• Francis 12

    Om jag fått lånelöfte på 3 000 000 kr

    Om jag fått lånelöfte på 3 000 000 kr men bostaden jag sen köper kostar 2 700 000 miljoner kr, Får jag ändå låna fulla 3 miljoner enligt lånelöfte för att lägga på exempelvis renovering? 


    Fråga om bolån
  • Svar på tråden Om jag fått lånelöfte på 3 000 000 kr
  • me33

    Om du lånar för att köpa en bostad går du till banken som garanterar dig lånet mot att du pantsätter bostaden och inget mera som renovering. 

  • Anonym (Spara)

    Nej, tyvärr så fungerar det inte så. Däremot så har du pengar över varje månad att sätta undan och spara till renoveringar eftersom du får en lägre månadskostnad på bostadslånet (alternativt kan du ta ett blancolån till renoveringen men med högre ränta kan du låna ett lägre belopp för att månadskostnaden ska motsvara det du skulle betalt på bostadslånet).

  • Anonym (Nja)

    Det förekommer ju att folk faktiskt får beviljat lite extra lån för renovering i samband med husköp, men det är inte något som man kan lita på att banken accepterar.

    MEN banken kommer inte låna ut mer pengar än de uppskattar att bostaden är värd. Exempelvis hade jag/vi ett lånelöfte på en bostad upp till 5 miljoner, men banken hade ändå funderingar på den bostad vi lagt bud på för 4,2 miljoner. Första bankmannen hade ej möjlighet att bevilja ett så högt lån, utifrån vad andra bostäder i området sålts för.... Efter viss nervositet och en ny bedömning av en annan människa på banken var det inga som helst problem.

    Jag hade ingen aning om att detta händer ibland, på samma sätt som att det naturligtvis finns tillfällen då banken i samband med huslån även beviljar annat lån till renovering.

    Men banken kommer ju vilja ha ett ordentligt underlag på vad renoveringen kostar och vad ett hus med denna renovering kan anses vara värda.

  • me33
    Anonym (Spara) skrev 2021-06-01 14:20:38 följande:

    Nej, tyvärr så fungerar det inte så. Däremot så har du pengar över varje månad att sätta undan och spara till renoveringar eftersom du får en lägre månadskostnad på bostadslånet (alternativt kan du ta ett blancolån till renoveringen men med högre ränta kan du låna ett lägre belopp för att månadskostnaden ska motsvara det du skulle betalt på bostadslånet).


    Får rekommendera att du undviker att ge råd.
  • Anonym (Spara)
    me33 skrev 2021-06-01 18:07:20 följande:

    Får rekommendera att du undviker att ge råd.


    Varför skulle det vara ett dåligt råd att spara mellanskillnaden maxlån-faktiskt lån varje månad till framtida renoveringar menar du?
  • Anonym (Yconoma)
    Anonym (Spara) skrev 2021-06-01 19:05:28 följande:
    Varför skulle det vara ett dåligt råd att spara mellanskillnaden maxlån-faktiskt lån varje månad till framtida renoveringar menar du?
    Att vara belånad upp till ögongloberna och sen blancolån på det är väl inte särskilt smart, om man sen blir av med jobbet?

    Spara till renoveringar TS, det är det enda vettiga.
  • Anonym (Spara)
    Anonym (Yconoma) skrev 2021-06-01 19:20:27 följande:

    Att vara belånad upp till ögongloberna och sen blancolån på det är väl inte särskilt smart, om man sen blir av med jobbet?

    Spara till renoveringar TS, det är det enda vettiga.


    Det enda jag skrivit är att ts inte ska belåna sig mer än vad som motsvarar summan för det tak han fått. Jag har föreslagit att ts varje månad ska spara den summan i första hand.

    Yconoma och me33: ni har kommenterat utan att ha förstått vad jag skrivit. Ni verkar enbart ha läst blancolån och inte insett att det jag skrev var att ts inte ska ta upp lån som har en månadskostnad som tillsammans med bostadslånet är större än månadskostnaden banken uppgett vid maxlånet på 3 miljoner. Banken har absolut inte alltid rätt men bedömer banken att ts har betalningskapacitet på en viss summa varje månad så är det en bra mätstock att förhålla sig till.
Svar på tråden Om jag fått lånelöfte på 3 000 000 kr