• Noslrac

    Nytt jobb - när okej att skaffa barn?

    Hej! När anses det okej att bli gravid när man fått ett nytt jobb? Hur länge bör man jobba innan? Förstår att det finns olika åsikter kring detta så vill gärna höra hur olika människor tänker. Vi vill nämligen skaffa barn snart men jag har precis fått en ny anställning och oroar mig jätte mycket över att berätta tidigt i den nya anställningen liksom. Så hur tänker ni?

  • Svar på tråden Nytt jobb - när okej att skaffa barn?
  • Anonym (Ett år)

    Bli gravid så du hinner jobba ett år innan barnet föds så har du både full koll på vad arbetet innebär och kommit in i arbetsgruppen. Blir lättare att komma tillbaka då.

  • PrettyMoon

    Hej hej!

    Jag förstår precis hur du tänker, är själv i en process med flytt och då (förhoppningsvis, haha) nytt jobb, samtidigt som jag och sambon försöker få barn. Jag försöker tänka så här - skit i dem. Alltså, man vet aldrig när, var, hur, OM man blir gravid och blir man det så får de helt enkelt finna sig i det hela. De anställer ju ändå en person utifrån meriterna och erfarenheterna och då borde inte en graviditet "komma i vägen". Så klart trist om man precis kommit dit och de är taggade på att få ta del av din kompetens, men graviditet är ju som sagt inte alltid något man kan styra över själv. 

    Samtidigt vet jag att det är lättare sagt än gjort att tänka så, hehe. Kanske får man också tänka utifrån att man själv ska hinna komma in i jobbet innan FL. Är man riktigt långt gången kanske man ändå får vara ärlig med dem och trycka på hur gärna man vill ha jobbet och att man skulle vara en tillgång för dem oavsett. Beroende på bransch och andra sökande så kanske de kan vara villiga att vänta på dig om du ska gå på FL typ direkt.

    Så... inga direkta "svar" eftersom jag själv inte vet, men lite perspektiv som jag försöker ha med mig iaf :)

  • Anonym (Rekryterare)
    PrettyMoon skrev 2021-05-30 15:59:05 följande:

    Hej hej!

    Jag förstår precis hur du tänker, är själv i en process med flytt och då (förhoppningsvis, haha) nytt jobb, samtidigt som jag och sambon försöker få barn. Jag försöker tänka så här - skit i dem. Alltså, man vet aldrig när, var, hur, OM man blir gravid och blir man det så får de helt enkelt finna sig i det hela. De anställer ju ändå en person utifrån meriterna och erfarenheterna och då borde inte en graviditet "komma i vägen". Så klart trist om man precis kommit dit och de är taggade på att få ta del av din kompetens, men graviditet är ju som sagt inte alltid något man kan styra över själv. 

    Samtidigt vet jag att det är lättare sagt än gjort att tänka så, hehe. Kanske får man också tänka utifrån att man själv ska hinna komma in i jobbet innan FL. Är man riktigt långt gången kanske man ändå får vara ärlig med dem och trycka på hur gärna man vill ha jobbet och att man skulle vara en tillgång för dem oavsett. Beroende på bransch och andra sökande så kanske de kan vara villiga att vänta på dig om du ska gå på FL typ direkt.

    Så... inga direkta "svar" eftersom jag själv inte vet, men lite perspektiv som jag försöker ha med mig iaf :)


    Nja, man anställer för att man behöver arbetskraft. Inte för att börja söka vikarie till den nyanställda. Du ska också vara medveten om att under provanställning behöver arbetsgivaren inte ange skäl till avslutande av denna.
  • Tow2Mater
    PrettyMoon skrev 2021-05-30 15:59:05 följande:

    Hej hej!

    Jag förstår precis hur du tänker, är själv i en process med flytt och då (förhoppningsvis, haha) nytt jobb, samtidigt som jag och sambon försöker få barn. Jag försöker tänka så här - skit i dem. Alltså, man vet aldrig när, var, hur, OM man blir gravid och blir man det så får de helt enkelt finna sig i det hela. De anställer ju ändå en person utifrån meriterna och erfarenheterna och då borde inte en graviditet "komma i vägen". Så klart trist om man precis kommit dit och de är taggade på att få ta del av din kompetens, men graviditet är ju som sagt inte alltid något man kan styra över själv. 

    Samtidigt vet jag att det är lättare sagt än gjort att tänka så, hehe. Kanske får man också tänka utifrån att man själv ska hinna komma in i jobbet innan FL. Är man riktigt långt gången kanske man ändå får vara ärlig med dem och trycka på hur gärna man vill ha jobbet och att man skulle vara en tillgång för dem oavsett. Beroende på bransch och andra sökande så kanske de kan vara villiga att vänta på dig om du ska gå på FL typ direkt.

    Så... inga direkta "svar" eftersom jag själv inte vet, men lite perspektiv som jag försöker ha med mig iaf :)


    Och de är taggade på att få ta del av TS avlastning, så klart de blir sura och det kan bli problem med gruppen både innan och sen när TS kommer tillbaka om det fösrta hon gör är att forsvinna på fl-ledighet. Jobba ett år, minimum.
  • Karlington
    Noslrac skrev 2021-05-30 15:49:24 följande:

    Hej! När anses det okej att bli gravid när man fått ett nytt jobb? Hur länge bör man jobba innan? Förstår att det finns olika åsikter kring detta så vill gärna höra hur olika människor tänker. Vi vill nämligen skaffa barn snart men jag har precis fått en ny anställning och oroar mig jätte mycket över att berätta tidigt i den nya anställningen liksom. Så hur tänker ni?


    När du vill. :)

    Om du fortfarande har provanställning kan det dock vara värt att vänta tills prövotiden är över och du har fått fast anställning.

    Förvisso är det olagligt att avsluta även en provanställning p.g.a. graviditet, men eftersom arbetsgivare inte behöver ge något giltigt skäl för att avsluta provanställningar så är det lätt för dem att komma undan med att fula.
  • Noslrac

    Jobba ett år innan man blir gravid eller innan man går hem?

    planen är att börja försöka vid årsskiftet, när vi börjar försöka kommer jag då ha jobbat i 5 månader redan och sedan vet man ju inte när det tar sig, och därifrån kan man ju forthoppningsvis jobba minst ett halvår. Jag har inte en provanställning heller vad jag vet, det ska väl stå i kontraktet?

    Tack för ett ni delar era tankar!

  • Karlington
    Noslrac skrev 2021-05-30 16:15:44 följande:

    Jobba ett år innan man blir gravid eller innan man går hem?

    planen är att börja försöka vid årsskiftet, när vi börjar försöka kommer jag då ha jobbat i 5 månader redan och sedan vet man ju inte när det tar sig, och därifrån kan man ju forthoppningsvis jobba minst ett halvår. Jag har inte en provanställning heller vad jag vet, det ska väl stå i kontraktet?

    Tack för ett ni delar era tankar!


    Det borde stå i anställningsavtalet. Om du vill vara säker så fråga din lokala fackförening.

    En provanställning kan aldrig vara längre än sex månader, så efter att man jobbat sex månader övergår en provanställning till en tillsvidareanställning. :)
  • Noslrac
    Karlington skrev 2021-05-30 16:23:24 följande:

    Det borde stå i anställningsavtalet. Om du vill vara säker så fråga din lokala fackförening.

    En provanställning kan aldrig vara längre än sex månader, så efter att man jobbat sex månader övergår en provanställning till en tillsvidareanställning. :)


    Tack! Det står i mitt avtal att det är tillsvidare :)
  • Karlington
    Noslrac skrev 2021-05-30 16:24:50 följande:
    Tack! Det står i mitt avtal att det är tillsvidare :)
    Inga problem! Isf är det bara att bli gravid när du vill. :)
  • Noslrac
    Karlington skrev 2021-05-30 16:26:18 följande:

    Inga problem! Isf är det bara att bli gravid när du vill. :)


    Ja rent förutsättningsvis kan jag väl det, men är så rädd för att göra dem besvikna eller att det ska uppstå problem. Samtidigt så vet man ju inte ens om man kan bli gravid och vi har väntat många år nu på att skapa de rätta förutsättningarna, så de har varit en lång och svår längtan redan nu. Vi får väl se helt enkelt! Vi kommer ju börja när det känns bra antar jag och jag får helt enkelt acceptera att folk kommer ha olika åsikter och reaktioner och fokusera på det positiva den dagen det kommer. :)
Svar på tråden Nytt jobb - när okej att skaffa barn?