• Anonym (Adoption)

    Adoptera bort sitt barn???

    Jag undrar om det finns nån som vet om man själv kan välja att adoptera bort sitt barn till en specifik person? Alltså om man är gravid, men inte har möjlighet att själv behålla barnet, men man har en vän som inget hellre vill än att få ett barn, kan man då få adoptera bort barnet till just den vännen? Och om den här möjligheten finns, är det då samma rigorösa kontroller av vännen som det är av okända adoptivföräldrar eller kan man mer eller mindre bara välja att "skriva över" barnet på vännen? Så att det alltså i princip bara rör sig om att skriva under lite papper, och sen är det klart?

  • Svar på tråden Adoptera bort sitt barn???
  • Sockerikaffet

    Det lättaste sättet om ni vill göra så är att du gifter dig med din vän. Då kan hen iaf lättare göra en närståendeadoption, så att ni båda blir föräldrar och får vårdnad men jag vet inte hur det fungerar om du sen vill avsäga dig vårdnad och föräldraskap. Din vän kommer behöva utvärderas och bli godkänd som förälder. (När allt är färdigt kan ni skilja er)

  • Anonym (Adoption)
    Sockerikaffet skrev 2021-05-31 13:41:58 följande:

    Det lättaste sättet om ni vill göra så är att du gifter dig med din vän. Då kan hen iaf lättare göra en närståendeadoption, så att ni båda blir föräldrar och får vårdnad men jag vet inte hur det fungerar om du sen vill avsäga dig vårdnad och föräldraskap. Din vän kommer behöva utvärderas och bli godkänd som förälder. (När allt är färdigt kan ni skilja er)


    Åh, det har du ju rätt i Glad Fast måste man ens gifta sig - jag kom på nu att en annan vän till mig och hennes flickvän ju har barn tillsammans (där det ju strictly speaking är samma situation som i mitt fall, att det bara är den ena av dem som är biologisk förälder, ända skillnaden är ju att de blev gravida m hjälp av spermadonation, medan jag blivit gravid på "vanligt" vis. De är bara sambos (utan nåt officiellt partnerskap vad jag vet). Sen kan jag inte påminna mig om att min vän sagt nåt om att hennes flickvän behövde utvärderas och godkännas... men vi har å andra sidan inte pratat så mycket om exakt själva processen; vi är inte så nära vänner.  
  • Anonym (Adoption)
    Tow2Mater skrev 2021-05-31 14:46:24 följande:

    Ar pappan med på iden att adoptera bort barnet?


    Pappan finns inte öht med i bilden, så det är en icke-fråga...
  • Tow2Mater
    Anonym (Adoption) skrev 2021-05-31 14:48:17 följande:
    Pappan finns inte öht med i bilden, så det är en icke-fråga...
    De vill du uppger vem som ar fadern.
  • Anonym (Adoption)
    Sockerikaffet skrev 2021-05-31 13:41:58 följande:

    Det lättaste sättet om ni vill göra så är att du gifter dig med din vän. Då kan hen iaf lättare göra en närståendeadoption, så att ni båda blir föräldrar och får vårdnad men jag vet inte hur det fungerar om du sen vill avsäga dig vårdnad och föräldraskap. Din vän kommer behöva utvärderas och bli godkänd som förälder. (När allt är färdigt kan ni skilja er)


    Ok, googlade närståendeadoption nu, och jo, det verkar ju som att hon måste utredas och godkännas för det...

    Synd att min vän är tjej, annars hade vi ju bara kunnat registrera henne som far till barnet från början... så hade det inte varit några problem och hade inte behövts nåt godkännande öht. Sjukt att det inte går att göra så för samkönade, när det inte är några som helst problem i heterosexuella relationer...
  • Tow2Mater

    Det handlar inte om en krukväxt.

    Ni är inte ens så nära vänner, så varfor anser du inte att pappan borde ha forsta tjing på sitt eget barn?

  • Anonym (Adoption)
    Tow2Mater skrev 2021-05-31 14:49:42 följande:
    De vill du uppger vem som ar fadern.
    Ja, det hade ju varit himla bra om jag då bara kunde uppge min vän, men det funkar ju inte eftersom hon också är tjej... Men om man inte kan uppge vem som är pappa så kan de väl inte göra så mycket? Det var ett ONS i onyktert tillstånd, och jag har ingen aning om vad pappan heter eller var han bor. Och nej, det är inget jag är stolt över, och ja, det var fel på alla tänkbara sätt (både de vanliga moraliska sätten och m tanke på covid-situationen) så det behöver ingen tala om för mig.
  • Anonym (Adoption)
    Tow2Mater skrev 2021-05-31 14:57:45 följande:

    Det handlar inte om en krukväxt.

    Ni är inte ens så nära vänner, så varfor anser du inte att pappan borde ha forsta tjing på sitt eget barn?


    Va? Vad pratar du om? Hon är min allra bästa vän i hela världen! Jag kan inte tänka mig någon bättre person att ta hand om mitt barn.
  • Sockerikaffet
    Anonym (Adoption) skrev 2021-05-31 14:54:24 följande:

    Ok, googlade närståendeadoption nu, och jo, det verkar ju som att hon måste utredas och godkännas för det...

    Synd att min vän är tjej, annars hade vi ju bara kunnat registrera henne som far till barnet från början... så hade det inte varit några problem och hade inte behövts nåt godkännande öht. Sjukt att det inte går att göra så för samkönade, när det inte är några som helst problem i heterosexuella relationer...


    Jag vet att det är på väg att ändras, så att även i samkönade äktenskap blir partnern automatiskt förälder, men jag vet inte hur långt fram i tiden det ligger. Det kanske räcker att vara sambo, så du kan ju kolla om det räcker att ni folkbokför er tillsammans. Men allt det här funkar ju bara för att lägga till henne som förälder/vårdnadshavare. Jag vet inte om det funkar att ta bort dig från samma funktioner. Om det finns en far så måste ju han också gå med på att adoptera bort barnet.
  • Anonym (Adoption)
    Sockerikaffet skrev 2021-05-31 15:04:17 följande:
    Jag vet att det är på väg att ändras, så att även i samkönade äktenskap blir partnern automatiskt förälder, men jag vet inte hur långt fram i tiden det ligger. Det kanske räcker att vara sambo, så du kan ju kolla om det räcker att ni folkbokför er tillsammans. Men allt det här funkar ju bara för att lägga till henne som förälder/vårdnadshavare. Jag vet inte om det funkar att ta bort dig från samma funktioner. Om det finns en far så måste ju han också gå med på att adoptera bort barnet.
    Det låter ju väldigt bra att det är på väg att ändras! Borde ju gälla precis samma oavsett sexuell läggning liksom.

    Nä, jag fattar att det kanske inte funkar att ta bort mig som förälder även om det går att lägga till henne, men det viktiga är ju att hon står som förälder, resten kan vi nog lösa :)

    Beträffande pappan, se #8

    Och tack för att du tagit dig tid att svara och inte döma <3
  • Anonym (Vladimir)
    Anonym (Adoption) skrev 2021-05-31 13:19:56 följande:

    Jag undrar om det finns nån som vet om man själv kan välja att adoptera bort sitt barn till en specifik person? Alltså om man är gravid, men inte har möjlighet att själv behålla barnet, men man har en vän som inget hellre vill än att få ett barn, kan man då få adoptera bort barnet till just den vännen? Och om den här möjligheten finns, är det då samma rigorösa kontroller av vännen som det är av okända adoptivföräldrar eller kan man mer eller mindre bara välja att "skriva över" barnet på vännen? Så att det alltså i princip bara rör sig om att skriva under lite papper, och sen är det klart?


    Hej, jag är adoptiv far till en av mina döttrar. Man anmäler sig till adoptionscentrum( i mitt fall både jag och min fru). Sen ansöker man om medgivande hos sin kommun, man måste gå igenom en obligatorisk föräldrautbildning som socialtjänsten hänvisar den som vill adoptera barnet till. Efter utredningen är klar så fattar socialnämnden beslutet, och detta gäller i 3 år. Det där med att välja land och adoptionssökandet till utlandet bör ju iallafall inte vara aktuellt för din väns del tycker jag, då det är i sverige, kan inte hitta någon info om att man inte får välja vem man ska adoptera till. Så jag utgår att man får det, bara att det är lite färre punkter man ska uppfylla ( att inte behöva åka till ryssland som i mitt fall exempelvis)
  • Tow2Mater
    Anonym (Adoption) skrev 2021-05-31 15:00:14 följande:
    Ja, det hade ju varit himla bra om jag då bara kunde uppge min vän, men det funkar ju inte eftersom hon också är tjej... Men om man inte kan uppge vem som är pappa så kan de väl inte göra så mycket? Det var ett ONS i onyktert tillstånd, och jag har ingen aning om vad pappan heter eller var han bor. Och nej, det är inget jag är stolt över, och ja, det var fel på alla tänkbara sätt (både de vanliga moraliska sätten och m tanke på covid-situationen) så det behöver ingen tala om för mig.
    Tack för den i sammanhanget mycket viktiga biten information.

    (Jag missförstod det om vännen i #2 , där du  pratade om andra vänner.)
  • Anonym (Adoption)
    Anonym (Vladimir) skrev 2021-05-31 15:27:54 följande:
    Hej, jag är adoptiv far till en av mina döttrar. Man anmäler sig till adoptionscentrum( i mitt fall både jag och min fru). Sen ansöker man om medgivande hos sin kommun, man måste gå igenom en obligatorisk föräldrautbildning som socialtjänsten hänvisar den som vill adoptera barnet till. Efter utredningen är klar så fattar socialnämnden beslutet, och detta gäller i 3 år. Det där med att välja land och adoptionssökandet till utlandet bör ju iallafall inte vara aktuellt för din väns del tycker jag, då det är i sverige, kan inte hitta någon info om att man inte får välja vem man ska adoptera till. Så jag utgår att man får det, bara att det är lite färre punkter man ska uppfylla ( att inte behöva åka till ryssland som i mitt fall exempelvis)
    Tack för ditt svar! Men vad exakt består själva utredningen av, alltså vad exakt är det de tittar på för att avgöra om personen kan godkännas? Sen undrar jag vad du menar med att beslutet gäller i tre år; menar du att man efter godkännandet har tre år på sig att genomföra adoptionen?
  • Anonym (Adoption)
    Tow2Mater skrev 2021-05-31 15:34:18 följande:
    Tack för den i sammanhanget mycket viktiga biten information.

    (Jag missförstod det om vännen i #2 , där du  pratade om andra vänner.)
    Ahhaa, då fattar jag! Haha, ja, det hade ju varit konstigt om det var min ytligt bekanta jag ville "ge bort" mitt barn till :)
  • Anonym (Mina)
    Anonym (Adoption) skrev 2021-05-31 14:11:32 följande:

    Åh, det har du ju rätt i  Fast måste man ens gifta sig - jag kom på nu att en annan vän till mig och hennes flickvän ju har barn tillsammans (där det ju strictly speaking är samma situation som i mitt fall, att det bara är den ena av dem som är biologisk förälder, ända skillnaden är ju att de blev gravida m hjälp av spermadonation, medan jag blivit gravid på "vanligt" vis. De är bara sambos (utan nåt officiellt partnerskap vad jag vet). Sen kan jag inte påminna mig om att min vän sagt nåt om att hennes flickvän behövde utvärderas och godkännas... men vi har å andra sidan inte pratat så mycket om exakt själva processen; vi är inte så nära vänner.  


    Jo, de har båda behövt utredas och godkännas av kurator eller psykolog. Vid spermadonation har den biologiska fadern avsagt sig faderskapet redan vid donationen. I ditt fall har den biologiska fadern rätt till barnet, trots att det har tillkommit utan hans vetskap.

    Du kommer att behöva genomgå en faderskapsutredning innan en närståendeadoption kan genomföras.

    Som någon annan skrev är det lättaste sättet att gifta dig med din vän.
  • Anonym (Adoption)
    Anonym (Mina) skrev 2021-05-31 18:42:47 följande:
    Jo, de har båda behövt utredas och godkännas av kurator eller psykolog. Vid spermadonation har den biologiska fadern avsagt sig faderskapet redan vid donationen. 
    Ah ok. 
    Anonym (Mina) skrev 2021-05-31 18:42:47 följande:
     I ditt fall har den biologiska fadern rätt till barnet, trots att det har tillkommit utan hans vetskap.

    Du kommer att behöva genomgå en faderskapsutredning innan en närståendeadoption kan genomföras.
    Fast hur funkar det när jag inte vet vem pappan är? Eller, jag vet ju vem han är på så sätt att det bara finns en som kan vara pappan, men den personen vet jag inte vem det är. Då kan de ju utreda bäst fan de vill, men det går ju inte att komma fram till vem pappan är ändå? 
  • Anonym (Mina)
    Anonym (Adoption) skrev 2021-05-31 21:37:24 följande:

    Ah ok. 


    Fast hur funkar det när jag inte vet vem pappan är? Eller, jag vet ju vem han är på så sätt att det bara finns en som kan vara pappan, men den personen vet jag inte vem det är. Då kan de ju utreda bäst fan de vill, men det går ju inte att komma fram till vem pappan är ändå? 
    Det görs en utredning, av familjerätten, där du får förklara det du minns från kvällen och om personen, var och när ni träffades och så vidare. De kan till exempel be dig gå tillbaka till stället där ni träffades och försöka få mer information om personen. Däremot tror jag inte att de själva gräver i det, utan att de endast går på din information.

    Utredningen brukar vara långdragen och bestå av flera samtal när ett barn tillkommit genom ett ONS.
  • Anonym (Adoption)
    Anonym (Mina) skrev 2021-05-31 22:45:01 följande:
    Det görs en utredning, av familjerätten, där du får förklara det du minns från kvällen och om personen, var och när ni träffades och så vidare. De kan till exempel be dig gå tillbaka till stället där ni träffades och försöka få mer information om personen. Däremot tror jag inte att de själva gräver i det, utan att de endast går på din information.

    Utredningen brukar vara långdragen och bestå av flera samtal när ett barn tillkommit genom ett ONS.
    Hm... ok. Tack så mycket för infon! 
Svar på tråden Adoptera bort sitt barn???