• Indra78

Släppa ut innekatt

Jag undrar om det finns någon här som har erfarenheter av att släppa ut en innekatt?
    Vi flyttade till hus i somras med vår katt som varit innekatt i ca 6 år. Hon gillar verkligen att vara ute och som det är nu går jag och "vallar" henne för jag är VÄLDIGT rädd att hon ska springa bort, men till våren/sommaren vore det ju skönt att kunna ha dörrarna öppna och inte vakta katten hela tiden. Det bor väldigt många katter i vårt villaområde. Hon är kastrerad och lite skygg för främmande människor.

• Svar på tråden Släppa ut innekatt
  • krabbis

hej! det brukar gå bra att släppa ut dom bara dom nosat in sig ordentligt i nya miljön! helst ska man försöka hålla dom inne nån vecka innan man börjar släppa ut dom men du verkar ju ha tagit det lugnt och vallat in henne! det går säkert bra, fixa en kattlucka så hon alltid kan ta sig in om det blir otäckt ute... Visa hur kattluckan funkar och öva lite med henne.

• Madge

Flyttar man till ett nytt ställe rekommenderar man att man ska ha bott där i två veckor innan man släpper ut katten.
    Men eftersom ni bott där sen i somras är det nog inget problem att släppa ut henne. Du kan ju till en början iaf låta henne vara ute själv korta stunder så att hon vänjer sig. Det tar ett tag att vänja om en katt till utekatt.

• Madge

var lite snabb...

Men det ska ju inte vara något problem. Katter är väldigt duktiga på att hitta. Lyssnar hon på sitt namn kommer hon ju kanske när ni ropar också. Hoppas det går bra!

• Gustie

Min katt var innekatt i ca 6 år också, sen flyttade jag till min nuvarande man och han bodde i hus. Då vi inte vill ha dörrar och fönstrar stängda jämt så provade vi att släppa ut henne och det funkar jättebra.

Nu är hon ganska vaksam och vill inte rusa iväg. Hon går inte långt utanför tomtgränsen och nu på vintern är hon ute max 5 minuter och går inte ens ner från verandan

• Nattviolen

Våra katter var utekatter på somrarna på sommarstället och innekatter på vintern i stan och det var inga problem. Vi hade den första i löplina första tiden, men när nr två skulle vara ute första sommaren, släppte vi ut henne ganska direkt. Vi vallade henne ett tag, men så fort de känner igen sig så brukar de inte springa bort. Ett tips kan vara att låta katten vara lite hungrig, för då vill hon hem och äta ganska snart (om hon inte lär sig jaga och gillar att äta möss förstås)

.

• Indra78

Tack för råden! Hon vill inte riktigt lyssna till sitt namn utomhus och mat har hon aldrig varit förtjust i... Hur tränade ni era katter att förstå sig på kattluckan?

Svar på tråden Släppa ut innekatt