• Anonym (Anonym)

Menskoppen luktar apa!!

Brukar de göra det?? Jag har inte så lång erfarenhet av att använda menskopp men jag tänkte att det skulle lukta gammalt blod eller nåt, men det här är rent vidrigt, och jag har rätt bra tolerans för sånt annars.

• Svar på tråden Menskoppen luktar apa!!
  • Anonym (Kajsa)

Hej!

Jag hade exakt samma. Släng den inte!

Sterilisera genom att koka, borsta med tvål och mjuk tandborste. Lägg den sen i en skål med vinäger i några timmar, eller över natten.

Gör om proceduren till den bara luktar vinäger. Låt sen torka på nåt luftigt ställe.

Min slutade lukta efter det och det har aldrig kommit tillbaka! Vet inte varför det luktade så heller men googlar man är det många med samma problem.

Jag misstänkte att jag själv hade nån infektion eller bakteriell vaginos, men lukten försvann och kom dom sagt inte tillbaka så tror inte det var nåt.

• Anonym (Anonym)
    Anonym (Kajsa) skrev 2021-06-03 12:43:51 följande:

Hej!

Jag hade exakt samma. Släng den inte!

Sterilisera genom att koka, borsta med tvål och mjuk tandborste. Lägg den sen i en skål med vinäger i några timmar, eller över natten.

Gör om proceduren till den bara luktar vinäger. Låt sen torka på nåt luftigt ställe.

Min slutade lukta efter det och det har aldrig kommit tillbaka! Vet inte varför det luktade så heller men googlar man är det många med samma problem.

Jag misstänkte att jag själv hade nån infektion eller bakteriell vaginos, men lukten försvann och kom dom sagt inte tillbaka så tror inte det var nåt.

Den står på spisen för kokning just nu, tack för tipset om vinäger! =) Det kanske är gummit som reagerar på nåt sätt? Jag blev nästan lite oroad över vad man har där nere, om man sover t ex och nåt som luktar så äckligt är uppe i en och skvalpar runt, fy! Det känns varken fräscht eller tryggt. Men jag ska testa vinäger först så får vi se om nästa cykel blir bättre! :)
  • Chica D

Har aldrig testat menskopp.
    Är det aldrig risk att det läcker ut om man rör sig för mycket, typ tränar?

• Anonym (Anonym)
    Chica D skrev 2021-06-03 12:59:53 följande:

Inte om den sitter som den ska, den ska täppa till runt cervix med ett litet vacuum. Jag har inte vant mig att ha den än men smidigt att inte behöva tänka på läckage och man känner sig fräschare där nere utan en massa klet.
  • Anonym (Kajsa)
    Anonym (Anonym) skrev 2021-06-03 12:48:08 följande:

Den står på spisen för kokning just nu, tack för tipset om vinäger! =) Det kanske är gummit som reagerar på nåt sätt? Jag blev nästan lite oroad över vad man har där nere, om man sover t ex och nåt som luktar så äckligt är uppe i en och skvalpar runt, fy! Det känns varken fräscht eller tryggt. Men jag ska testa vinäger först så får vi se om nästa cykel blir bättre! :)

Ja, det var nog den vidrigaste lukten jag nånsin känt faktiskt. Jag har en liten steriliseringspåse, man lägger i den tillsammans med 1,5 dl vatten och micrar sen i tre minuter. Mycket snabbare än att koka! Finns massor om du googlar.

Fattar precis, ville knappt ha sex efter den mensen för trodde att jag luktade så. Jag beställde tid hos gyn för att kolla om allt stod rätt till. Men efter det har den inte luktat. Kanske ytterst lite en gång. Ge det lite tid och några omgångar vinäger!
  • Anonym (123)

På min står det att man ska skölja ur den när man tömmer koppen med kallt vatten innan man tvättar den med varmt för att den inte ska börja lukta illa. Kan det vara något sånt kanske?

• Anonym (Mensa)

Oj, nej, lukta ska den ju inte göra. Du skrev att du hade en i gummi. Kanske är de av silikon mindre luktiga? Mina såna har aldrig luktat (men blivit missfärgade).

Koka låter bra. Hoppas du får ur lukten!

• Anonym (Mensa)

[quote-nick]Chica D skrev 2021-06-03 12:59:53 följande:[/quote-nick]Har aldrig testat menskopp.

Är det aldrig risk att det läcker ut om man rör sig för mycket, typ tränar?[/quote]

Min kan läcka pyttelite. Fläckar trosan, men inte värre än så. Den läcker mycket bara om jag inte tömmer i tid. Men det gäller ju alla mensskydd. Ska jag bada i pool/simhall tömmer jag den precis innan (och efter) för säkerhets skull. Gjorde jag iofs när jag använde tampong också.

• Anonym (123)
    Chica D skrev 2021-06-03 12:59:53 följande:

Jag blöder extremt mycket och min läcker de första dagarna när mensen är som rikligast måste då ha dubbla skydd. Det behöver jag även om jag har tampong/binda med. Men annars läcker den inte
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (123) skrev 2021-06-03 13:31:20 följande:

På min står det att man ska skölja ur den när man tömmer koppen med kallt vatten innan man tvättar den med varmt för att den inte ska börja lukta illa. Kan det vara något sånt kanske?

Jag sköljer den alltid väldigt noga när jag tömmer, använder fingrarna för att få bort på insidan osv så det inte ska finnas nånting kvar när den går tillbaka in.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Mensa) skrev 2021-06-03 14:21:30 följande:

Oj, nej, lukta ska den ju inte göra. Du skrev att du hade en i gummi. Kanske är de av silikon mindre luktiga? Mina såna har aldrig luktat (men blivit missfärgade).

Koka låter bra. Hoppas du får ur lukten!

Det var jag som uttryckte mig slarvigt, den är ju av silikon :) Tack!
  • Anonym (...)

Jag använder menskopp (mooncup) sedan 14 år och det har aldrig luktad. Jag sköljer den varje gång jag tömmer den (förutom vid några få tillfällen där jag är på en offentlig toalett utan handfat i rummet) och efter mensen tvätter jag den noga med tvål och sedan kokar jag den.
    Har haft den första i lite över 7 
    år och den andra i snart 7 år.

• Anonym (123)
    Anonym (Anonym) skrev 2021-06-03 15:20:37 följande:

Jag sköljer den alltid väldigt noga när jag tömmer, använder fingrarna för att få bort på insidan osv så det inte ska finnas nånting kvar när den går tillbaka in.

Sköljer du i kallt vatten? För det ska man göra med min innan den tvättas i varmt för att det inte ska bli dålig lukt
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (123) skrev 2021-06-04 07:34:50 följande:
    Sköljer du i kallt vatten? För det ska man göra med min innan den tvättas i varmt för att det inte ska bli dålig lukt
    Ja, kallt/svalt vatten under användning och när man steriliserar den efter mensen är ju vattnet kokande.
Svar på tråden Menskoppen luktar apa!!