• HaMa40

    Fond att söka för ekonomiskt stöd för IVF?

    Hej! Vi är ofrivilligt barnlösa och har gått på utredningar där det inte har hittats några fel på oss. Vi har blivit rekommenderade IVF och pga min ålder måste vi bekosta allt själva. Ev tar drömmen om ett gemensamt barn slut här...

    Min undran är om det finns någon fond att söka pengar genom? Har googlat men hittar ingen... Eller har någon något annat tips på hur ni har klarat av att finansiera tre IVF-försök?

    Hoppas, hoppas!

  • Svar på tråden Fond att söka för ekonomiskt stöd för IVF?
  • Anonym (Nej)

    Nej det finns inte. Det är så pass stora summor det handlar om och att få barn är ingen mänsklig rättighet. Försök se om ni kan få ett privatlån istället, eller om ni kan spara ihop pengarna på nåt sätt.

  • Anonym (Jobb)
    HaMa40 skrev 2021-05-26 10:22:10 följande:

    Hej! Vi är ofrivilligt barnlösa och har gått på utredningar där det inte har hittats några fel på oss. Vi har blivit rekommenderade IVF och pga min ålder måste vi bekosta allt själva. Ev tar drömmen om ett gemensamt barn slut här...

    Min undran är om det finns någon fond att söka pengar genom? Har googlat men hittar ingen... Eller har någon något annat tips på hur ni har klarat av att finansiera tre IVF-försök?

    Hoppas, hoppas!


    Vissa jobb kan eventuellt ha det som förmån med någon form av stöd (löneväxling??) för IVF eller del av det. Kan ju vara något att kolla upp?
  • Anonym (Jobb2)

    Be din arbetsgivare om att få ta fakturan som bruttolöneavdrag. Annars är det nog bara att spara pengar som gäller. Kolla upp olika kliniker, vet att min kollega köpte något trippelpaket som var mer förmånligt på något sätt.

  • BuoBä

    Kolla om kliniken har en avbetalningsplan. Överväg annars att köpa en behandling i taget. Det är mindre pengar som ska ut på en gång, och har ni tur lyckas ni på 1a eller 2a försöket. Vi hann aldrig med mer än 3 behandlingar per år pga väntetider, semestrar, juluppehåll etc, så det blir några månader mellan varje betalning.

    Se också över hur mycket ni kan spara på kort och längre sikt genom att dra ner på era utgifter. Se över abonnemang, försäkringar, elavtal, matkostnader, onödiga småutgifter etc. Eventuellt rensa ut och sälj prylar. Köpstopp. De vanliga, tråkiga tipsen för att få loss mer pengar.

  • BuoBä
    Anonym (Jobb2) skrev 2021-05-26 13:32:42 följande:

    Be din arbetsgivare om att få ta fakturan som bruttolöneavdrag. Annars är det nog bara att spara pengar som gäller. Kolla upp olika kliniker, vet att min kollega köpte något trippelpaket som var mer förmånligt på något sätt.


    Vid bruttolöneavdrag blir man numera förmånsbeskattad så man tjänar inget på det längre. Möjligen är en fördel att man kan delbetala utan ränta till arbetsgivaren, men jag har inte riktigt koll på hur det brukar funka.

    www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/formaner/halsoochsjukvard/privatsjukvard.4.7459477810df5bccdd4800014816.html%C3%A5
  • Anonym (Jobb2)
    BuoBä skrev 2021-05-26 13:41:09 följande:

    Vid bruttolöneavdrag blir man numera förmånsbeskattad så man tjänar inget på det längre. Möjligen är en fördel att man kan delbetala utan ränta till arbetsgivaren, men jag har inte riktigt koll på hur det brukar funka.

    www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/formaner/halsoochsjukvard/privatsjukvard.4.7459477810df5bccdd4800014816.html%C3%A5


    Oj, det visste jag inte :-O vet bara att kollegan fick göra det. Men det är några år sen, ja. Då är det nog bara spara som gäller.....
  • Anonym (Jobb2)
    BuoBä skrev 2021-05-26 13:41:09 följande:

    Vid bruttolöneavdrag blir man numera förmånsbeskattad så man tjänar inget på det längre. Möjligen är en fördel att man kan delbetala utan ränta till arbetsgivaren, men jag har inte riktigt koll på hur det brukar funka.

    www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/formaner/halsoochsjukvard/privatsjukvard.4.7459477810df5bccdd4800014816.html%C3%A5


    Oj, det visste jag inte :-O vet bara att kollegan fick göra det. Men det är några år sen, ja. Då är det nog bara spara som gäller.....
Svar på tråden Fond att söka för ekonomiskt stöd för IVF?