• Anonym (Anonym)

Insektsfobi

Jag är så ensam med min ångest. Ingen förstår mej. Jag har det väldigt jobbigt nu när vår o sommar kommer och det kommer fram insekter. Utomhus har jag inga problem, men när de visar sej inomhus mår jag så dåligt. Vill bara kolla om det finns någon annan med samma problem som vill prata. Alla andra kommentarer undanbedes. Jag får nog av dem ändå.

/ångest o ensam

• Svar på tråden Insektsfobi
  • Anonym (ett liv som mitt)
    Anonym (Anonym) skrev 2021-06-01 21:49:07 följande:

Jag är så ensam med min ångest. Ingen förstår mej. Jag har det väldigt jobbigt nu när vår o sommar kommer och det kommer fram insekter. Utomhus har jag inga problem, men när de visar sej inomhus mår jag så dåligt. Vill bara kolla om det finns någon annan med samma problem som vill prata. Alla andra kommentarer undanbedes. Jag får nog av dem ändå.

/ångest o ensam

Förstår din ångest och avskyr kryp själv speciellt gråsuggor, stora flygfän som ollonborrar och bålgetingar, skumma skalbaggar, spindlar och fästingar exempelvis. Jag skulle aldrig klara tropiska länder pga detta.

Vad som hjälper mig lite numera är att försöka se att de inte vill mig illa egentligen och är levande individer precis som jag själv med rätten till sina liv och att de som alla varelser kämpar för mat och överlevnad, vilket gett mig en viss respekt.
  • Karlington
    Anonym (Anonym) skrev 2021-06-01 21:49:07 följande:

/ångest o ensam

Har du övervägt terapi? KBT ska tydligen vara mycket effektivt mot just fobier. :)
  • Anonym (Anonym)

Jag har provat kbt. Två gånger med några års mellanrum. Jag pallar det inte. Jag har haft denna ångest i nio år nu ????

• Anonym (Nät)

Ett tips är att sätta upp finmaskiga insektsnät framför fönster/dörrar. Då kan du fortfarande vädra, men slipper få in massa insekter i hemmet. Sedan är det såklart inte 100% säkert för insekter, speciellt spindlar, har en oförmåga att ta sin i överallt men det hjälper ändå väldigt bra.

• Anonym (Anonym)
    Anonym (Nät) skrev 2021-06-02 00:57:31 följande:

Ett tips är att sätta upp finmaskiga insektsnät framför fönster/dörrar. Då kan du fortfarande vädra, men slipper få in massa insekter i hemmet. Sedan är det såklart inte 100% säkert för insekter, speciellt spindlar, har en oförmåga att ta sin i överallt men det hjälper ändå väldigt bra.

Vi har slutat vädra för länge sen. Bara när det är som varmast korta stunder när vi ?vaktar?. Vi har tätat ALLT i huset! Vi byter kläder när vi varit ute. Torkar av alla matvaror vi handlat. Dammsuger allt vi tar in i huset. Nylonstrumpor för ventiler. Tejp för eluttag. Ja ni hör, det har gått så mkt längre än att ha vädringsnät ????. Jag vet inte vad mer vi kan göra. Ändå kommer det in djur. Gissar att baggar flyger in när vi öppnar ytterdörr, även om vi aldrig står med öppen dörr. Köksfläkten rengör vi ofta, men jag gissar det kommer in kryp där ibland. I
  • Anonym (C)

Och jag som trodde jag hade fobi. Jag tycker verkligen så synd om dig som mår såhär dåligt över insekter. Jag själv har en extrem rädsla för spindlar. Jag bor i ett hus nära vatten och därför har vi väldigt mycket spindlar på vårat hus.

Jag öppnar aldrig fönster. När jag ska gå ut så öppnar jag dörren och kontrollerar innan jag går ut att ingen spindel hänger ner. Jag har haft svårt att ta mig ut och in vissa dagar just på grund av detta.

Men det har blivit bättre på senare tid faktiskt. Jag började tänka att spindeln inte vill mig illa. Den är instinktivt livrädd för mig. Det har hjälpt att tänka så. Jag kan ännu inte röra spindlar men det är mitt mål.

Jag har inget tips. Men ville bara berätta att jag lider med dig och hoppas det blir bättre så att du kan leva normalt på sommaren.

• Pope Joan II
    Anonym (Anonym) skrev 2021-06-02 03:53:55 följande:
    Vi har slutat vädra för länge sen. Bara när det är som varmast korta stunder när vi ?vaktar?. Vi har tätat ALLT i huset! Vi byter kläder när vi varit ute. Torkar av alla matvaror vi handlat. Dammsuger allt vi tar in i huset. Nylonstrumpor för ventiler. Tejp för eluttag. Ja ni hör, det har gått så mkt längre än att ha vädringsnät ????. Jag vet inte vad mer vi kan göra. Ändå kommer det in djur. Gissar att baggar flyger in när vi öppnar ytterdörr, även om vi aldrig står med öppen dörr. Köksfläkten rengör vi ofta, men jag gissar det kommer in kryp där ibland. I
    Låter som ett jobbigt sätt att leva, särskilt med tanke på att det inte hjälper. Du mår ju ändå dåligt, eller hur? 

Du skriver "vi" - lever du tillsammans med någon som har samma fobi? Jag tycker att ni ska ta bort alla de åtgärder som ni infört och sluta byta kläder och torka av matvaror och istället hantera den ångest du/ni känner. 
    Shit for brains k + E
  • Anonym (Ryser)

Trode art det var jag som skrev detta!!

En sommar hade vi mycket insekter i köket och jag var nästan hysterisk. Damsög både väggar och golv mitt i natten då det var då de kom fram.

Mitt tips är att andas med magen och dammsuga runt listerna. Insektslampor ( de med blått ljus) är väldigt bra.

• Anonym (Anonym)

Det är bara jag i familjen som lider. Min man besväras inte av de djur som kommer in och han är inte orolig. Men han är orolig för mej och vill att jag ska må bra.

• Anonym (G)

Jag såg en skalbagge inne i köket igår. Mådde skit efter. Men tänker att det inte är så vanligt att det kommer insekter? Speciellt om man har stängda fönster. Du kanske skulle flytta om detta är ett vanligt problem där du bor. 

Det finns nån apparat man sätter in i ett eluttag som ger ifrån sig vågor som ska kunna hålla insekter borta. Googla det. 

• Pope Joan II
    Anonym (Anonym) skrev 2021-06-05 02:47:12 följande:

Det är bara jag i familjen som lider. Min man besväras inte av de djur som kommer in och han är inte orolig. Men han är orolig för mej och vill att jag ska må bra.

Jag förstår att han vill att du ska må bra, men att tro att inte även han påverkas negativt av alla de åtgärder ni företar er (och som ändå inte fungerar) är förmodligen inte med verkligheten överensstämmande. Tejpade eluttag och alla de andra exemplen på vidtagna mått och steg är givetvis besvärliga att leva med och heller inte normalt även om det väl skett någon förskjutning av vad normalt är.

Hur som helst så är det viktigt för er båda, och för er relation, att fobin hanteras på något annat och mer produktivt sätt än ni gör nu. Hur mycket av din tid går åt till att oroa dig och ha ångest över insekter? Kan ni göra saker tillsammans utan att du konsumeras av ångesten? 
    Shit for brains k + E
Svar på tråden Insektsfobi