• Wed 2 Jun 2021 09:25
    525 visningar
    2 svar
    2
    525

    Sommardagis

    Sommardagis...

    (i Finland heter det dagis, här är förskola det ni i Sverige kallar förskoleklass)

    I sommar behöver barnen gå en vecka på sommardagis, min semester går inte att flytta pga de arbetsuppgifter jag är tilldelad den veckan, samma gäller sambon.

    Vi har tidigare ställt frågan om Yngsta, som kommer vara ensamt barn från sin avdelning, kan få gå med Mellan som är på en annan och har ett barn från sin avdelning med sig, inte en kompis dock . Mellan har varit ganska orolig då det inte är någon personal från hans avdelning där, vilket är en soppa i sig, för personal från hans avdelning är på jobb, men måste jobba på ett annat sommardagis då hen inte kommer jobba hela perioden.

    Varför är det ok att jobba delar av perioden på det sommardagiset, men inte på vårt? Stan delas på mitten och hälften av barnen till ena, hälften till andra.

    Så imorse får jag veta att Yngsta absolut inte får gå med mellan, de är nämligen indelade efter ålder. Vilket de ju är nu också, men all personal som träffat henne är eniga att hon skulle klara en vecka på stora sidan utan problem. Sen kom nästa slag. Den personal från Yngstas avdelning, som ska jobba på sommardagis, ska vara på småbarnsavdelningen. Där Yngsta INTE ska gå, med sina då 2 år och 4 månader är hon FÖR GAMMAL eftersom den är 1-2 år. Så hon ska vara HELT ENSAM med okänd personal och okända barn i okända lokaler. Dessutom är den avdelningen större, eftersom den är för 2-4 åringar, så troligtvis närmare 20 barn istället för nuvarande 12.

    Dessutom har de meddelat att där sover barnen inne. Om vi nu verkligen tyckte att hon måste sova ute kunde det kanske gå att ordna.

    Fyfanfyfanfyfan!!!

    Jag känner mig verkligen inte trygg med detta. Dagis säger att det är ingen fara, hon är ju så social och glad. Tror fan jag det, vi som föräldrar har ju sett till att hon är trygg där! Vi vet ju hur hon uppför sig i rum fulla med nya människor, när hon inte är trygg osv. Hon är ett gråtande plåster. Hon är redan som ett plåster när vi träffar hennes faster, farbror och kusiner, fast det sker i trygg miljö.

    Jag vet faktiskt inte riktigt hur jag ska lösa detta. Jag vet att jobbet inte går att ändra då vi är på minimibemanning med personer på semester och chefen samt övriga arbetsledare startar upp produktionen på nya verksamhetsplatsen. Min uppgift den veckan är att ansvara för att lagret töms och skickas iväg. Sambons avdelning har mindre än minimibemanning då de har två personer med extra lång semester som båda är borta då. Det sades direkt som schemat kom ut att inga ändringar görs, utan vi får byta med varandra. Tyvärr för mig är alla arbetsledare på jobb den veckan, så byter jag med någon hamnar jag ett halvt dygns resa hemifrån istället. De hos sambon som har semester är stenhårda på sina datum och vill ej byta.

    Bajskorv!

    Till råge på allt har föreståndaren semester och kan inte nås före nästa vecka.

  • Svar på tråden Sommardagis
  • Wed 2 Jun 2021 20:14
    #1

    Kan ni träffa personalen så den inte blir helt främmande?

  • Wed 2 Jun 2021 22:03
    #2
    Tow2Mater skrev 2021-06-02 20:14:53 följande:

    Kan ni träffa personalen så den inte blir helt främmande?


    Dagis får inte lämna ut personuppgifter ens i vanliga fall, och pga pandemin får endast de barn som går på en avdelning vistas där. Vår personal visste inte om det alls skulle vara någon hon kände igen på avdelningen.

    Det är också svårt att tro att det skulle hjälpa då tex faster och farbror som hon känner men som vi ser sällan, gör att hon gömmer sig i famnen. Hon är inte blyg, men väldigt reserverad mot främmande människor och nya miljöer
Svar på tråden Sommardagis