• Hortensian

    Sambon skadat sig hur göra med barn och jobb?

    Hej! Om sambon skadat sig på jobbet och är sängliggandes, kan ej se pga färsk skada i ögat. Vet någon vad som gäller för mig då? Har jag rätt att säga ifrån på mitt arbete eftersom han inte kan ta han om barnen för tillfället? Någon som vet hur vi ska gå till väga?


    Fsk
  • Svar på tråden Sambon skadat sig hur göra med barn och jobb?
  • Anonym (Hg)

    Jag förstår inte riktigt. Är han föräldraledig och kan inte ta hand om barnen? Isf kan du vabba om barnet han är ledig för är över 8 månader

  • Anonym (fo)

    Förstår inte heller frågan. Vem tar hand om barnet i vanliga fall? Jobbar ni olika tider? Hur gammalt är barnet?

  • Anonym (M)

    Menar du ta över föräldraledighet? Ja, du har rätt att gå direkt.

  • Anonym (K)

    Antar du inte menar föräldraledighet då han skada sig på jobbet.

    Ni jobbar olika tider? Då får du säga till och ta vab. Så fyller du i att den som skulle ta hand om barnet är sjuk när du ansöker.

  • Anonym (Djävulens advokat)
    Hortensian skrev 2021-06-02 19:20:45 följande:

    Hej! Om sambon skadat sig på jobbet och är sängliggandes, kan ej se pga färsk skada i ögat. Vet någon vad som gäller för mig då? Har jag rätt att säga ifrån på mitt arbete eftersom han inte kan ta han om barnen för tillfället? Någon som vet hur vi ska gå till väga?


    Varför är han sängliggande om han bara har skadat ögat? Är det ena eller båda? Hur länge ska han vara sjukskriven? Om han är det så kan han inte förväntas ta hand om barnen särskilt mycket och du har så klart rätt att säga ifrån extra arbete osv, och du har rätt att vab:a om barnen blir sjuka. Däremot så skulle nog inte chefen bli särskilt glad med tanke på att en person som bara skadat ena ögat är fullt kapabel att ta hand om barn ganska snart.
  • Anonym (Linslusen)

    Min dotter rev sönder min hornhinna en gång på ena ögat. Det gör svinont. Ljus hugger i högst och tårarna rann från båda ögonen. Solglasögon och blunda hjälpte. Det gick inte att hålla öppet ett öga. Att skada ögat kan innebära att man inte kan se något. Är man ovan av att vara ?blind? så är det inte så lätt att ta hand om sig själv eller om barn.

    Jag fick avslag och fick ta hand om min 8 månaders blundandes (gick lite så där. Kallade in en bekant som hjälp). Jag har tyvärr inga tips och råd.

    Krya på mannens öga! Mitt läkte efter 5-6 dagar.

  • Anonym (Zxcv)
    Anonym (Djävulens advokat) skrev 2021-06-02 20:48:11 följande:

    Varför är han sängliggande om han bara har skadat ögat? Är det ena eller båda? Hur länge ska han vara sjukskriven? Om han är det så kan han inte förväntas ta hand om barnen särskilt mycket och du har så klart rätt att säga ifrån extra arbete osv, och du har rätt att vab:a om barnen blir sjuka. Däremot så skulle nog inte chefen bli särskilt glad med tanke på att en person som bara skadat ena ögat är fullt kapabel att ta hand om barn ganska snart.


    Om han är sängliggande så lär det ju vara mer än bara ett öga?? TS du borde få ta över föräldraledigheten omgående.
  • Anonym (Djävulens advokat)
    Anonym (Zxcv) skrev 2021-06-03 06:19:46 följande:
    Om han är sängliggande så lär det ju vara mer än bara ett öga?? TS du borde få ta över föräldraledigheten omgående.
    Var inte så säker på det.... Ts skriver bara om ögat, och det finns gott om personer som tror att deras skador är värre än de är. Så om det bara är ögat ska man så klart vila första dagen antagligen, och det beror lite på blödning osv, men resten av kroppen är ju fullt frisk annars.
  • Anonym (Linus)

    Ja, om barnet är över åtta månader så kan du vabba. Du kan läsa mer på Försäkringskassans hemsida.

  • Hortensian

    Tack för alla era svar. Skada på hornhinnan var exakt det det gällde, vilket påverkat båda ögonen så dom är svullna och inte gått att öppna vilket gjort att han inte kunnat se. Vi jobbar olika tider och tanken va helgen nu när jag jobbar och han ska vara hemma med barnen. Lyckligt nog verkar det vända idag och han har fått upp ögonen så helgen kanske går bra trots allt. Vab kan man väl endast ta ut om barnen också är sjuka, vad jag förstått därför undrade jag hur man gått till väga om han inte kan ta hand om friska barn. Förhoppningsvis går det bra ändå nu ???????? Tack

  • Anonym (Hg)
    Hortensian skrev 2021-06-03 11:19:33 följande:

    Tack för alla era svar. Skada på hornhinnan var exakt det det gällde, vilket påverkat båda ögonen så dom är svullna och inte gått att öppna vilket gjort att han inte kunnat se. Vi jobbar olika tider och tanken va helgen nu när jag jobbar och han ska vara hemma med barnen. Lyckligt nog verkar det vända idag och han har fått upp ögonen så helgen kanske går bra trots allt. Vab kan man väl endast ta ut om barnen också är sjuka, vad jag förstått därför undrade jag hur man gått till väga om han inte kan ta hand om friska barn. Förhoppningsvis går det bra ändå nu ???????? Tack


    Rin
    Hortensian skrev 2021-06-03 11:19:33 följande:

    Tack för alla era svar. Skada på hornhinnan var exakt det det gällde, vilket påverkat båda ögonen så dom är svullna och inte gått att öppna vilket gjort att han inte kunnat se. Vi jobbar olika tider och tanken va helgen nu när jag jobbar och han ska vara hemma med barnen. Lyckligt nog verkar det vända idag och han har fått upp ögonen så helgen kanske går bra trots allt. Vab kan man väl endast ta ut om barnen också är sjuka, vad jag förstått därför undrade jag hur man gått till väga om han inte kan ta hand om friska barn. Förhoppningsvis går det bra ändå nu ???????? Tack


    Du skall kunna vabba när den andre föräldern är sjuk. Han kan ju inte ta hand om barnen.

    Ring fk och kolla. Telefonkön brukar vara Max 20 minuter
  • Anonym (D)

    Du har rätt att ta ut VAB om ordinarie vårdare är sjuk och inte kan ta hand om barnen.

    Bara att markera "ordinarie vårdare sjuk" och skriva att maken skadat ögonen, och inte ser och har svåra smärtor. . 

    Om han är bättre, men inte riktigt orkar att ta hand om barnen hela dagen kan du också ta ut VAB för del av dag.

    Sedan är det väl skillnad på ålder på barnen och vilken tillsyn de behöver i praktiken. Har man en vild 2-åring krävs det ju att man orkar ha koll på barnet på ett annat sätt än om man har en 10-åring som mest behöver sällskap.

Svar på tråden Sambon skadat sig hur göra med barn och jobb?