• Anonym (..)

    för tidigt för abort, men hjärtat slår ju?

    Någon som har koll på hur tidigt man ?får/kan? göra en abort?

    jag var på rådgivning idag och gjorde ett ultraljud bland annat. Och då såg dom hjärtslag osv. (Börjar inte hjärtat slå i vecka 6 typ?)

    Men dom sa till mig att jag får komma tillbaka om 2 VECKOR. för att det är för tidigt för att genomgå en abort nu..

    Fan va hemskt att behöva gå omkring och vara gravid i två veckor när jag vet att jag ska ta bort det ????

    det gör redan nog ont i hjärtat att ens behöva göra en abort från början, men att behöva dra ut på det är ju ännu värre..

    har ju sett att andra fått göra abort i tidigare veckor..

    Någon som har koll?

    Ni som har gjort abort, i vilken vecka har ni fått göra det? Är medicinsk abort det handlar om , om det spelar någon roll.

  • Svar på tråden för tidigt för abort, men hjärtat slår ju?
  • Glinda från Oz

    En abort ska du kunna göra så snart de kan de embryot på ultraljudet. Det kan man oftast runt vecka 4-5.

  • Anonym (..)
    Glinda från Oz skrev 2021-05-31 19:44:46 följande:

    En abort ska du kunna göra så snart de kan de embryot på ultraljudet. Det kan man oftast runt vecka 4-5.


    Men så konstigt att dom sa sådär till mig då.. fick en tid den 14 juni igen..

    Det står i min journal att dom såg en ?tydlig hjärtverksamhet? så det känns ju som de inte alls borde vara för tidigt :( .
  • Anonym (S)

    Vilken vecka är du i då? Det borde de ha berättat för dig. Du ska kunna göra tidig abort också, har aldrig hört att det skulle finnas nåt som "för tidig abort"!

    Gå till en annan mottagning! Det finns många privata gynekologer som är landstingsanslutna.

  • Anonym (S)

    Jag var förresten runt vecka 6-7 när jag gjorde en abort. Hjärtat slog, syntes på UL, knappt. Det var iaf väldigt tidigt.

  • Glinda från Oz
    Anonym (..) skrev 2021-05-31 19:46:51 följande:
    Men så konstigt att dom sa sådär till mig då.. fick en tid den 14 juni igen..

    Det står i min journal att dom såg en ?tydlig hjärtverksamhet? så det känns ju som de inte alls borde vara för tidigt :( .
    Jag tycker du ska kontakta dem. Det låter jättekonstigt att du ska vänta om de helt säkert vet att du är gravid. 
  • Anonym (Nim)
    Anonym (..) skrev 2021-05-31 19:33:16 följande:

    Någon som har koll på hur tidigt man ?får/kan? göra en abort?

    jag var på rådgivning idag och gjorde ett ultraljud bland annat. Och då såg dom hjärtslag osv. (Börjar inte hjärtat slå i vecka 6 typ?)

    Men dom sa till mig att jag får komma tillbaka om 2 VECKOR. för att det är för tidigt för att genomgå en abort nu..

    Fan va hemskt att behöva gå omkring och vara gravid i två veckor när jag vet att jag ska ta bort det ????

    det gör redan nog ont i hjärtat att ens behöva göra en abort från början, men att behöva dra ut på det är ju ännu värre..

    har ju sett att andra fått göra abort i tidigare veckor..

    Någon som har koll?

    Ni som har gjort abort, i vilken vecka har ni fått göra det? Är medicinsk abort det handlar om , om det spelar någon roll.


    Det låter jättemärkligt. Jag har hört de personer där hjärtat slagit för svagt eller inte alls och som har fått vänta på att kroppen naturligt ska stöta bort fostret, vilket inte heller känns helt humant, men om hjärtat slår starkt känns det än mer märkligt.
  • Anonym (S)
    Anonym (Nim) skrev 2021-05-31 21:00:08 följande:
    Det låter jättemärkligt. Jag har hört de personer där hjärtat slagit för svagt eller inte alls och som har fått vänta på att kroppen naturligt ska stöta bort fostret, vilket inte heller känns helt humant, men om hjärtat slår starkt känns det än mer märkligt.
    Ja men det är ju också konstigt, för om man inte aktivt avbryter en graviditet så kan man ju inte vänta på ett missfall, ifall det skulle komma naturligt.
  • Anonym (Xx)

    Hur gick det för dig? Fick du förklaring? De vill ju inte göra abort innan de kan se att fostret sitter på rätt plats och inte i äggledare vilket kan vara livsfarligt för kvinnan. Men i övrigt finns det inte någon anledning till att vänta. Möjligen tidsbrist från deras sida.

  • Anonym (B)

    Kan de inte ha menat för tidigt för en kirurgisk abort? Om du gör en nu blir det väl medicinsk.

  • Anonym (..)

    Aborten är gjord.. fick göra det hemma. Värsta jag varit med om.. klumparna var stora som en handflata typ..

    dock så slutade jag aldrig blöda, så på midsommarafton så fick jag sövas och skrapas då moderkakan bland annat satt kvar.

    Hade även blött så pass så jag var tvungen att få två påsar blod.

    Det där gör jag då aldrig om :(

    Blöder lite fortfarande, men betydligt mindre.

Svar på tråden för tidigt för abort, men hjärtat slår ju?