• Anonym (Kille30+)

Flickvän hpv med cellförändringar! Jag utslag

För 2 år sedan har hon haft hpv med cellförändringar där hon fick ta bort en liten bit. Jag har tyvärr haft utslag i 1 år, en vårta. Nu till frågan! Kan det vara farligt för mig som kille?

Ska boka tid i alla fall!

• Svar på tråden Flickvän hpv med cellförändringar! Jag utslag
  • Anonym (Hmm)

Din vårta har antaglien inte med hennes hpv att göra. Även killar kan få hpv-virus, men mer troligt smittar de vidare till andra tjejer i framtiden. Det är bl.a. därför kondom är så viktig.

• Anonym (trew)

Läs på lite om Kondylom och HPV så inser du snabbt att du kan ha fått det tidigare vid ett annat möte långt innan relationen, eller av din nuvarande. Det är omöjligt att säga, och ingen av er behöver ha varit otrogen mot den andra. 
    Symptomen kan komma efter 2-8 månader om man får några, men du kan även gå långt över 10 år utan symptom för att det sedan skall bryta ut. 

Vårtorna går över av sig själv efter ett tag (månader till år), och sitter vårtan inte i urinrörsmynningen på dig så kan du säkerligen behandla det själv med receptfria läkemedel (typ fyrsa bort den) eller gå till gynekologen och be dem frysa eller bränna bort den. 

De flesta människor (typ 70%-80% av befolkningen) som är sexuellt aktiva har haft eller har kondylom/Hpv i någon form, majoriteten är dock asymtomatiska, dvs har inga vårtor eller symptom eller att de är så lindriga att man inte märker av dem. Enbart 15 % från symptom.   

Sitter den inte riktigt illa till hade jag testat att frysa bort den själv. Blir inga ärr eller likande om du fryser bort. 

Lycka till

• Anonym (Möjligen)

Nu vet jag inte hur ert sexliv ser ut, men cellförändringar som HPV ökar risken för cancer i svalg, hals och munhåla samt på penis.

• Anonym (Kille30+)

Okej, då måste jag ha haft det i minst 4 år utan symtom.

Men hennes cellförändringar av HPV har väl smittat mig. Men jag behöver inte kontrollera mig?

• Anonym (Möjligen)
    Anonym (Kille30+) skrev 2021-05-27 16:41:50 följande:

Men hennes cellförändringar av HPV har väl smittat mig. Men jag behöver inte kontrollera mig?

Vad jag vet är testmöjligheterna väldigt begränsade inom den svenska sjukvården för förekomst av HPV hos män. Det var ju väldigt nyligen som pojkar ens började vaccineras. Det kan vara värt att hålla koll på egna symptom om hennes cellförändringar skulle återkomma.
  • Anonym (Kille30+)

Läste att hpv med cellförändringar inte ger utslag. Så hon har inte smittat mig med mina utslag. Jag kan ha smittat henne nu

• Anonym (Hmm)
    Anonym (Kille30+) skrev 2021-05-27 16:41:50 följande:

Ja det kan du ha haft. Man kan gå med hpv latent i många många år.

Du kan lika gärna ha smittat henne. Vill du kontrollera dig så gör det.
  • Anonym (trew)
    Anonym (Möjligen) skrev 2021-05-27 16:35:53 följande:

Nu vet jag inte hur ert sexliv ser ut, men cellförändringar som HPV ökar risken för cancer i svalg, hals och munhåla samt på penis.

Viss finns det en risk, men det föreligger inte en rejält stor risk, utan tämligen minimal eller liten. Dock finns det olika versioner av HPV, varav 4 är mer aggressiva och lättare ger livmoderhalscancer övriga. 

Tycker inte TS skall oroa sig allt för mycket gällande detta. Kan lika gärna vara hans flickvän som smittat honom, ingen vet.

Har din flickvän cellförändringar så kommer hon få gå på tätare kontroller så att de har koll på det. Cellförändringarna kan även gå tillbaka 

Svar på tråden Flickvän hpv med cellförändringar! Jag utslag