• Evig kärlek

Bästa jobbet som undersköterska?

Ja, som rubriken lyder. Alla undersköterskor, vad tycker ni?

Jag har varit anställd som undersköterska sedan jag tog studenten 2009. Har jobbat på LSS-boende och nu på en Iva-avdelning för barn. Första jobbet var otroligt tråkigt. Jag kände mig inte utmanad för 5 öre. Andra jobbet var lite väl häftigt. IVA är speciellt och jag tror att vissa gillar adrenalinkicken och andra inte. För mig har jobbet mest gett en oro och klump i magen över att bli ståendes med akuta situationer.

Min lön ligger på 23000 kr vilket jag är besviken över. Jag är 31 år. Har små barn och skulle gärna vilja gå ner lite i tjänst men skulle då behöva ett lönepåslag först för att det skulle vara möjligt. Bor nära Göteborg om det har någon betydelse i lön och utbud.

Nå, vilket jobb gillar ni och vilka ger bäst lön nu för tiden? Kommunalt? Landsting? Privat?

• Svar på tråden Bästa jobbet som undersköterska?
  • mommadearest

Från vad jag förstått är det absolut inte regionalt iaf. Kan ju skilja flera tusen i lön. Vill du tjäna mer så är det nog privat eller kommunalt du ska satsa på. Sen är det ju lite vad du är ute efter i ett jobb, jag är på ett demensboende som timvikarie och är på både fasta avdelningar och på korttidsavdelning. Jag trivs absolut bäst på korttiden då det blir lite variation. På de fasta avdelningarna är det ju samma människor, ofta vet man redan när man kommer dit vad den eller den kommer göra idag och vad som kommer hända osv. Det blir inte riktigt likadant på korttiden då boende kommer och går. Det blir lite mer utmaning. Sedan gillar jag demensboende då det händer lite mer än vanligt äldreboende då det är väldigt skiftande i humör och personligheter.

• Karlington
    Evig kärlek skrev 2021-05-26 16:15:46 följande:

Ja, som rubriken lyder. Alla undersköterskor, vad tycker ni?

Jag har varit anställd som undersköterska sedan jag tog studenten 2009. Har jobbat på LSS-boende och nu på en Iva-avdelning för barn. Första jobbet var otroligt tråkigt. Jag kände mig inte utmanad för 5 öre. Andra jobbet var lite väl häftigt. IVA är speciellt och jag tror att vissa gillar adrenalinkicken och andra inte. För mig har jobbet mest gett en oro och klump i magen över att bli ståendes med akuta situationer.

Min lön ligger på 23000 kr vilket jag är besviken över. Jag är 31 år. Har små barn och skulle gärna vilja gå ner lite i tjänst men skulle då behöva ett lönepåslag först för att det skulle vara möjligt. Bor nära Göteborg om det har någon betydelse i lön och utbud.

Nå, vilket jobb gillar ni och vilka ger bäst lön nu för tiden? Kommunalt? Landsting? Privat?

23K låter lite lågt för någon som har jobbat i yrket i 12 år. Kommunalarbetaren (Kommunals tidning) har lönestatistik på kommunnivå här:

ka.se/2020/03/09/medelloner-underskoterskor/

Nu vet jag ju inte vilken kommun du jobbar i, men medellönen verkar ligga mellan 25-28K i de flesta kommuner.

Det kan vara värt att kontakta ditt fackförbund och be om råd när det gäller din lön, och ev förhandling.

Svar på tråden Bästa jobbet som undersköterska?