• JossanHossan

    Förändrade hjärtljud

    Hej.

    Har varit hos bm idag, och känner att jag inte får gehör från henne. Ska byta bm imorgon.

    Men undrar om någon här vet om det är normalt att bebis hjärtljud har gått ner från att alltid legat på 150-153 till att nu ligga på 126?

    Detta i samband med att mitt blodvärde gått ner till 105 och att glukosbelastningen låg på 8,6 och hon strunta i att testa igen för att dem fick sticka 3 med större nål för att ens få blod så det räckte.

    Något järnvärde fick jag inte svar på, men det låg på 10 i vecka tolv. Är i v30+1 nu.

    Känner mig orolig att bebis mår dåligt pga mina dåliga värden.

    Tack för svar.

  • Svar på tråden Förändrade hjärtljud
  • Anonym (Barnmorskan)

    Hej,

    Vill börja med att säga att vi som arbetar som barnmorska vill ge en så bra upplevelse av graviditeten som vi bara kan. Det är viktigt för oss att Du som gravid känner förtroende för oss och trivs Du inte med din barnmorska kan du utan dåligt samvete be att få träffa någon annan. Ibland passar man inte ihop.

    Ja det är fullt normalt att fosterljuden varierar från gång till gång. Mellan 120-160 är normalt.

    Att både blodvärden och järnvärden blir lägre under en graviditet är normalt och något man förväntar sig ska ske. Eftersom ditt järnvärde var lågt redan tidigt hoppas jag att du då fått rådet att äta järntillskott? Vi brukar rekommendera 1-2st Duroferon eller Niferex varje dag. Äter du inte det ännu är det bra om du börjar! De säljs receptfritt på apoteket.

    Det finns lite olika riktlinjer som följs under en graviditet och de kan skilja sig mellan regioner. Ett blodsocker på 8,6 (om det är ett sporadiskt test taget i fingret) är enligt de riktlinjer jag jobbar med helt normalt. Känner du oro kan du be att din barnmorska tar om det. Värm händerna tex genom att tvätta i varmt vatten innan sticket så kan det gå lättare.