• Soffii

    Dagisavgift!

    Hej

    Behöver lite råd med tankar och funderingar jag har.

    För ett ex antal år sedan separerade vi och haft barnet varannan vecka.

    Jag flyttade till en annan kommun och för att det inte skulle bli strul med dagis så är barnet folkbokförd hos sin pappa. Enbart för att barnet skulle få vara kvar på samma dagis.

    Nu till min fundering.

    Jag och fadern har haft delad faktura på dagisavgiften.

    Nu fick jag reda på att HELA hushållets inkomster ska räknas med. Därav min sambos, vilket vi båda är emot.

    Jag har ingen topp ekonomi därav kommer avgiften höjas blir de mer knackigt för mig. Och jag kan inte tvinga min sambo att stå för någon som gäller mitt barn och tycker det är ett sjukt system.

    Risken är nu att jag kommer få en fet skuld till kommunen för att jag inte anmält min sambos inkomst. För vad jag förstår så gör dom en sambo/inkomstkontroll varje år.

    Dock vet jag inte om dom kommer göra en kontroll med tanke på att barnet står skriven hos sin far ?

    Någon annan som varit med om samma och hur man ska göra ?

    Har redan härjat med dom idag och dom hänvisar bara till att reglerna är sådana..

  • Svar på tråden Dagisavgift!
  • Sasiso

    Om pappan använder barnomsorgen med så kan väl han stå på fakturan? Barnens avgift går på mig fast pappan utnyttjar den lika mycket, och jag tjänar mindre än han.

  • Brumma

    Reglerna är inte sådana för att din sambo ska betala för ditt barn, utan för att man räknar med att DINA fasta kostnader blir lägre med en sambo.

    Ni är två som delar på hyra, el, vatten, fiber osv..

    Så... du bör självklart annäla direkt för att inte riskera åka på något i framtiden...

Svar på tråden Dagisavgift!