• azileazil

    hjälp med matte

    Behöver hjälp med räkna ut en uppgift, skulle va tacksam om nån kunde hjälpa mig

    frida virkar och säljer grytlappar. Materialet till varje grytlapp kostar henne 4 kr. Under en månad virkar frida 120 grytlappar. Dessa tar hon med sig till en loppmarknad där hon säljer dem för 15 kr/st. Hur många grytlappar lyckas hon sälja om hon gör en vinst på 645 kr.

  • Svar på tråden hjälp med matte
  • Loigios

    Du får göra din egen läxa, men börja med att räkna hur hur mkt materialet kostar för alla grytlappar och totala intäkten på försäljningen

  • Arcnice

    Tänker inte ge dit svaret, men en ledtråd till hur du ska räkna ut det hela.

    Den totala summan hon säljer för är vinsten plus kostnaden för att tillverka de 120 grytlapparna.
    Sen vet du att hon försäljningspriset är 15 kr, och om du har den totala summan hon sålde för kan du sedan med en enkel division räkna ut antalet.

  • Nutid
    azileazil skrev 2021-06-01 22:13:18 följande:

    Behöver hjälp med räkna ut en uppgift, skulle va tacksam om nån kunde hjälpa mig

    frida virkar och säljer grytlappar. Materialet till varje grytlapp kostar henne 4 kr. Under en månad virkar frida 120 grytlappar. Dessa tar hon med sig till en loppmarknad där hon säljer dem för 15 kr/st. Hur många grytlappar lyckas hon sälja om hon gör en vinst på 645 kr.


    Dela upp uppgiften går det lätt.
    1. vad har materialet kostat?
    2. Om hon ska göra en vinst på 645 hur mycket pengar måste hon då få in? (svaret från fråga 1 + vinst)
    3. hur många grytlappar blir det? (svaret på fråga 2/ försäljningspriset)
  • azileazil
    Loigios skrev 2021-06-01 22:19:19 följande:

    Du får göra din egen läxa, men börja med att räkna hur hur mkt materialet kostar för alla grytlappar och totala intäkten på försäljningen


    Jag förstår, men jag behvde att nån hjälper mig i rätt riktning.
    Men tack jag tror jag har förtstått
  • Friger
    azileazil skrev 2021-06-01 22:13:18 följande:

    Behöver hjälp med räkna ut en uppgift, skulle va tacksam om nån kunde hjälpa mig

    frida virkar och säljer grytlappar. Materialet till varje grytlapp kostar henne 4 kr. Under en månad virkar frida 120 grytlappar. Dessa tar hon med sig till en loppmarknad där hon säljer dem för 15 kr/st. Hur många grytlappar lyckas hon sälja om hon gör en vinst på 645 kr.


    Antag antal grytlappar hon lyckas sälja är: X

    Ekvation:
    Försäljningsintäkter - Utgifter = Vinst
    (X st * 15 kr/st) - (4 kr * 120 st) = 645 kr

    Förenkla:
    15X - 480 = 645
    15X = 645 + 480
    15X = 1125
    X = (1125 / 15)
    X = 75st

    Svar: Frida har sålt 75st grytlappar.

Svar på tråden hjälp med matte