsäkring sluten grupp" på facebook.


    Hej, skulle du kunna skicka ett PM till mig med vilken dom det var som du tog hjälp av, eller svara här i tråden om det är lättare. Jag är i en liknande situation och letar efter allt som kan vara till hjälp. Tack på förhand.
Svar på tråden Någon som överklagat FKs beslut utan jurist och fått rätt?