• Inteamanda

Hur startade din förlossning?

Jag väntar nu mitt andra barn, är i 38+3 och är så otålig, haha. Vet att det är så olika för alla hur det drar igång, är nyfiken på hur förlossningen startade för andra? Särskilt kanske för omföderskor.

Jag blev igångsatt med första så har inte varit med om en förlossning som startat på egen hand.

• Svar på tråden Hur startade din förlossning?
  • fjanten

1: Värkar (start 40+4, född 40+6)

2: Teckenblödning och snart därpå värkar (37+0)

3: Igångsättning (37+6 - bästa förlossningen!)

4: Teckenblödning och snart därpå värkar (33+2)

• Anonym (Inger)

Blödning. Värkarna kom många timmar efter den.

• Fjäril kär

Mitt andra barns förlossning startade med värkar på bf. In för koll under eftermiddagen, var öppen 3 cm och oregelbundna värkar som förvisso syntes på ctg men inte var särskilt märkbara. Åkte hem och under natten kunde jag inte sova. Det var som ihållande ilningar och mensvärk. Kunde inte klocka då jag hade konstant ont. På eftermiddagen med en 1-åring att ta hand om också orkade jag inte mer och ringde förlossningen och grät och ville komma in. Fick komma in på nåder och 4 cm öppen och inga som helst utpräglade värkar, jag hade bara pinvärkar som uppenbart inte gjorde någon nytta. Jag fick en sängplats och blev lovad en sovdos och igångsättning på morgonen. Så gjordes. Sonen är född på 7 timmar, bf+2 efter igångsättning

• Anonym (T)

Startade med värkar vid 22-tiden på kvällen. Eftersom att det var mitt första barn och jag inte haft förvärkar eller sammandragningar som gjorde ont så blev det ett liten "oh-shit"-moment. Hade regelbundna värkar som kom tätare och tätare under natten. Slemproppen gick vid 23-tiden. Detta innebar att jag inte fick någon som helst sömn. Låg och gnydde i soffan med min värmekudde och vid en tidpunkt tog jag ett varmt bad.

Vid 8-tiden orkade jag inte mer och ringde till förlossningen och bad om att få komma in. Hade regelbundna värkar men hade endast öppnats 3 cm men tack och lov verkade de ha plats just då för jag bad helt sonika om att få stanna och det fick jag.

Vid 20-tiden kom äntligen min lilla son ut, nästan 24h efter första värken. Det var en rätt lång dag och hade det inte varit för epiduralen så hade jag nog haft det jobbigare än vad det redan var...

• Anonym (Ananas)

Fick jobbiga förvärkar i 39+2 och sen fram till dagen hon föddes 40+0, då drog det igång ordentligt på morgonen och hon föddes vid lunch.

• Anonym (T)

Just det, glömde skriva att jag födde i 40+2. Förstår helt att du är otålig. Jag gick och oroade mig för att jag skulle gå långt över tiden. Var så grymt trött på att vara gravid. Sista vecka grät jag av frustration ett par gånger om dagen, hehe...

• Anonym (M)

Födde andra i v 39+5.

Började försiktigt med kortvarig återkommande svag "mensvärk" ca var 20e minut vid kl 10. Blev successivt starkare och tätare värkar. Vid 12 tryckte det neråt och jag bad att få komma in. Höll emot på vägen för det kändes som om hon ville ut. Var inne vid 13, helt öppen och hon föddes 15 min senare.

• Inteamanda

Tack för alla era berättelser, så intressant att läsa! Sonen föddes i 41+3 efter igångsättning som sagt (hade nog blivit ännu senare om han inte haft ont om fostervatten) så försöker ställa in mig på att gå över denna gången med. Tyckte det var jättejobbigt.

• 081214

1an vattenavgång i vecka 40+6 han föddes dagen efter, 20 timmar senare.

2an värkar vecka 40+4 var ute 9 timmar efter första värken.

3an vattenavgång vecka 39+3. Föddes 5 timmar senare.

4an återstår att se. Men jag hoppas hen följer trenden och kommer tidigare än sina syskon. Det får gärna starta med vattenavgång så man vet att det är på riktigt! Häftig känsla när vattnet går i ett stort plask :D

Svar på tråden Hur startade din förlossning?