• Wed 26 May 2021 11:13
    5868 visningar
    7 svar
    7
    5868

    Ångest över att flytta hemifrån

    Jag är 22år och känner att det är dags att flytta hemifrån. Jag började studera på högskolan i höstas men valde att bo kvar hemma eftersom allt var på distans, och när vi väl var i skolan så har jag ca 45min att pendla, vilket funkar någon dag varannan vecka. Nu har jag dock börjat söka lägenheter inför hösten i min studiestad. Vi kommer att vara mer på skolan plus att jag har ett fritidsintresse i samma stad, så rent logiskt är det bästa alternativet att hitta en lägenhet i den staden. Idag fick jag erbjudande om en lägenhet via mejl och fick en sån ångestklump i magen direkt. Lägenheten i sig är jättefin, och ligger ändå helt okej. Men jag tycker själva grejen att flytta känns sååååå jobbig. Kan väl tilläggas att jag inte känner mig helt hundra med mitt studieval vilket också påverkar detta. Är det någon annan som kände samma sak när ni skulle flytta? Ingen av mina kompisar kan direkt relatera då de vart jättetaggade på att flytta hemifrån... Jag är 22år så jag känner verkligen att det är på tiden, och jag VILL flytta och bli mer självständig, men det känns ändå så fruktansvärt jobbigt..... Hur hanterar man detta? 

  • Svar på tråden Ångest över att flytta hemifrån
  • Anonym (Abc)
    Wed 26 May 2021 11:22
    #1

    Jag flyttade först till en lägenhet i samma stad som mina föräldrar och då var det en blandning av spänning, nervositet och lycka. En oro över hur jag skulle klara alla sysslor själv, då jag hade varit väldigt curlad under min uppväxt. Det gick superbra! Var då 19 år.

    Sen efter ett år började jag plugga långt hemifrån och fick ny lägenhet i nya staden. Då vad jag orolig och rädd, även om det var ett spännande äventyr. Jag var osäker på studievalet, kände ingen alls i staden dit jag flyttade. Men jag tänkte att om jag inte trivs så är det ju inte mer än att jag hoppar av och flyttar tillbaka :) jag trivdes med både studier och ort, så det gick också bra till slut.

    Det är normalt att känna sig lite orolig inför att flytta hemifrån. Alla känner så i olika grad, tror jag. Du kanske bara är en av de som känner det lite mer än de flesta :) ta lägenheten, testa att bo själv och fortsätt känn efter ifall studievalet är rätt för dig. Känns det inte bra, kan du alltid flytta tillbaka till sin stad igen :)

    Jag som inredningsintresserad valde att istället fokusera på hur jag skulle inreda lägenheten. Har du något intresse som kan hjälpa dig att fokusera på mer spännande delar av att flytta hemifrån? Matlagning? Inredning?

  • Anonym (Oj)
    Wed 26 May 2021 14:20
    #2

    Kanske låter dryg nu men är inte 22 rätt sent att flytta hemifrån? Många flyttar ju efter studenten. Det gjorde jag och många av mina vänner. Kanske konstigt, jag vet inte. Men du är ju vuxen. Lämna boet och börja plugga/jobba.

  • Wed 26 May 2021 14:26
    #3

    Kan du prata med dina föräldrar och få stöd av dem? Samtidigt är det viktigt att försöka bli mer självständig, men man kan ju göra det i etapper. Lycka till, det kommer att gå bra!

  • Anonym (Äsch)
    Wed 26 May 2021 15:22
    #4
    Anonym (Oj) skrev 2021-05-26 14:20:42 följande:

    Kanske låter dryg nu men är inte 22 rätt sent att flytta hemifrån? Många flyttar ju efter studenten. Det gjorde jag och många av mina vänner. Kanske konstigt, jag vet inte. Men du är ju vuxen. Lämna boet och börja plugga/jobba.


    Nej, det beror helt på var TS bor. Skulle tippa på att det är tidigt i större städer tom.

    Till TS: det är okej att känna så, det är ju en omställning i livet. Det är ju också möjligt för dig att åka hem en helg ibland med, och ledigheter och så - om du vill, tänker jag. :)
  • Wed 26 May 2021 15:49
    #5

    Jag har alltid varit sån som tyckt att förändring är olustig. Minns ett samtal med mamma inför sommaravslutningen i 6:an när jag inte alls fattade vitsen med att man måste byta stadium och börja högstadiet osv. Kunde inte allt bara få vara som de var.

    Lite den känslan hade jag inför många förändringar, men med åren har jag lärt mig att det är en kombo av nyfikenhet, förväntan och nervositet som skapar det hos mig. Och ävne nu 40+ åldern kommer tankarna men nu en kort stund och sedan är det över. 

    Kanske är det samma för dig.
    Att det är det nya och okända som är lite skrämmande samtidigt som det är lockande. 

    Jag tvekar inte en sekund att du grejar att flytta till eget, ta hand om hemmet osv. Man lär sig vart efter och bestämmer ju själv hur man vill ha det och när det är dags för tvätt/städning/handling osv.

    Kör på, gör det ????

  • Wed 26 May 2021 16:48
    #6
    +1
    Anonym (Oj) skrev 2021-05-26 14:20:42 följande:

    Kanske låter dryg nu men är inte 22 rätt sent att flytta hemifrån? Många flyttar ju efter studenten. Det gjorde jag och många av mina vänner. Kanske konstigt, jag vet inte. Men du är ju vuxen. Lämna boet och börja plugga/jobba.


    Det beror på var man bor. I Stockholm är ju kön för en lägenhet i ett vettigt område närmare 10 år, så om du inte har kontakter eller gott om pengar till ett andrahandskontrakt så blir det svårt att hyra. Det är i stort sett bara studentbostäder som är tillgängliga enklare än så, och även där får man räkna med att köa första terminen för att få ett korridorrum. Bostadsmarknaden är helt absurd.
  • Wed 26 May 2021 18:46
    #7
    +1

    Om det är tanken på att bo ensam som är jobbig så kanske du ska försöka få boende i en studentkorridor istället. 

Svar på tråden Ångest över att flytta hemifrån