• Anonym (Ts)

    Sgi vid avstängning från a-kassan

    Fundering såhär på kvällskvisten.

    Är det någon som vet om man riskerar att få sin sgi nollad om man missköter sitt arbetssökande?

    Att vara inskriven och aktivt arbetssökande hos arbetsförmedlingen skyddar ju sgi.

    Om man inte sköter arbetssökandet (säg att du tackar nej till ett arbetsmarknadsprogram, ett jobb eller liknande) så informerar arbetsförmedlingen a-kassan om detta som då tar beslut om du skall stängas av för ett visst antal dagar ersättning eller inte.

    I det läget är man fortsatt inskriven som arbetssökande hos af. De anser inte att man inte är aktivt arbetssökande.

    Men hur ser försäkringskassan på detta? Anser de att man i detta läge trots att man är inskriven inte är aktivt arbetssökande?

    Google gav mig tyvärr inte svar på detta

  • Svar på tråden Sgi vid avstängning från a-kassan
  • Anonym (Hmm)
    Vet inte om jag missförstår dig. Utan inkomst så kan du ju inte skydda din sjukpenninggrundande inkomst 
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Hmm) skrev 2021-05-30 20:32:57 följande:

    Vet inte om jag missförstår dig. Utan inkomst så kan du ju inte skydda din sjukpenninggrundande inkomst 


    Jo?

    Hur menar du nu?

    Som inskriven som arbetssökande hos arbetsförmedlingen så skyddar man sin sgi.

    Detta alldeles oavsett om man varit medlem i en a-kassa tidigare eller inte.

    Jag har hittat en proposition gällande aktivitetsstöd från 2014.

    Där diskuterar man huruvida de som får aktivitetsstöd och blir avstängda från detta under ett antal dagar (precis som man kan bli avstängd från a-kassan) skall ha skydd för sin sgi eller inte. Jag vet dock inte om detta klubbades igenom eller inte. Och det rörde som sagt inte a-kassan då utan aktivitetsstöd
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Hmm) skrev 2021-05-30 20:32:57 följande:

    Vet inte om jag missförstår dig. Utan inkomst så kan du ju inte skydda din sjukpenninggrundande inkomst 


    Exempelvis studier är skyddande av sgi oavsett om man plockar pengar från CSN eller inte. Så det är inte inkomsten i sig som nödvändigtvis skyddar sgi.

    Men förklara gärna närmare hur du menar.

    Jag har som sagt inte svaret på min fråga i ts
  • Anonym (fk)

    FK bedömer dig som icke arbetssökande vid sådant fall och du förlorar din SGI.

  • Anonym (Ts)

    Och jag är alldeles för nyfiken på detta för att inte kolla upp det. Så jag kommer ringa fk och fråga.

    Fram tills de öppnar imorgon hoppas jag att min nyfikenhet kan stillas av någon här som kanske vet

  • Anonym (Ts)
    Anonym (fk) skrev 2021-05-30 20:37:23 följande:

    FK bedömer dig som icke arbetssökande vid sådant fall och du förlorar din SGI.


    Har du några källor på detta? Isf är det ju väldigt märkligt att ingen information finns någonstans om det? Och man kan dessutom bli avstängd pga missat skicka aktivitetsrapport. Det skulle man kunna missa datumet på så det är ju väldigt beklagligt om sgi då nollas direkt
  • Anonym (Q)

    Det FK kollar är om du varit inskriven på AF utan uppehåll när du varit arbetslös. Då är din sgi skyddad.

  • Anonym (Ts)
    Anonym (Q) skrev 2021-05-30 20:39:44 följande:

    Det FK kollar är om du varit inskriven på AF utan uppehåll när du varit arbetslös. Då är din sgi skyddad.


    Och de gör alltså ingen bedömning gällande att man blivit avstängd från a-kassan eller inte följt sin planering på arbetsförmedlingen? Så länge man pga detta inte blivit utskriven?

    Spännande att jag nu fått två olika svar. Har du någon källa?
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Q) skrev 2021-05-30 20:39:44 följande:

    Det FK kollar är om du varit inskriven på AF utan uppehåll när du varit arbetslös. Då är din sgi skyddad.


    På fks sida läste jag nämligen att man skall vara inskriven och aktivt arbetssökande. Så detta får mig att fundera på om de kan anse att man inte varit aktivt arbetssökande trots att man fprtfarnde är inskriven
  • Anonym (Hmm)

    Om man inte sköter sina skyldigheter som arbetssökande och blir avstängd, så är man ju inte aktivt arbetssökande. Om man hade varit aktivt arbetssökande hade man ju inte blivit avstängd.

Svar på tråden Sgi vid avstängning från a-kassan