• Selmans

    Förskoleavgift när förskolan är sommarstängd

    Mitt barns förskola har sommarstängt vecka 26-31, alltså 6 veckor. 4 av veckorna är den helt stängd och två av veckorna har de frågat om man har möjlighet att hålla hemma sitt barn pga personalbrist, vilket vi sagt ok till och lagt ut semester så det passar.

    Det är en privat förskola och jag tror inte någon ersättningsförskola erbjuds för oss.

    Tar man ändå ut avgift för dessa veckor? Barnet är ju ändå inskrivet där? Eller har jag rätt att förvänta mig att de inte skickar faktura i juli?

  • Svar på tråden Förskoleavgift när förskolan är sommarstängd
  • Anonym (*)
    Selmans skrev 2021-05-26 11:02:42 följande:

    Mitt barns förskola har sommarstängt vecka 26-31, alltså 6 veckor. 4 av veckorna är den helt stängd och två av veckorna har de frågat om man har möjlighet att hålla hemma sitt barn pga personalbrist, vilket vi sagt ok till och lagt ut semester så det passar.

    Det är en privat förskola och jag tror inte någon ersättningsförskola erbjuds för oss.

    Tar man ändå ut avgift för dessa veckor? Barnet är ju ändå inskrivet där? Eller har jag rätt att förvänta mig att de inte skickar faktura i juli?


    Är det inte bättre att fråga förskolan direkt, ingen här vet vad som gäller på just din förskola. 
  • Anonym (Förskola)

    Jag tror faktiskt att förskolan har en skyldighet att fixa en ersättningsförskola under tiden de har stängt.

    Så är det i alla fall på den förskola jag jobbar på. Vi har stängt fyra veckor på sommaren och om det finns föräldrar som har behov av att ha sitt barn på förskola under dessa veckor så måste vi köpa in oss en plats på en annan förskola.

  • Anonym (Maie)
    Selmans skrev 2021-05-26 11:02:42 följande:

    Mitt barns förskola har sommarstängt vecka 26-31, alltså 6 veckor. 4 av veckorna är den helt stängd och två av veckorna har de frågat om man har möjlighet att hålla hemma sitt barn pga personalbrist, vilket vi sagt ok till och lagt ut semester så det passar.

    Det är en privat förskola och jag tror inte någon ersättningsförskola erbjuds för oss.

    Tar man ändå ut avgift för dessa veckor? Barnet är ju ändå inskrivet där? Eller har jag rätt att förvänta mig att de inte skickar faktura i juli?


    Ja.Du betalar ändå om du vill behålla platsen. Däremot kan du kräva att de håller öppet om ni inte kan få semester eller hitta en annan avlastning under någon av de stängda veckorna.
Svar på tråden Förskoleavgift när förskolan är sommarstängd