• Angelika07

Slutade äl direkt efter samlag?

Hej! Jag hade ägglossnings flytningar i några dagar, ganska rinniga, och på slutet äggvite liknande. Fick även ont på sidan, vid äggstockarna. Dagen efter vi hade samlag så blev min flytning helt torr, som yogurt. Men enligt min app så kommer jag ha ägglossning om några dagar. Har lite värk men inga flytningar. Har jag fått min ägglossning tidigare? Har inga ägglossningstester då jag lovat att inte stressa upp mig. Har någon haft likande?

• Svar på tråden Slutade äl direkt efter samlag?
  • Anonym (K)

Du kan tyvärr inte gå efter en app, din kropp verkar tala om att du redan haft ÄL.

• Anonym (G)

Ingen kan svara på detta

De symptom du upplever kan lika gärna vara sådana som kommer innan ägglossning. Du behöver alltså inte haft det ännu. Eller så har du haft det redan.

Tempar du? För om appen bara vet när du har mens och inget annat så är den absolut inte att lita på.

Ägglossningstest visar att hormon ökar och ägglossning är på gång. Det betyder inte att ett ägg har släppt. För att veta att ett ägg släppt så behöver du tempa. Tempen stiger direkt dagen efter ägglossning.

Blir du verkligen mer stressad av att testa och ha koll?

• Anonym (Redan över)
    Angelika07 skrev 2021-05-31 15:11:11 följande:

Hej! Jag hade ägglossnings flytningar i några dagar, ganska rinniga, och på slutet äggvite liknande. Fick även ont på sidan, vid äggstockarna. Dagen efter vi hade samlag så blev min flytning helt torr, som yogurt. Men enligt min app så kommer jag ha ägglossning om några dagar. Har lite värk men inga flytningar. Har jag fått min ägglossning tidigare? Har inga ägglossningstester då jag lovat att inte stressa upp mig. Har någon haft likande?

Du hade utan tvekan din ÄL där på slutet, då när du hade äggvite-flytningar. Hade ni sex innan eller precis samtidigt som du hade ÄL finns det goda chanser att du blivit gravid; hade ni sex inom ett dygn efter ÄL är chanserna lite mindre; hade ni sex mer än ett dygn efter ÄL är chansen noll, tyvärr. 

Appar och sånt skit är totalt värdelöst - det kan du inte lita på för fem öre.

En sak som gör mig lite förvånad är att du säger att flytningen var torr / som yoghurt dan efter sex... personligen tycker jag att det är omöjligt att se och känna skillnad på å ena sidan sperma som rinner ut (vilket det ju gör iaf under nåt dygn efter sex), och å andra sidan faktiska flytningar, och oavsett vilket brukar ju inte sperma vara som yoghurt... alltså, jag fattar inte hur det enbart kunde komma som yoghurt när det rimligtvis måste ha kommit sperma också (som ju inte precis har yoghurtkonsistens). Jag tvivlar inte på det du säger alltså, jag bara är förvånad.
  • Anonym (G)

Kan väl tillägga här också att jag har flytningar på dag4 och 3 före ägglossning. Sedan ingenting. Detta VET jag då jag tempar och kan bekräfta när jag haft ägglossning.

Det jag försöker säga är att om du inte på något sätt tidigare bekräftat vilken dag du haft ägglossning så kan du inte veta hur långt innan ägglossning du brukar ha de symptom du här beskriver

• Anonym (Jag)

Jag räknade ut äl och därmed kommande mens i 35 år grundat på mina äl-flytningar. Blev jag torr dagen efter flytningar visste jag att det var då jag hade haft äl. Däremot kunde antal dagar med äl-flytningar variera mellan 2-4, men jag blev alltid torr dagen efter. En app kan omöjligt veta när du ska ha äl. Finns f.ö inget som heter "ska". Äl kan variera. 

• Anonym (Ella)
    Anonym (Redan över) skrev 2021-05-31 15:52:18 följande:

Du hade utan tvekan din ÄL där på slutet, då när du hade äggvite-flytningar. Hade ni sex innan eller precis samtidigt som du hade ÄL finns det goda chanser att du blivit gravid; hade ni sex inom ett dygn efter ÄL är chanserna lite mindre; hade ni sex mer än ett dygn efter ÄL är chansen noll, tyvärr. 

Appar och sånt skit är totalt värdelöst - det kan du inte lita på för fem öre.

En sak som gör mig lite förvånad är att du säger att flytningen var torr / som yoghurt dan efter sex... personligen tycker jag att det är omöjligt att se och känna skillnad på å ena sidan sperma som rinner ut (vilket det ju gör iaf under nåt dygn efter sex), och å andra sidan faktiska flytningar, och oavsett vilket brukar ju inte sperma vara som yoghurt... alltså, jag fattar inte hur det enbart kunde komma som yoghurt när det rimligtvis måste ha kommit sperma också (som ju inte precis har yoghurtkonsistens). Jag tvivlar inte på det du säger alltså, jag bara är förvånad.

Det rann ut en del, men dagen efter började det klumpa ihop sig och i några dagar nu är jag snustorr med yoghurt klumpar inne i min, ja, ni vet. Har inte haft så tidigare.

Varje gång jag har ägglossning så börjat det alltid göra ont på sidorna, rinnande flytning och äggliknande och direkt efter ägglossning är brösten ömma. Nu känns de ömma med, men betydligt mindre. Jag tror faktiskt att äl har inträffat, skulle vara lite konstigt om jag kände flera hugg på sidan, mellan benen och kände mig ganska svullen. Nu verkar det ha släppt och mår normalt, förutom lite lätt ömma bröst.

Får hoppas på en liten kotte :)
  • Anonym (Redan över)
    Anonym (Ella) skrev 2021-05-31 17:48:43 följande:
    Det rann ut en del, men dagen efter började det klumpa ihop sig och i några dagar nu är jag snustorr med yoghurt klumpar inne i min, ja, ni vet. Har inte haft så tidigare.

Varje gång jag har ägglossning så börjat det alltid göra ont på sidorna, rinnande flytning och äggliknande och direkt efter ägglossning är brösten ömma. Nu känns de ömma med, men betydligt mindre. Jag tror faktiskt att äl har inträffat, skulle vara lite konstigt om jag kände flera hugg på sidan, mellan benen och kände mig ganska svullen. Nu verkar det ha släppt och mår normalt, förutom lite lätt ömma bröst.

Får hoppas på en liten kotte :)
    Aja - kanske bara att sperma beter sig olika i olika människor? Skrattande Håller hur som helst tummar och tår för bebis! Glad 
  • Anonym (G)
    Anonym (Jag) skrev 2021-05-31 17:06:20 följande:

Jag räknade ut äl och därmed kommande mens i 35 år grundat på mina äl-flytningar. Blev jag torr dagen efter flytningar visste jag att det var då jag hade haft äl. Däremot kunde antal dagar med äl-flytningar variera mellan 2-4, men jag blev alltid torr dagen efter. En app kan omöjligt veta när du ska ha äl. Finns f.ö inget som heter "ska". Äl kan variera. 

En app kan absolut säga när man haft ägglossning. Tempen stiger som sagt dagen efter. Och med en regelbunden cykel som jag har så kan appen i de allra flesta fall förutse dagen för ägglossning helt rätt.

Min app har haft fel med EN dag två gånger under de tre år jag tempat
  • Anonym (Jag)
    Anonym (G) skrev 2021-05-31 18:39:58 följande:
    En app kan absolut säga när man haft ägglossning. Tempen stiger som sagt dagen efter. Och med en regelbunden cykel som jag har så kan appen i de allra flesta fall förutse dagen för ägglossning helt rätt.
    Min app har haft fel med EN dag två gånger under de tre år jag tempat
    Inte en app i sig. Möjligen den där tempmetoden funkar, men det räcker gott och väl att ha koll på flytningarna. Kunde jag i 35 år så...  Jag hade aldrig orkat krångla till det med vare sig termometer eller appar eller annat. 
  • Anonym (G)
    Anonym (Jag) skrev 2021-05-31 20:45:31 följande:

Inte en app i sig. Möjligen den där tempmetoden funkar, men det räcker gott och väl att ha koll på flytningarna. Kunde jag i 35 år så...  Jag hade aldrig orkat krångla till det med vare sig termometer eller appar eller annat. 

Ja för mig hade inte flyttningar räckt för att vara säker.

Och i ts fall så förstår jag det som att hon faktiskt aldrig kontollerat när i samband med sina symptom hon har ägglossning. Då kan hon heller inte vara säker på när hon har ägglossning.

Mina flytningar slutar som sagt två dagar före ägglossning. Så det kan ju vara bra att kontrollera vad ens egna symptom faktiskt betyder.

Håller absolut med om att en app där man bara registrerar mens inte är pålitlig. Den går ju då enbart efter en standardcykwl och det är ju absolut inte säkert att det stämmer på en själv
  • Anonym (G)

Kan tillägga att min temp sjunker nästan 0,5 grad de tre sista dagarna före ägglossning. Så på det sättet går det även att förutspå äl.

Till ts. Så länge du faktiskt inte kontrollerat din äl mot dina symptom så kan du inte veta exakt vad de betyder. Dina flyttningar kanske slutar tre dagar för äl. Eller samma dag som äl.

• Anonym (Ella)

Uppdatering.

Efter mitt utomkvedskap i höstas så fick jag väldigt tydlig ägglossning, ibland värre än mens-smärta. Flytningarna har då med runnit som tusan, och äggvite-liknande. Har samtidigt testat med ägglossningstester och följt upp, dagen efter äl så är jag snustorr. Äl-tester har jag försökt sluta med, då jag använt dem i ca 2 år och upplever att jag blir mer stressad och stressar fram mys eller om det inte blir av. Min mens är tyvärr oregelbunden med så den kommer var 40:e-55:e dag.

Det konstiga var att jag fick alla symptomerna innan jag får ägglossning, och det slutade på tvären. Enligt min app kommer jag ha ägglossning på fredag. Första gången det är så konstigt. Har inte ont eller ägglossnings flytningar heller.

Köpte några äl-tester igår, endå. Lovat mig att det blir de sista. Äl-tester upplevs som något starkt?! Hmmm

• Anonym (Trustrid45bast)

Jo vi slutade precis som ni att ligga direkt efter äl.

Fick flyttningar som liknade aprikoskräm. Blev super paranoid. Stoppade bara upp en öibresse och kompletterade med tampong. Det slutade med mens som vanligt. Vi fortsätter att göka loss kring varje äl och hoppas det tar sig vi har provat i sex år.

När det börjar rinna ur fiffi och påminna om ginotonic och sedan en distinkt lukt av lök har jag hört från bm att det är dags. Då lägger vi oss i sänghalmen och rullar runt m.m.

Har fått en karta med olika konstistenser på avrinningarna som vi har vid sängen ty det är lätt att glömma. Brukar plocka fram denna innan det blir åka av. Om det är som keso och luktar prutt har tåget gått för den månaden liksom.

• Anonym (Trustrid45bast)
    Anonym (Jag) skrev 2021-05-31 17:06:20 följande:

App är superbra att gå efter. Där kan man kontinuerligt lägga in sin symtombild. Dessutom kan man ta en temp, i rumpen är säkrast. Då stiger nämligen tempen.

Då ska man skynda sig till sängen eller vart man föredrar att försöka
  • Anonym (Redan över)
    Anonym (Trustrid45bast) skrev 2021-06-02 10:05:10 följande:
    App är superbra att gå efter. Där kan man kontinuerligt lägga in sin symtombild. Dessutom kan man ta en temp, i rumpen är säkrast. Då stiger nämligen tempen.

Lite sent att försöka när tempen väl gått upp dock...
  • Anonym (G)
    Anonym (Trustrid45bast) skrev 2021-06-02 10:05:10 följande:

När tempen stiger har ägglossning redan varit. Har man tur så är man som jag som får en dipp ner i temp några dagar innan
  • Anonym (Redan över)
    Anonym (Ella) skrev 2021-06-02 09:50:18 följande:

Uppdatering.

Efter mitt utomkvedskap i höstas så fick jag väldigt tydlig ägglossning, ibland värre än mens-smärta. Flytningarna har då med runnit som tusan, och äggvite-liknande. Har samtidigt testat med ägglossningstester och följt upp, dagen efter äl så är jag snustorr. Äl-tester har jag försökt sluta med, då jag använt dem i ca 2 år och upplever att jag blir mer stressad och stressar fram mys eller om det inte blir av. Min mens är tyvärr oregelbunden med så den kommer var 40:e-55:e dag.

Det konstiga var att jag fick alla symptomerna innan jag får ägglossning, och det slutade på tvären. Enligt min app kommer jag ha ägglossning på fredag. Första gången det är så konstigt. Har inte ont eller ägglossnings flytningar heller.

Köpte några äl-tester igår, endå. Lovat mig att det blir de sista. Äl-tester upplevs som något starkt?! Hmmm

Lite oklart vad du frågar om med det här inlägget? Undrar du hur du ska tolka ÄL-testet? Vad menar du med "Äl-tester upplevs som något starkt"? Du har ju fått ett väldigt svagt utslag på ÄL-testet, så det kan i princip innebära vad som helst; att du haft ÄL redan; att det är på G; eller att du helt enkelt alltid har en något förhöjd LH-nivå. Enda sättet att överhuvudtaget kunna avgöra något från det här är att du testar igen imorgon, samma tidpunkt, med lika lång tid sen du senast kissade och drack, och ser vad det blir för resultat då. Att du fått negativt på gravtestet är ju inte så konstigt - kan ju inte låta bli att vara nyfiken på varför du tog ett gravtest också :)
  • Anonym (G)

Jag vill påpeka igen att ett positivt äl-test inte betyder att du har ägglossning inom två dagar. Du kan lika gärna få utebliven äl eller senare. Utan att kontrollera med temp kan du inte vara säker på att faktiskt har haft äl.

Ditt äl-test är svagt. Ett positivt test skall vara lika starkt eller starkare än kontrollstrecket.

Om ni försökt u två år är det kanske dags att försöka söka hjälp?

Svar på tråden Slutade äl direkt efter samlag?