• Anonym (.)

Möjligt att klippa sitt egna hår med sax eller är det hög risk att det blir kaos och ojämnt?

Jag har långt hår och det som jag är mest missnöjd med är baksidan. Mittersta är så långt, så det blir som om det är en trekant liknade form. Jag tänker klippa det så allt blir jämnt och rak där bak. Dessutom kanske man får bli av med eventuella slitet hår. så håret ser mer fräschare ut?

Det som får mig att inte klippa mitt hår är dock osäkerheten och rädslan att allt skall bli ojämnt.

Bästa är att gå till frisören, men samtidigt känns det tråkigt att slösa 200:- för att bara klippa det med sax.

Är det någon här som bär på erfarenheten av att klippa sitt hår med sax, hur kan man göra för att det skall bli bra och slippa så det blir ojämnt. Finns det något knep som gör det hela processen enkelt?

Jag kommer inte klippa på ett avancerat nivå och styla håret. Utan jag skall bara klippa så ''trekanten'' försvinner där bak.

Visserligen kanske det är ''Det är bara att göra''. Men jag vill inte agera impulsivt och dumt. Så det är därför jag frågar efter erfarna om någon har gjort det tidigare och om det är så enkelt så som man vill tro.

Tack för svar! :)

• Svar på tråden Möjligt att klippa sitt egna hår med sax eller är det hög risk att det blir kaos och ojämnt?
  • Anonym (Youtube)

Kolla på Youtube, finns många tips där. Särskilt om du söker på engelska.

• Mortiscia80

Jag har klippt mig själv i över 20 år, har långt hår. Svårast är mitt bak för det blir gärna ett litet v just där men man får lyfta upp håret och titta i spegeln, försöka hålla det som det skulle falla bak så man ser just den biten alltså, och sedan klippa lite rakt över.

Kom ihåg, hår växer ut ;)

• Anonym (A)

Jag tänker att det beror på hur tjock hår du har. Tunt fint hår är rätt lätt att klippa själv utan att det ser konstigt ut medan tjockt hår kan vara mer av en utmaning. Annars finns det nog bra tutorials på Youtube.

• Mortiscia80

Det finns iofs ett väldigt enkelt sätt. Gör en hög hästsvans så att den sitter ungefär där huvudets böjning nästan går över i hjässa (ovansidan), håll håret ganska rakt ut och klipp. Du kanske behöver ta omtag på håret så du ser att det blev bra.

• Anonym (.)
    Mortiscia80 skrev 2021-05-29 10:08:45 följande:

Jag har klippt mig själv i över 20 år, har långt hår. Svårast är mitt bak för det blir gärna ett litet v just där men man får lyfta upp håret och titta i spegeln, försöka hålla det som det skulle falla bak så man ser just den biten alltså, och sedan klippa lite rakt över.

Kom ihåg, hår växer ut ;)

Ja, ''V'' är nog enklare beskrivning. Jag tycker det ser så tokigt ut. Jag vet inte ens om jag vågar klippa mig. men lyfta håret säger du..Hmm...Alltså tänk om det blir väldigt fel nu FörvånadSkrattande

Stort tack för att du svarar så bra och enkelt. Jag skall försöka!
  • Anonym (Gör det inte)

Jag råder dig INTE att klippa dig själv. Det blir 100% ojämnt och kommer resultera i ett frisör besök i slutändan. Tro mig, jag vet.

• Glinda från Oz

200?! Vart klipper du dig? Där jag bor finns det inget för under 400. Jag klipper mitt eget hår men det är lockigt så det syns inte att det blir ojämnt och jämnt blir det, det påpekar frisören de få gånger jag går dit. Har du rakt hår kommer det synas direkt. 

• Anonym (Gör det inte)

200 kr är ju ingenting! Helt klart värt att gå till frisören och se fin ut istället för att behöva korrigera eller bära mössa/sätta upp håret i veckor för att det blev fel och fult

• Anonym (Ofta)

Jag klippte mig ofta förr i tiden. Min metod var att ta små hårtestar och klippa av ca lika mycket. Tar man små delar så syns det inte så tydligt om något skulle bli lite kortare eller längre.

Blir det fult är det bara att ta en tur till frisören efteråt.

Lycka till!

Svar på tråden Möjligt att klippa sitt egna hår med sax eller är det hög risk att det blir kaos och ojämnt?