• Anonym (Hon)

Är det olagligt?

Diskussion med min man.

Vårt sovrumsfönster kan bara ses in i från grannens fönster (andra våningen). De har inga barn.

Min man är arg över att jag inte alltid drar för gardinerna när jag byter om. Jag tänker helt enkelt inte på det och tycker inte det är nån stor grej. Min man påstår att det är olagligt, medan jag som sagt inte tycker det är något att yla om. Jag blottar mig ju inte, jag tänker inte ens på att någon skulle se, så vad är det att tjafsa om?

• Svar på tråden Är det olagligt?
  • Anonym (.)
    Anonym (Hon) skrev 2021-05-31 11:28:00 följande:

Diskussion med min man.

Vårt sovrumsfönster kan bara ses in i från grannens fönster (andra våningen). De har inga barn.

Min man är arg över att jag inte alltid drar för gardinerna när jag byter om. Jag tänker helt enkelt inte på det och tycker inte det är nån stor grej. Min man påstår att det är olagligt, medan jag som sagt inte tycker det är något att yla om. Jag blottar mig ju inte, jag tänker inte ens på att någon skulle se, så vad är det att tjafsa om?

Nej, det är inte olagligt att inte dra för gardinerna. Man får lov att vistas naken i sitt eget hem.
  • Friger

Diskussion med min man.

Tja, brotten som kan vara aktuella är. Sexuellt ofredande, förargelseväckande beteende.

Det förstnämnda gäller om du har sexuella avsikter med ditt blottande. Det andra är om du är naken utan sexuella motiv i offentlig miljö. Räknas hemmet som en offentlig miljö i och med att du vet att grannarna ser dig? Vet inte.

Läste för några år sedan om en kille som blev dömt i tingsrätt men friad i hovrätt. Han hade runkat framför datorn med stängda persienner. Någon hade sett honom genom en skarv. Det hela föll på att han saknat uppsåt om jag minns rätt. (skoj att genomgå två rättsprocesser för en sådan sak)

Lägger för övrigt inga värderingar i eran diskussion. Tror inte heller att hans problem är lagen egentligen. Att det har andra orsaker. Men det är vad jag tror.
  • sextiotalist

Diskussion med min man.

Nej, det är inte olagligt. Vi har ju inte gardintvång i Sverige och många hyreslägenheter har inte, i sin fasta utrustning, möjlighet att hänga upp gardinstänger, inte heller är persienner någon fast utrustning i många lägenheter.
  • Anonym (Hon)
    Friger skrev 2021-05-31 12:04:10 följande:

Tja, brotten som kan vara aktuella är. Sexuellt ofredande, förargelseväckande beteende.

Det förstnämnda gäller om du har sexuella avsikter med ditt blottande. Det andra är om du är naken utan sexuella motiv i offentlig miljö. Räknas hemmet som en offentlig miljö i och med att du vet att grannarna ser dig? Vet inte.

Läste för några år sedan om en kille som blev dömt i tingsrätt men friad i hovrätt. Han hade runkat framför datorn med stängda persienner. Någon hade sett honom genom en skarv. Det hela föll på att han saknat uppsåt om jag minns rätt. (skoj att genomgå två rättsprocesser för en sådan sak)

Lägger för övrigt inga värderingar i eran diskussion. Tror inte heller att hans problem är lagen egentligen. Att det har andra orsaker. Men det är vad jag tror.

Jag blottar mig inte! Jag byter om! Är verkligen inget sexuellt över det. Jag har inte en tanke på att någon skulle se när jag gör det. Antagligen är det inte ens nån som gör det, det är bara hans hjärnspöken.
  • Friger
    sextiotalist skrev 2021-05-31 12:06:35 följande:
    Nej, det är inte olagligt. Vi har ju inte gardintvång i Sverige och många hyreslägenheter har inte, i sin fasta utrustning, möjlighet att hänga upp gardinstänger, inte heller är persienner någon fast utrustning i många lägenheter.
    Du har fel. Det kan vara olagligt att blotta sig inifrån sitt hem. Gardiner har inte med saken att göra. Det är svepskäl.

Motsatsen vore orimlig.

Bara för snusk-pelle att skaffa sig en lägenhet med panoramafönster på bottenplan bredvid småskolan och ställa sig i fönstret och leka med prinskorven.

Får han verkligen göra så? Nej, naturligtvis inte.

Sen krävs det i praktiken säkert något utöver det normala för att du ska bli både polisanmäld och dömd. Ser du någon springa runt i lägenheten naken genom ett fönster så ringer du normalt sett inte polisen och gråter ut.

www.expressen.se/nyheter/blottare-onanerade-for-kvinna-domd-9/

• Friger
    Anonym (Hon) skrev 2021-05-31 12:12:01 följande:
    Jag blottar mig inte! Jag byter om! Är verkligen inget sexuellt över det. Jag har inte en tanke på att någon skulle se när jag gör det. Antagligen är det inte ens nån som gör det, det är bara hans hjärnspöken.
    Vanligt ofredande då! :P

Haha, du behöver inte gå i försvarsställning! Jag tror dig, men även om du gjort det med flit hade jag inte brytt mig! No big deal! :)

Jag tror som du att det finns andra orsaker till hans stora engagemang för laglydnad. Svartsjuka kanske?
  • Anonym (Ja)

Diskussion med min man.

Ja, du ska inte exponera din kropp där det finns insyn. Det räknas som blottning och är olagligt. 
  • Anonym (.)
    Friger skrev 2021-05-31 12:14:43 följande:
    Du har fel. Det kan vara olagligt att blotta sig inifrån sitt hem. Gardiner har inte med saken att göra. Det är svepskäl.

Motsatsen vore orimlig.

Bara för snusk-pelle att skaffa sig en lägenhet med panoramafönster på bottenplan bredvid småskolan och ställa sig i fönstret och leka med prinskorven.

Får han verkligen göra så? Nej, naturligtvis inte.

Sen krävs det i praktiken säkert något utöver det normala för att du ska bli både polisanmäld och dömd. Ser du någon springa runt i lägenheten naken genom ett fönster så ringer du normalt sett inte polisen och gråter ut.

www.expressen.se/nyheter/blottare-onanerade-for-kvinna-domd-9/
    Fast det handlar inte om att blotta sig. TS blottar sig inte. 

TS man påstår att det är olagligt att byta om i sitt eget hem och att man måste dra för gardinerna. Det är det som det handlar om. 
  • Anonym (.)
    Anonym (Ja) skrev 2021-05-31 12:20:28 följande:
    Ja, du ska inte exponera din kropp där det finns insyn. Det räknas som blottning och är olagligt. 
    Nej, det är inte olagligt att gå omkring naken i sitt eget hem, det är inte samma sak som blottning. 
  • Friger
    Anonym (.) skrev 2021-05-31 12:21:28 följande:
    Fast det handlar inte om att blotta sig. TS blottar sig inte. 

TS man påstår att det är olagligt att byta om i sitt eget hem och att man måste dra för gardinerna. Det är det som det handlar om. 
    Finns inget som heter "blottning". Det heter antingen ofredande eller sexuellt ofredande. lite beroende på syfte.

Svaret är "ja" har du ett fönster som vetter mot en offentlig plats så kan du vara skyldig att dra igen gardinerna eller byta om så att ingen ser dig.

Sen så tror jag att du behöver vara något extrem i ditt utövande för att på riktigt få ett åtal på dig. Och ännu mer för att bli dömd.

www.aftonbladet.se/nyheter/a/J1veGJ/atalades-for-att-han-gick-naken-i-sitt-hem
  • Karlington

Diskussion med min man.

Det kan vara olagligt, beroende på omständigheterna.

Sen skulle nog de flesta anse att det ingår i vanligt hyfs att inte byta om inför öppet fönster, av respekt för både din make och de som kan se in, oavsett vad lagen säger. :)
  • Anonym

Förutom lagar finns något som kallas hänsyn.
    Allting regleras inte genom lagar. Mycket av mellanmänskligt samspel utgörs av hänsyn. Även om något inte är olagligt så måste jag fråga mig, hur blir det för andra om jag gör såhär. Förhoppningsvis utvecklas vi och tänker inte bara på JAG; MIG; MITT.
    Det kan vara olagligt att klä av sig inför grannarna. Så just det du frågar om kan vara olagligt.
    Och en annan aspekt. Hur skulle det kännas om grannen fotade eller filmade när du klär av dig? 

Svar på tråden Är det olagligt?