Anonym (Hon) skrev 2021-05-31 11:28:00 följande:
Diskussion med min man.
Vårt sovrumsfönster kan bara ses in i från grannens fönster (andra våningen). De har inga barn.
Min man är arg över att jag inte alltid drar för gardinerna när jag byter om. Jag tänker helt enkelt inte på det och tycker inte det är nån stor grej. Min man påstår att det är olagligt, medan jag som sagt inte tycker det är något att yla om. Jag blottar mig ju inte, jag tänker inte ens på att någon skulle se, så vad är det att tjafsa om?
Tja, brotten som kan vara aktuella är. Sexuellt ofredande, förargelseväckande beteende.
Det förstnämnda gäller om du har sexuella avsikter med ditt blottande. Det andra är om du är naken utan sexuella motiv i offentlig miljö. Räknas hemmet som en offentlig miljö i och med att du vet att grannarna ser dig? Vet inte.
Läste för några år sedan om en kille som blev dömt i tingsrätt men friad i hovrätt. Han hade runkat framför datorn med stängda persienner. Någon hade sett honom genom en skarv. Det hela föll på att han saknat uppsåt om jag minns rätt. (skoj att genomgå två rättsprocesser för en sådan sak)
Lägger för övrigt inga värderingar i eran diskussion. Tror inte heller att hans problem är lagen egentligen. Att det har andra orsaker. Men det är vad jag tror.