• JossanHossan

    Förändrade hjärtljud

    Hej.

    Har varit hos bm idag, och känner att jag inte får gehör från henne. Ska byta bm imorgon.

    Men undrar om någon här vet om det är normalt att bebis hjärtljud har gått ner från att alltid legat på 150-153 till att nu ligga på 126?

    Detta i samband med att mitt blodvärde gått ner till 105 och att glukosbelastningen låg på 8,6 och hon strunta i att testa igen för att dem fick sticka 3 med större nål för att ens få blod så det räckte.

    Något järnvärde fick jag inte svar på, men det låg på 10 i vecka tolv. Är i v30+1 nu.

    Känner mig orolig att bebis mår dåligt pga mina dåliga värden.

    Tack för svar.

  • Svar på tråden Förändrade hjärtljud
  • Anonym (Barnmorskan)

    Hej,

    Vill börja med att säga att vi som arbetar som barnmorska vill ge en så bra upplevelse av graviditeten som vi bara kan. Det är viktigt för oss att Du som gravid känner förtroende för oss och trivs Du inte med din barnmorska kan du utan dåligt samvete be att få träffa någon annan. Ibland passar man inte ihop.

    Ja det är fullt normalt att fosterljuden varierar från gång till gång. Mellan 120-160 är normalt.

    Att både blodvärden och järnvärden blir lägre under en graviditet är normalt och något man förväntar sig ska ske. Eftersom ditt järnvärde var lågt redan tidigt hoppas jag att du då fått rådet att äta järntillskott? Vi brukar rekommendera 1-2st Duroferon eller Niferex varje dag. Äter du inte det ännu är det bra om du börjar! De säljs receptfritt på apoteket.

    Det finns lite olika riktlinjer som följs under en graviditet och de kan skilja sig mellan regioner. Ett blodsocker på 8,6 (om det är ett sporadiskt test taget i fingret) är enligt de riktlinjer jag jobbar med helt normalt. Känner du oro kan du be att din barnmorska tar om det. Värm händerna tex genom att tvätta i varmt vatten innan sticket så kan det gå lättare.

    Du behöver med största sannolikhet inte känna någon oro för barnet i magen! Det ska mycket till innan ett barn i magen mår dåligt och drabbas pga den gravidas mående/dåliga värden om man är frisk.

    Men återigen. Känner du oro, uttryck det gör din barnmorska! Be henne förklara för dig varför/varför inte. Känner du ändå inte att du har förtroende för hen, be att få byta!

    Lycka till nu

    Mvh barnmorskan

  • Kvinna1989
    Anonym (Barnmorskan) skrev 2021-05-31 20:53:49 följande:

    Hej,

    Vill börja med att säga att vi som arbetar som barnmorska vill ge en så bra upplevelse av graviditeten som vi bara kan. Det är viktigt för oss att Du som gravid känner förtroende för oss och trivs Du inte med din barnmorska kan du utan dåligt samvete be att få träffa någon annan. Ibland passar man inte ihop.

    Ja det är fullt normalt att fosterljuden varierar från gång till gång. Mellan 120-160 är normalt.

    Att både blodvärden och järnvärden blir lägre under en graviditet är normalt och något man förväntar sig ska ske. Eftersom ditt järnvärde var lågt redan tidigt hoppas jag att du då fått rådet att äta järntillskott? Vi brukar rekommendera 1-2st Duroferon eller Niferex varje dag. Äter du inte det ännu är det bra om du börjar! De säljs receptfritt på apoteket.

    Det finns lite olika riktlinjer som följs under en graviditet och de kan skilja sig mellan regioner. Ett blodsocker på 8,6 (om det är ett sporadiskt test taget i fingret) är enligt de riktlinjer jag jobbar med helt normalt. Känner du oro kan du be att din barnmorska tar om det. Värm händerna tex genom att tvätta i varmt vatten innan sticket så kan det gå lättare.

    Du behöver med största sannolikhet inte känna någon oro för barnet i magen! Det ska mycket till innan ett barn i magen mår dåligt och drabbas pga den gravidas mående/dåliga värden om man är frisk.

    Men återigen. Känner du oro, uttryck det gör din barnmorska! Be henne förklara för dig varför/varför inte. Känner du ändå inte att du har förtroende för hen, be att få byta!

    Lycka till nu

    Mvh barnmorskan


    Hej barnmorskan! :)

    Du nämnde att om blodsockret är 8,6 (antar då 1 timme efter måltid?) så räknas de som normalt hos er i sverige, då till min fråga.. om jag hadr bott i sverige, kan de va så att jag inte fått diagnosen graviditetsdiabetes?

    Här i finland får man diagnosen om 1 av värderna är för högt , även om det bara är 0,1 för högt. Dvs 5.5 före måltid på morgonen och under 7,8 en timme efter måltid. Dessa gäller då bara för gravida här, är man inte gravid så har dom andra värden tydligen.
  • Anna BM

    Värdena för att få diagnosen graviditetsdiabetes eller manifest diabetes bedöms med 3 värden tagna med stick i armen, sk venös provtagning under en så kallad glukosbelastning, då mäts fastevärde, värden 1 timme efter intag av sockervatten och 2 timmar efter intag. Det räcker med utslag på 1 av värdena för en diagnos.

    Man kan också få diagnosen genom att ett sporadiskt uppmätt blodsockervärde vid ett barnmorskebesök, dvs ett vanligt stick i fingret, på lika med eller mer än 9 mmol.

  • Kvinna1989
    Anna BM skrev 2021-06-01 19:15:52 följande:

    Värdena för att få diagnosen graviditetsdiabetes eller manifest diabetes bedöms med 3 värden tagna med stick i armen, sk venös provtagning under en så kallad glukosbelastning, då mäts fastevärde, värden 1 timme efter intag av sockervatten och 2 timmar efter intag. Det räcker med utslag på 1 av värdena för en diagnos.

    Man kan också få diagnosen genom att ett sporadiskt uppmätt blodsockervärde vid ett barnmorskebesök, dvs ett vanligt stick i fingret, på lika med eller mer än 9 mmol.


    Jo då det vet jag, jag kanske ställde frågan otydligt :)

    Jag bor i finland och gjorde glukostestet, först tog dom blodprov på morgonen när jag inte ätit på 12 timmar, sen drack jag "socker dricka" (glukos) och då tog dom nytt blodprov efter 1 timme, och sedan efter 2 timmar, men min fråga : Har ni andra värden som räknas som ok och som graviditetsdiabetes i sverige än finland, dvs högre?

    Här ska man ha under 5,5 mmol på morgonen när man vaknar , och under 7,8 mmol en timma efter måltid . Jag hade inte så höga, hade 5,7 på morgonen och 8,7 efter måltid och fick graviditetsdiabetes diagnos plus medicin för det. Dom sa att även om bara ett av värdena är tex 0,1 för högt så räknas de som graviditetsdiabetes.

    Detta alltså i finland, inte sverige. :)

    Känns ju inte kul att man behöver mäta hela tiden nu och ta medicin morgon å kväll, men man får ju extra ultraljud 1-2 ggr/månaden så ngt positivt i detta.
Svar på tråden Förändrade hjärtljud