• Flugvarelse

    Vad händer om man blir anmäld till socialtjänsten för alkoholmissbruk?

    Hej, jag sitter nu och oroar mig för vad som ska hända. Jag är runt 20 och bor hemma med min mamma och mina småsyskon, varav en av dem är 4 år gammal. Min mamma skadade sig igår efter att ha druckit mycket sprit och ramlat på golvet, jag var tvungen att ringa ambulansen och dem märkte att hon var grovt påverkad, hade väldigt svårt att prata, försökte slå ambulansförarna och försökte springa ifrån ambulansen. Skäms verkligen när jag tänker på hur hon betedde sig ): 
    Hon klarade sig i alla fall från skadan men jag är orolig för vad som ska hända med mina syskon nu när det blivit anmält till socialen. Är det vanligt att man familjehemsplacerar eller rör det sig oftast om t.ex. stödsamtal eller behandling av missbruket? Hon har tidigare fått anmälningar av grannar men inget har då kunnat bevisats.

  • Svar på tråden Vad händer om man blir anmäld till socialtjänsten för alkoholmissbruk?
  • Anonym (Svårt)

    Åh vad jobbigt att du och dina syskon ska behöva bli utsatt för er mammas missbruk. Det måste vara otroligt jobbigt för er. Jag hoppas ni får den hjälp ni behöver, att er mamma får hjälp med sitt missbruk och att ni får stöd till att må bra.

    Svårt att säga vad som kommer hända med orosanmäla, de kommer nog först och främst kalla in till samtal där de gör en bedömning om de ska göra en utredning. När de gör utredning så bedömmer de vilka insattser som rekomenderas till din mamma att vidta. Om de bedömmer att dina syskon riskerar att bli utsatta för stor fara och att ärendet är akut så kan de komma att bli familjehemsplacerade men de försöker nog att ta till alla andra åtgärder som går innan det. Hopas bara din mamma är vilig att samarbeta och ser hur mycket det påverkar hennes barn och vill få hjälp med sitt missbruk. Det kan ju faktisk ibland vara det bästa att något sker som gör att ett problem blir synligt så att ni får hjälp för dig och för dina syskons skull.

  • Anonym (Killgissar)

    Det mest troliga är att de kommer starta en utredning kring er familj, och det finns stor risk att de omhändertar dina syskon. Du borde inte vara rädd eller orolig för det isf utan tacksam att ni får hjälp. Barn ska inte behöva växa upp i det där!

  • Anonym (Solar)

    Familjehem är en sista utväg. Om din mamma är villig att jobba på sig själv så kommer de troligtvis försöka hitta andra alternativ först (med reservation för att jag inte vet hur er situation faktiskt ser ut). Samarbete, ärlighet och riktiga försök till att förbättra sig kommer ta henne långt.

    Dessutom, även om dina syskon skulle bli placerade så kommer din mamma och du kommer fortfarande få träffa dina syskon (baserat på infon du gett iaf) och det är inte nödvändigtvis för livet som de blir placerade heller, men i nuläget låter det inte som att din mamma är den bästa mamman hon hade kunnat vara, så försök att även fundera över vad som är bäst för dina syskon. Din mamma behöver hjälp, detta kan vara den chansen om hon tar den.

  • Anonym (Familjehem)

    Jag är bara en vanlig mamma som undrar vad du kan och vill göra?
    Hur ser ditt liv ut, pluggar du, tar de redan nu ansvar för hem och småsyskon?
    Finns det någon ordentlig far till er barn? (eller mor och farföräldrar ).
    Skulle du orka och kunna ta hand om familjen med stöd från släkt och tex boendestöd, dagis och fritids.
    Din mamma behöver vård det är inget att skämmas över.
    Ingen familj är perfekt och att din mor beredde sig så illa kan faktiskt hjälpa er framöver.

  • Anonym (luttrad medborgare)

    Tycker det är trist att allt ska anmälas till socialen i tid och otid.
    Att en vuxen person som är förälder blir på fyllan och gör sig illa betyder inte automatiskt att vederbörande är olämplig som förälder. Det är mycket trist att man inte ska kunna ringa till ambulansen om en berusad person gjort sig illa, utan att det medför värsta konsekvenserna för vederbörande.

    Risken är ju nu uppenbar att mamman nu kommer lasta den 20-åriga TS för det här om det blir konsekvenser. Detta trots att TS bara ville väl genom att ringa ambulansen. Tror det finns en uppenbar risk att för att många inte vågar kontakta ambulans i akuta ärenden. Att många drar sig för att kontakta myndigheter då det leder till så mycket elände och obehag. 

    Det bästa i det här läget tror jag är att TS mamma tar sina barn och flyttar fort som ögat någon annanstans, innan det eskalerar. 

  • Anonym (D)
    Anonym (luttrad medborgare) skrev 2021-05-28 23:28:04 följande:

    Tycker det är trist att allt ska anmälas till socialen i tid och otid.

    Att en vuxen person som är förälder blir på fyllan och gör sig illa betyder inte automatiskt att vederbörande är olämplig som förälder. Det är mycket trist att man inte ska kunna ringa till ambulansen om en berusad person gjort sig illa, utan att det medför värsta konsekvenserna för vederbörande.

    Risken är ju nu uppenbar att mamman nu kommer lasta den 20-åriga TS för det här om det blir konsekvenser. Detta trots att TS bara ville väl genom att ringa ambulansen. Tror det finns en uppenbar risk att för att många inte vågar kontakta ambulans i akuta ärenden. Att många drar sig för att kontakta myndigheter då det leder till så mycket elände och obehag. 

    Det bästa i det här läget tror jag är att TS mamma tar sina barn och flyttar fort som ögat någon annanstans, innan det eskalerar. 


    Du tycker att det är helt i sin ordning att mamman dricker alkohol och är full i sina barns närvaro? Ts skriver att alla barnen bor hos mamman och minsta är bara 4 år. Hur tänker du!? Jag skulle säga att hon är en väldigt olämplig förälder! I sådana här fall är det bra att det anmäls.
  • Anonym (luttrad medborgare)
    Anonym (D) skrev 2021-05-30 22:43:39 följande:
    Du tycker att det är helt i sin ordning att mamman dricker alkohol och är full i sina barns närvaro? Ts skriver att alla barnen bor hos mamman och minsta är bara 4 år. Hur tänker du!? Jag skulle säga att hon är en väldigt olämplig förälder! I sådana här fall är det bra att det anmäls.
    Vem har bestämt att föräldrar inte får dricka alkohol i sina barns närvaro? Du? Står det i socialtjänstlagen? Tror du aldrig att det förekommer? 
    Finns det några tecken på att barnen vanvårdats? Är de inte hela och rena? Är de undernärda? Om alkohol gjorde alla föräldrar olämpliga skulle inte alkohol få säljas. 
  • Anonym (Solar)
    Anonym (luttrad medborgare) skrev 2021-05-30 23:37:34 följande:

    Vem har bestämt att föräldrar inte får dricka alkohol i sina barns närvaro? Du? Står det i socialtjänstlagen? Tror du aldrig att det förekommer? 

    Finns det några tecken på att barnen vanvårdats? Är de inte hela och rena? Är de undernärda? Om alkohol gjorde alla föräldrar olämpliga skulle inte alkohol få säljas. 


    Det är skillnad på att dricka alkohol och att bli så full att ens barn måste ringa ambulansen varpå man sedan slåss med ambulansmännen... att se sin mamma dyngrak och bli omhändertagen av ambulansen är traumatiskt för barn och extremt dåligt för deras psyke om det händer ofta. Oavsett hur ofta de badar.

    Dessutom säger TS att grannarna har anmält tidigare, detta innebär en ganska stor sannolikhet att mamma tidigare har blivit rejält full och låtit eller att hon ofta skriker/bråkar av andra anledningar. Hon behöver då hjälp, för sina barns skull.
  • Anonym (-8)

    Socialtjänsten kommer göra en förhandsbedömning och ta ställning till om de behöver öppna en utredning.

    Det är en process där socialtjänsten kommer försöka stötta din mamma och främst se till att dina syskon har det tillräckligt bra.

    Alkohol gör inte alla föräldrar olämpliga, men behövs ambulans och om en förälder visar sig aggressiv kan det ju vara så att barn behöver skyddas.

    Personligen tycker jag det är tryggt att polis, sjukhus och ambulans uppmärksammar socialtjänsten på att barn ev. far illa.

Svar på tråden Vad händer om man blir anmäld till socialtjänsten för alkoholmissbruk?