• Anonym (Hmmmm)

    Tvingas till längre arbetsdag på sommaren?

    Hade sökt semester 4 veckor 26, 27, 28, 29. Fick flytta 2 veckor och har nu semester 24, 25, 26, 27.

    Jag börjar vanligtvis runt 9 två dagar i veckan, resten kl 8. (jobbar inte heltid och lämnar på fsk på morgonen)

    Nu vill chefen att jag ska täcka upp under v.28-29 för en kollega som har ett annat arbetsområde och börjar kl 7.45. Så jag ska börja 07:45 varje morgon i 2 veckor. Men säger samtidigt att det kan bli svårt att istället få gå hem tidigare då det kommer saknas folk på eftermiddag.

    Hon tycker jag kan spara flexen och gå hem tidigare någon annan vecka när folk kommit tillbaka från semestrarna.

    Visserligen kan min sambo oftast lämna på förskolan han också, men han lämnar redan 3 dagar i veckan då jag börjar 8 och jag vet att han tycker det är jobbigt med all morgonstress och ja ni vet....vi har ett bra upplägg som fungerar perfekt som det är nu.

    Så varför skulle jag vilja stöka till hela morgonen för att komma tidigare och inte ens få sluta tidigare? Varför skulle jag jobba längre dagar de två veckor jag önskar semester? Och om jag nu skulle göra det så ska väl jag ha mertid/övertid och inte bara få massa flextid jag aldrig kan ta ut?

    Min chef kommer inte tvinga mig men det kommer bli grinigt om jag inte ställer upp. Min sambo är jätteirriterad och känner att jag isåfall dumpar över allt morgonfix på honom, och han har ju rätt. Dessutom har han oftast morgonmöten de dagar jag lämnar vilket kommer innebära att vårt barn blir lämnad mycket tidigare de dagar jag skulle lämnat. Så det kommer gå ut över barnet också.

    Vad skulle ni göra? Stöka med allt bara för att inte komma på kant med chefen eller säga nej? Vi har vanligtvis en bra relation men så fort det gäller ledigheter är det alltid grinigt. Oftast får man till svar om man ber om ledigt till exempel över påsk att Ja det kan ju vara någon annan som vill vara ledig också, jag själv skulle behöva ledigt till exempel. Sen om man mot alla odds får ledigt så blir det i sista sekund, kanske 3 dagar innan.

    MEN, får själv dåligt samvete för jag vet att vi har ont om folk. Samtidigt är det inte mitt fel att de inte tar in vikarier i tillräckligt stor utsträckning.

  • Svar på tråden Tvingas till längre arbetsdag på sommaren?
  • Sockerikaffet

    Flex ska vara frivilligt och något du själv väljer. Om de vill att du ska jobba mer så får de beordra övertid så att du får mer ersättning än att bara byta timme mot timme. Men kolla att det verkligen blir övertid och inte bara mertid eftersom du jobbar deltid. Sen tror jag det är tveksamt att de ens kan beordra övertid när de vet om det så långt i förtid. Arbetsgivaren måste kunna lösa det på ett bättre sätt när det är så långt dit, det är arbetsgivarens ansvar. Däremot kan hen nog ändra ditt schema så att du börjar tidigare, men då ska du också sluta tidigare.

  • Anonym (Hmmmm)

    Ja, förstår att en del tycker att man måste ställa upp på semestern. Fler?

  • Anonym (Hmmmm)
    Sockerikaffet skrev 2021-05-29 22:55:18 följande:

    Flex ska vara frivilligt och något du själv väljer. Om de vill att du ska jobba mer så får de beordra övertid så att du får mer ersättning än att bara byta timme mot timme. Men kolla att det verkligen blir övertid och inte bara mertid eftersom du jobbar deltid. Sen tror jag det är tveksamt att de ens kan beordra övertid när de vet om det så långt i förtid. Arbetsgivaren måste kunna lösa det på ett bättre sätt när det är så långt dit, det är arbetsgivarens ansvar. Däremot kan hen nog ändra ditt schema så att du börjar tidigare, men då ska du också sluta tidigare.


    Ja, tror hon kan ändra schemat 1 månad innan. Men tror inte att hon kommer göra det. Bara bli sur om jag inte ställer upp.
  • Anonym (Nonine)

    Det är alltså 4 dagar ni tjafsar om. Dvs 2 dagar i veckan, 2 veckor (de dagar du vanligtvis börjar 9). 
    De dagar du vanligtvis börjar 8 är det ju inte stor skillnad mot 7.45. Jisses, inget att tjafsa om. Jag skulle utan tvekan ställa upp att börja tidigare. Du får flex och kan ta ut det vid tillfälle i höst.  

  • Anonym (oooo)
    Anonym (Hmmmm) skrev 2021-05-29 23:08:34 följande:

    Ja, förstår att en del tycker att man måste ställa upp på semestern. Fler?


    Det handlar bara om två veckor? Nog måste din sambo "stå ut" med att han får ta något mer därhemma de extra dagarna det gäller (dvs 4 totalt?).

    Tycker inte det är något att diskutera: din chef vill detta och vill du fortsätta på den arbetsplatsen sen så är det bra att man kan ha en fin relation till sin chef/arbetsplatsen. 

    Din sambo är lite löjlig kan jag tycka. När vi hade småbarn hade min man aldrig protesterat mot något sånt här - det är en högst tillfällig och liten grej som sker i ert liv. Har man småbarn måste man också räkna med att saker kan förändras, det kommer inte alltid se ut som det gör exakt nu med ert upplägg. 
  • Anonym (Vm)

    Jag håller med. Klart man kan ställa upp när det handlar om några få dagar. Jisses. Man kan inte förvänta sig att allt ska se ut exakt likadant hela tiden. Jag har också jobb där man får ställa upp extra ibland. Man löser det helt enkelt. Det ingår i arbetslivet.

  • Räkan77

    Prata med din chef och säg att du behöver planera in vilka veckor du kan ta ur den flexen, till exempel första veckan när alla är tillbaka i augusti. Säg att din man behöver veta när han kan ha en vecka när han kan ha jobba hela veckan utan att lämna eller hämta. Då kommer det förmodligen kännas bättre för honom och det här riskerar inte bli något tjafs mellan er i sommar

  • Anonym (Hmmmm)

    Givetvis vore detta en icke fråga om arbetsgivaren någon gång var juste tillbaka. Förra sommaren flyttade jag semestern 2 veckor då det var så svårt att få ihop allt annars. Två av kollegorna fick exakt de veckor de önskat, (ungefär samma veckor jag ville ha) och de får samma i år igen, men min semester är alltså flyttad igen. Anledningen till att de flyttade mina gissar jag att de andra började hota om att säga upp sig och stämningen blev väldigt dålig.

    Jag hade önskat 1 vecka ledigt över påsken men fick avslag, fick 1 dag ledigt. De andra två kollegorna fick en hel vecka för att de bedyrade att de bokat hotell osv redan och absolut inte kunde jobba. Jag skulle ju bara vara ledig med vårt barn.

    Nu är jag nog yngst på arbetsplatsen men för den delen ska man väl inte få köra med mig. Detta är en av anledningarna till att jag inte har lust att ställa upp bara för att de andra kollegorna alla fick ledigt på samma veckor dom jag önskat, men alltså får jobba pga det. Så jag är inte så jättesugen på längre arbetsvecka pga det.

    För övrigt så är min familj mitt liv. Tycker synd om de som viger sitt liv åt arbetsplatsen. Jag är där för att jag måste ha ett jobb och dra in pengar till familjen.

  • Anonym (Vänster är ett skällsord)

    De flesta börjar jobba kl 7, det är väl därför fsk öppnar 06:15?
    Jag lämnar barnen till fsk 06:15 på morgonen själv varje dag på min vecka (barnen bor växelvist).
    Jag förstår inte ens problemet med att lämna tidigare ett par enstaka dagar under 2 veckor?

    Din arbetsgivare lägger dock över på tok för stort ansvar på dig som arbetstagare att se till att verksamheten snurrar på över sommaren. Detta är din chefs huvudvärk och ansvar, ska du lösa detta åt h*n så se för tusan till att bli ordentligt kompenserad.

    Själv kommer jag få jobba dubbelpass under de veckor som jag jobbar under semesterperioden. Detta pga att arbetsgivaren satt sig själv i skiten genom att inte utbilda sommarvikarier.
    Efter att de lokala förhandlingarna för att vi skulle acceptera detta blev klara så räknade jag ut att jag kommer tjäna runt 100.000 brutto extra dessa 4 veckor..... 200% övertid på tiden utöver ordinarie arbetstid, samt ett fast påslag på 5000:-/vecka.
    För ett vanligt skitigt knegarjobb inom industrin.

  • Anonym (Visst)
    Anonym (Hmmmm) skrev 2021-05-30 18:01:09 följande:

    Givetvis vore detta en icke fråga om arbetsgivaren någon gång var juste tillbaka. Förra sommaren flyttade jag semestern 2 veckor då det var så svårt att få ihop allt annars. Två av kollegorna fick exakt de veckor de önskat, (ungefär samma veckor jag ville ha) och de får samma i år igen, men min semester är alltså flyttad igen. Anledningen till att de flyttade mina gissar jag att de andra började hota om att säga upp sig och stämningen blev väldigt dålig.

    Jag hade önskat 1 vecka ledigt över påsken men fick avslag, fick 1 dag ledigt. De andra två kollegorna fick en hel vecka för att de bedyrade att de bokat hotell osv redan och absolut inte kunde jobba. Jag skulle ju bara vara ledig med vårt barn.

    Nu är jag nog yngst på arbetsplatsen men för den delen ska man väl inte få köra med mig. Detta är en av anledningarna till att jag inte har lust att ställa upp bara för att de andra kollegorna alla fick ledigt på samma veckor dom jag önskat, men alltså får jobba pga det. Så jag är inte så jättesugen på längre arbetsvecka pga det.

    För övrigt så är min familj mitt liv. Tycker synd om de som viger sitt liv åt arbetsplatsen. Jag är där för att jag måste ha ett jobb och dra in pengar till familjen.


    Under dessa förutsättningar så förstår jag att du säger nej. Det är ju bara att förklara för chefen att det inte är ok att dina kollegors önskemål om ledighet alltid går i första hand och att du därför inte är så intresserad av att jobba längre dagar eftersom du var den igen som fick ändra dina veckor.
  • Anonym (Bm)
    Anonym (Hmmmm) skrev 2021-05-30 18:01:09 följande:

    Givetvis vore detta en icke fråga om arbetsgivaren någon gång var juste tillbaka. Förra sommaren flyttade jag semestern 2 veckor då det var så svårt att få ihop allt annars. Två av kollegorna fick exakt de veckor de önskat, (ungefär samma veckor jag ville ha) och de får samma i år igen, men min semester är alltså flyttad igen. Anledningen till att de flyttade mina gissar jag att de andra började hota om att säga upp sig och stämningen blev väldigt dålig.

    Jag hade önskat 1 vecka ledigt över påsken men fick avslag, fick 1 dag ledigt. De andra två kollegorna fick en hel vecka för att de bedyrade att de bokat hotell osv redan och absolut inte kunde jobba. Jag skulle ju bara vara ledig med vårt barn.

    Nu är jag nog yngst på arbetsplatsen men för den delen ska man väl inte få köra med mig. Detta är en av anledningarna till att jag inte har lust att ställa upp bara för att de andra kollegorna alla fick ledigt på samma veckor dom jag önskat, men alltså får jobba pga det. Så jag är inte så jättesugen på längre arbetsvecka pga det.

    För övrigt så är min familj mitt liv. Tycker synd om de som viger sitt liv åt arbetsplatsen. Jag är där för att jag måste ha ett jobb och dra in pengar till familjen.


    Jag hade blivit överlycklig av att bara få fyra veckor sammanhängande semester jag. Vi får indragen semester i år IGEN. Tre veckor totalt. För femte året i rad. DET är surt.
  • Anonym (Hmmmm)
    Anonym (Vänster är ett skällsord) skrev 2021-05-30 18:45:54 följande:

    De flesta börjar jobba kl 7, det är väl därför fsk öppnar 06:15?

    Jag lämnar barnen till fsk 06:15 på morgonen själv varje dag på min vecka (barnen bor växelvist).

    Jag förstår inte ens problemet med att lämna tidigare ett par enstaka dagar under 2 veckor?

    Din arbetsgivare lägger dock över på tok för stort ansvar på dig som arbetstagare att se till att verksamheten snurrar på över sommaren. Detta är din chefs huvudvärk och ansvar, ska du lösa detta åt h*n så se för tusan till att bli ordentligt kompenserad.

    Själv kommer jag få jobba dubbelpass under de veckor som jag jobbar under semesterperioden. Detta pga att arbetsgivaren satt sig själv i skiten genom att inte utbilda sommarvikarier.

    Efter att de lokala förhandlingarna för att vi skulle acceptera detta blev klara så räknade jag ut att jag kommer tjäna runt 100.000 brutto extra dessa 4 veckor..... 200% övertid på tiden utöver ordinarie arbetstid, samt ett fast påslag på 5000:-/vecka.

    För ett vanligt skitigt knegarjobb inom industrin.


    Hmm, ja inte där jag bor iallafall. När jag lämnar halv 9 så har kanske tre barn kommit på mitt barns avdelning, resten lämnar vid 9. Om jag lämnar tidigare än 7 så är det ngn annan avdelning som har öppningen och man får lämna barnet där.

    Bra betalt för dina extra veckor!
  • Anonym (Hmmmm)
    Anonym (Bm) skrev 2021-05-30 20:03:03 följande:

    Jag hade blivit överlycklig av att bara få fyra veckor sammanhängande semester jag. Vi får indragen semester i år IGEN. Tre veckor totalt. För femte året i rad. DET är surt.


    Ni som jobbar i vården är verkligen fantastiska. Men hur kan dra in semestern för femte året i rad? Coronan har ju inte pågått så länge. Kanske dags att byta arbetsplats om det finns ngt bättre att få?
  • Anonym (Bm)
    Anonym (Hmmmm) skrev 2021-05-30 21:03:11 följande:

    Ni som jobbar i vården är verkligen fantastiska. Men hur kan dra in semestern för femte året i rad? Coronan har ju inte pågått så länge. Kanske dags att byta arbetsplats om det finns ngt bättre att få?


    Ja det kan man verkligen undra. De börjar helt enkelt att lösa sommaren alldeles för sent och sen står de där och inser att det inte går ihop sig. Våra semestrar var redan beviljade och färdiga men de drog tillbaka en vecka var för alla bm förra veckan. Som vanligt. Och ingen ersättning för det heller..

    har tänkt många gånger på att söka annat men vill så gärna fortsätta inom förlossningsvården och vi har bara ett sjukhus här.. men riktigt less är man på det. Och ledsen och besviken.
  • Anonym (Vänster är ett skällsord)
    Anonym (Hmmmm) skrev 2021-05-30 21:01:16 följande:
    Hmm, ja inte där jag bor iallafall. När jag lämnar halv 9 så har kanske tre barn kommit på mitt barns avdelning, resten lämnar vid 9. Om jag lämnar tidigare än 7 så är det ngn annan avdelning som har öppningen och man får lämna barnet där.
    Men snälla nån, vilken värld lever du i?

    Vanliga arbetare börjar jobba kl 7, därför öppnar förskolan 06:15.

    Det är få förunnat att kunna lalla omkring o dra benen efter sig till kl 9 o lämna barnen på förskolan. Det är i min värld mest arbetslösa, föräldralediga och sjukskrivna som gör.

    Den förskolan mina barn går på har 6 avdelningar, runt 100 barn totalt. Det är trängsel utanför dörrarna när de låser upp 06:15.... Så pass att de fick ändra lite rutiner nu med corona-hysterin .
    Ska jag sätta en siffra på det så rör det sig nog om 20-25 barn, alltså runt 25% av barnen på förskolan som börjar vid 06:15..

    Det är normalt att de har en avdelning som tar emot alla barn som börjar tidigt, så gör nog alla. Samma sak vid stängning.
  • Anonym (Hmmmm)
    Anonym (Vänster är ett skällsord) skrev 2021-05-31 18:25:38 följande:

    Men snälla nån, vilken värld lever du i?

    Vanliga arbetare börjar jobba kl 7, därför öppnar förskolan 06:15.

    Det är få förunnat att kunna lalla omkring o dra benen efter sig till kl 9 o lämna barnen på förskolan. Det är i min värld mest arbetslösa, föräldralediga och sjukskrivna som gör.

    Den förskolan mina barn går på har 6 avdelningar, runt 100 barn totalt. Det är trängsel utanför dörrarna när de låser upp 06:15.... Så pass att de fick ändra lite rutiner nu med corona-hysterin .

    Ska jag sätta en siffra på det så rör det sig nog om 20-25 barn, alltså runt 25% av barnen på förskolan som börjar vid 06:15..

    Det är normalt att de har en avdelning som tar emot alla barn som börjar tidigt, så gör nog alla. Samma sak vid stängning.


    Vi bor nog inte på samma ställe då. Vet nog inte en enda granne eller någon på förskolan som är arbetslös eller sjukskriven. Ett antal är föräldralediga med mindre barn. Dom flesta arbetar hemifrån vilket också möjliggör att de kan lämna senare. Vet ej om det kommer förändras när samhället återgår till det normala.

    Vår förskola öppnar 06:30, har aldrig varit där så tidigt, men ser som sagt antalet västar som ligger kvar i korgarna på morgonen (barnen har en väst på sig i respektive avdelnings färg). Kommer jag 8- halv 9 är det mååååånga västar kvar och få barn ute på gården.

    Jag vän till mig med barn på samma fsk har lämnat 06:30 några gånger då hon arbetade på sjukhus och började 07. Hon berättade att det var hon och en till pappa där då, annars helt tomt.

    Kommer jag 10 i nio så har de flesta barn anlänt eller kommer precis då, eftersom förskolan har en gräns att man ska lämna senast kl 9 ifall de går iväg någonstans.
Svar på tråden Tvingas till längre arbetsdag på sommaren?