• Mon 31 May 2021 18:22
    2158 visningar
    9 svar
    9
    2158

    Ivf och risk för överstimulering?

    Hej!

    Jag och min fru ska starta ivf behandling inom kort . Under vul visade det sig att jag som tidigare gånger har bra äggreserv. Läkaren räknade till 24 äggblåsor på ena sidan och 22 på andra.

    Redan nu förberedde hon mig på att vi efter hormonstimulering högst sannolikt skulle göra totalfrys pga risken för överstimulering.

    Ska ta gonal f 125 Under stimuleringen . Jag litar på läkaren men är ändå lite orolig att bli sjuk av behandlingen även om jag vet att det är en väldigt liten procent som får överstimulering . Men då läkaren menade att jag hade ökad risk funderar jag på det lite extra.

    Ni som fått överstimulering, hur märktes det? Och blev ni mycket dåliga? Vad ska man hålla utkik efter?

    Läkaren sa att man blir svullen och öm oavsett andra veckan..

  • Svar på tråden Ivf och risk för överstimulering?
  • Anonym (Carol­ine)
    Mon 31 May 2021 20:35
    #1

    Hej!

    Jag kan tyvärr inte svara på din fråga. Men är också mitt i IVF:en. Har gjort första ultraljudet idag, men jag hade bara 2+3 äggblåsor, vilket kändes lite tråkigt.. hur går det för er?

  • Mon 31 May 2021 21:39
    #2

    Hej!

    Vad kul med någon fler som delar samma resa just nu!

    Okej, var det på vul inför behandlingsstart? Eller första vul för att följa upp stimuleringen?


    Anonym (Caroline) skrev 2021-05-31 20:35:56 följande:

    Hej!

    Jag kan tyvärr inte svara på din fråga. Men är också mitt i IVF:en. Har gjort första ultraljudet idag, men jag hade bara 2+3 äggblåsor, vilket kändes lite tråkigt.. hur går det för er?


  • Anonym (Carol­ine)
    Mon 31 May 2021 23:06
    #3

    Det var första VUL för att följa upp stimuleringen. Jag blir dock extremt nervös när jag läser allt om överstimulering och så vidare. Men eftersom jag har få folliklar ännu, så kanske det inte är någonting att oroa sig över. Är det första gången för er? Vart i processen är ni?

  • Tue 1 Jun 2021 22:46
    #4

    Ok! Jag förstår att man oroar sig, jag gör också det.. vi har inte ens startat hormonstimuleringen än utan jag inväntar min mens i augusti för att starta då. Alltså hade jag väldigt hög äggreserv naturligt eller vad man säger 24 på ena och 22 på andra. Därför bedömde läkaren att risk för överstimulering var stor så vi kommer göra totalfrys efter stimulering och göra insättning månaden efter.

    Vad har du för dos och har du ny tid för vul snart eller?

    quote=81161679][quote-nick]Anonym (Caroline) skrev 2021-05-31 23:06:47 följande:[/quote-nick]Det var första VUL för att följa upp stimuleringen. Jag blir dock extremt nervös när jag läser allt om överstimulering och så vidare. Men eftersom jag har få folliklar ännu, så kanske det inte är någonting att oroa sig över. Är det första gången för er? Vart i processen är ni?[/quote]

  • Tue 1 Jun 2021 22:47
    #5

    Och ja första för oss! Vi har gjort 4 misslyckade inseminationer innan. Ni då?

  • Wed 2 Jun 2021 08:04
    #6

    Jag blev överstimulerad när jag gjorde IVF för ett par år sedan så fick frysa allt. Hade riktigt ont i magen under något dygn men sedan lade det sig. Så för mig var det inte så illa. Fick ut många ägg iallafall och på andra återinförandet tog det sig :)

    Lycka till med processen och hoppas du klarar dig lindrigt om du blir överstimulerad.

  • Wed 2 Jun 2021 16:36
    #7

    Okej! Synd att du blev överstimulerade. Var du förberedd på det eller kom det bara? Skönt ändå att du återhämtade dig rätt snabbt! Jag vet ju att vi gör totalfrys och känns lite skönt för då blir man inte besviken över att det inte blir nåt färskt återinförande.

    Tack så mycket!

    uote=81163959][quote-nick]Cloetta skrev 2021-06-02 08:04:47 följande:[/quote-nick]Jag blev överstimulerad när jag gjorde IVF för ett par år sedan så fick frysa allt. Hade riktigt ont i magen under något dygn men sedan lade det sig. Så för mig var det inte så illa. Fick ut många ägg iallafall och på andra återinförandet tog det sig :)

    Lycka till med processen och hoppas du klarar dig lindrigt om du blir överstimulerad.[/quote]

  • Wed 2 Jun 2021 17:05
    #8

    Jag var förvanad på att det kunde bli så men de trodde det skulle klara sig vilket det ju tyvärr inte gjorde. Så vid undersökningen var jag ändå rätt besviken på att inte få göra återinförandet direkt när man ändå hoppats på det. Men men, det var bara att vänta. Så sett är det nog ändå bra för dig att du är mer förvanad. Hoppas ni får många fina embryon nu iallafall!

  • Wed 2 Jun 2021 21:27
    #9
    emptyprayers skrev 2021-05-31 21:39:45 följande:

    Hej!

    Vad kul med någon fler som delar samma resa just nu!

    Okej, var det på vul inför behandlingsstart? Eller första vul för att följa upp stimuleringen?


    Det var VUL nr 1. Idag var jag på nr 2, nu vad 2+2 ägg inom förväntad storlek. Nu har vi höjt min gonal-f dos till 275, så jag ska dit på fredag igen. Äggplock på måndag eller tisdag. Hur går det för dig?
Svar på tråden Ivf och risk för överstimulering?