• Elusiv­eSmile
    Mon 31 May 2021 08:34
    338 visningar
    0 svar
    0
    338

    Surrogatmödrarskap i Sverige?

    Med tungt hjärta kan jag berätta att jag och min man är ofrivilligt barnlösa. Varje gång tankarna far dit, så går en del av mitt hjärta sönder.

    Bakgrund. Jag är 34 år, 35 år i höst. Min man är nyss fyllda 35 år. Vi har varit ihop sedan 2007 och gifta i 10 år. Vi har sedan vi gifte oss försökt bli gravid. Alltså försökt i 10 år nu, utan resultat. Min man har normalt BMI när jag är sjukligt överviktig. Väger 125kg och är bara 161cm lång. Dock har vi (privat, för landstinget hjälper oss inte p.g.a. min övervikt) gjort en utredning på mig och inga hormonrubbningar finns, har både mens och ägglossning som man ska för att bli gravid. Min man har gjort ett hemtest på sina spermier som visade att han hade snabba och många spermier. Han har dessutom gjort en flickvän gravid innan han träffade mig. (Som inte behöll det)

    Jag har hela mitt liv haft problem med vikten. Och vad jag än gör så gå jag inte ner under tresiffrigt på vågen.

    Sköterskor jag pratat med har sagt till mig att det INTE är vikten, för jag har alla element som krävs för graviditet med hormoner, ägglossning, menstruation mm. Läkarna kallar det bara ofrivilligt barnlöshet och säger att vikten är i vägen. Vilket motsäger varandra.

    Förstår ju att det är jobbigare och tyngre med en överviktig kropp med graviditet, men om jag har allt som krävs för att bli gravid, varför händer det då inte??

    Vidare till min fråga ovan.

    Har läst lite om alla möjligheter gällande att få barn. IVF får jag inte hjälp med p.g.a. övervikten och kan bekosta den själv, men då måste jag ändå ner i vikt först, får inte ha BMI över 35. Och vill inte utsätta ett barn för en kropp som inte klarar en graviditet.

    Samma gäller ju insemination.

    Sedan kollade vi på adoption, men fick då veta att min diagnos Bipolär gör att de allra flesta länder nekar sådant direkt, då de ser på psykiska sjukdomar på ett helt annat sätt än i Sverige. Jag har varit stabil i min diagnos sedan 2009.

    Då började jag tänka på surrogatmödrarskap. Är det något man kan göra i Sverige? På de hemsidor jag hittat är surrogaten från andra länder. Kan man inte hitta en kvinna i Sverige som ställer upp? Finns det någon kvinna för ute som skulle ställa upp för oss? Är det lagligt? Och om det är det, finns det någon här som kan hjälpa oss att starta den Familj vi så desperat söker?

    Alla råd, tips och kommentarer mottages hjärtligt.

    Mvh Lenah

Svar på tråden Surrogatmödrarskap i Sverige?