• madame8790

    Förstoppning som inte försvinner

    Har en förstoppning som med största sannolikhet är en komplikation från graviditeten.
    Jag är i vecka 17 enligt min app och har haft denna förstoppning som vägrar ge med sig i snart tre månader.

    Det hela började med att jag fick magkatarr, precis som i min förra graviditet.
    Då började problemen med förstoppningen.
    Men sen när jag hade fått ordning på magkatarren så fortsatte förstoppningen.

    Och.. det verkar inte vara en vanlig förstoppning, tror jag?
    Det verkar som att mina tarmar inte rör sig såpass mycket att det "kommer ner till slutet", om ni förstår  Kyss  Det stannar alltså högre upp i tarmen, HELA tiden.

    Har varit till läkaren som ordinerade movicol, som inte fungerade för övrigt.

    Så jag har nu i tre månader fått använda mig av microlax och dulcolax.
    Och anledningen till att jag vet att inget är nere vid "utgången", är för att när jag tar microlax vissa dagar, kommer det nästintill ingenting.

    Har inte känt mig bajsnödig på tre månader öht.

    Så alltså, mina symptom:

    - känner mig aldrig bajsnödig.
    - bajs verkar stanna uppåt i tarmen?

    Jag är livrädd nu att vi kommer få en unge med tre huvuden och svans, bara för att jag tagit dulcolax för ofta. Men vad är alternativet? Gråter
    Bajset verkar enbart komma ut när det är rinnande, inte ens mjukt.

    Jag testade äta enbart frukt, lax och grönsaker, och inte ens det hjälpte! 

    VAD ska jag göra?
    Någon annan som råkat ut för samma??

  • Svar på tråden Förstoppning som inte försvinner
  • Anonym (Liknande)

    Jag hade också förstoppning med första barnet. Movicol hjälpte ingenting. Smakade bara så illa att jag nästan spydde för illa mådde jag ändå. Jag är halvt förstoppad jämt så jag var van. Äter alltid en massa frön och fullkorn. Som ickegravid hjälper ju kaffe, men det drack jag inte som gravid. Sockerfritt godis kan hjälpa eller sötningsmedel överlag.

    Dulcolax funkar bara på mig om jag tar 2 piller. En ger bara magknip. 
    Lactulos? Funkar inte på mig heller och jag vet inte om man får ta det som gravid.

    Jag vet inte om du kan äta allt eller mår illa, men undvik allt förstoppande. Vitt bröd, ost, te. Pepparkakor är lite lösande- tror det beror på kanelen.

  • madame8790
    Anonym (Liknande) skrev 2021-05-26 17:50:25 följande:

    Jag hade också förstoppning med första barnet. Movicol hjälpte ingenting. Smakade bara så illa att jag nästan spydde för illa mådde jag ändå. Jag är halvt förstoppad jämt så jag var van. Äter alltid en massa frön och fullkorn. Som ickegravid hjälper ju kaffe, men det drack jag inte som gravid. Sockerfritt godis kan hjälpa eller sötningsmedel överlag.

    Dulcolax funkar bara på mig om jag tar 2 piller. En ger bara magknip. 

    Lactulos? Funkar inte på mig heller och jag vet inte om man får ta det som gravid.

    Jag vet inte om du kan äta allt eller mår illa, men undvik allt förstoppande. Vitt bröd, ost, te. Pepparkakor är lite lösande- tror det beror på kanelen.


    Okej, skönt att höra att det inte bara är jag ???? Trodde att något hade hänt med mina tarmar för såhär var det inte förra graviditeten. Då var jag visserligen också lite stoppad, men det var absolut inte konstant som nu.

    Tog du dulcolax under graviditeten eller var det efteråt?

    Läkaren skrev ut lactulos också, men det verkar inte fungera det heller ????

    Har aldrig i hela mitt liv varit med om mak(g) en ????
  • Anonym (Liknande)
    madame8790 skrev 2021-05-26 17:58:28 följande:
    Okej, skönt att höra att det inte bara är jag ???? Trodde att något hade hänt med mina tarmar för såhär var det inte förra graviditeten. Då var jag visserligen också lite stoppad, men det var absolut inte konstant som nu.

    Tog du dulcolax under graviditeten eller var det efteråt?

    Läkaren skrev ut lactulos också, men det verkar inte fungera det heller ????

    Har aldrig i hela mitt liv varit med om mak(g) en ????
    Kass mage som gravid är vanligt. Det är hormonerna som gör det. Samma vid mens för mig på den tiden jag hade det, men då blev jag lös istället.

    Jag minns ärligt sagt inte om jag tog Dulcolax som gravid. Tatt det till o från ändå i flera år så jag vet att bara 2 funkar.

    Alla såna där pulver och annat funkar inte alls på mig. Egentligen bara starkt kaffe. 

    Att du är lös när "proppen" lossnar känner jag igen. Förstoppningsdiarré  kallas det.

    Provat svag sockerfri saft? Enda jag kunde dricka som gravid och sötningsmedel kan ha effekt.
  • Anonym (Yoggi)

    Jag är gravid nu och har också problem, det dumma är att jag under typ 10 månader varit och är gravid tre gånger, dom första blev missfall men jag hann ändå få förstoppning och det hann inte gå över förrän jag blev gravid igen, så förstoppningen fortsatte, sen hann det nääästan bli bra och då är jag gravid igen (den här gången). Jag har fått sår och ont och det har varit riktigt jävligt. 

    Iaf, ett kanske värdelöst tips men du kan ju iaf prova. När jag en period hade svårt för lagad mat så drack jag mycket yoghurt, vanlig smaksatt. Då slapp jag förstoppningen, inte helt men det blev mycket bättre. Bajset blev lösare och mjukare. Det blev aldrig helt bra eftersom jag haft det så länge och nu äter jag som vanligt igen så det är dåligt igen. Orkar inte ta tag i det typ. :/ 

Svar på tråden Förstoppning som inte försvinner