• Anonym (Ananas)

Vad är felet med mina händer?

Jag har sedan kanske 3 månader tillbaka fått onda knottror i handflatorna. Ibland bara en, ibland flera men inte ihop. Sitter egentligen på fingrarna främst, undersidan. Sedan försvinner dom efter ca tre dagar. Men det kommer alltid nya. Ser ut som något röda små finnar. Gör ont om man trycker på dom, tex när man kör bil. Nu är det säkert 10 på varje hand.

Vad fan händer? Känner inte för att gå till läkaren "bara" för detta, har svårt allmänt att komma iväg på sånt. Får såklart göra det om det inte slutar. Måste erkänna att det är lite besvärligt.

• Svar på tråden Vad är felet med mina händer?
  • Anonym (Ghost)

Ring en läkarapp! Nu i coronatider ska man helst undvika vc men jag tycker ändå det låter som nåt som kan behöva kollas så småningom. Märkligt iaf.

• Anonym (Ananas)
    Anonym (Ghost) skrev 2021-05-27 20:53:39 följande:

Ring en läkarapp! Nu i coronatider ska man helst undvika vc men jag tycker ändå det låter som nåt som kan behöva kollas så småningom. Märkligt iaf.

Smart! Tänket inte jag på. Men dom är rätt bleka, iallafall nu när dom är någon dag gamla, syns dåligt irl om man inte drar fingrarna över. Jag känner såklart exakt vart pga ont.
  • Anonym (Obi Wan Kenobi)

Skabb?

• Anonym (Ananas)
    Anonym (Obi Wan Kenobi) skrev 2021-05-27 21:03:33 följande:

Skabb?

Kliar inte det som fan? Ska googla.
  • Aniiee

Låter som dyshidrotiskt eksem, eller pomfolyx som det kallas nuförtiden. Testa att stryka på receptfri hydrokortisonsalva och se om det hjälper.

-Are you the prey? -No, we are the hunters!
  • Anonym (Ananas)
    Aniiee skrev 2021-05-27 22:12:09 följande:

Låter som dyshidrotiskt eksem, eller pomfolyx som det kallas nuförtiden. Testa att stryka på receptfri hydrokortisonsalva och se om det hjälper.

Läst om det, men tycker inte att det stämmer. Ska börja med ditt råd. Det är ju ett enkelt första steg. Blev på riktigt orolig för skabb nu. Liknar bilderna, förutom att det inte kliar så mycket.
  • Anonym (A)
    Håller med
  • Anonym (Ananas)
    Anonym (A) skrev 2021-05-28 19:56:51 följande:

Håller med

Har läst mycket idag och får nog hålla med. Har nyss "blivit" allergisk mot nickel och det finns visst ett samband. Får hemska utslag och klåda av bla jobbbältet. Ska försöka undvika nickel så kanske blåsorna också kan lugna sig. Trött på att ha ont i händerna. Har du samma utslag i händerna?
  • Anonym (Ananas)

Har du denna eksem? Har du andra allergier?
  • Aniiee
    Anonym (Ananas) skrev 2021-05-28 20:34:03 följande:
    Har du denna eksem? Har du andra allergier?
    Ja, det blossar upp då och då. Jag har diverse allergier, både mat och ja även nickel. Och så får jag om jag dickar mycket i en period också. Och bara allmånt på sommaren. Just nu har jag vänstra handloven översållad med små blåsor, och höger långfinger på insidan. Jag erkänner att jag slarvar med smörjning också, men jag tar i alla fall allergimediciner, annars hade det väl varit värre.
    -Are you the prey? -No, we are the hunters!
  • Anonym (Ananas)
    Aniiee skrev 2021-05-28 21:02:48 följande:

Ja, det blossar upp då och då. Jag har diverse allergier, både mat och ja även nickel. Och så får jag om jag dickar mycket i en period också. Och bara allmånt på sommaren. Just nu har jag vänstra handloven översållad med små blåsor, och höger långfinger på insidan. Jag erkänner att jag slarvar med smörjning också, men jag tar i alla fall allergimediciner, annars hade det väl varit värre.

Jaha, fy va jobbigt. Får nog kolla upp det så det inte blir sämre. Har bevisligen också nickelallergi som jag inte har tagit på allvar så nu är det superkänsligt. Legat och pyrt i säkert 5 år. Kunde ju ha hindrat det känns det som. Även någon annan allergi/eksem som dödar mig i perioder men ingen kan hjälpa mig med. Kul att man fick något nytt nu då.
Svar på tråden Vad är felet med mina händer?