• Anonym (Anonym)

    Han favoriserar sitt äldre barn

    Jag vet inte vart jag ska vända mig, men jag håller på att gå sönder inombords. Risk för otroligt spretigt inlägg, men jag vädjar om hjälp! Jag känner mig så ensam i det här, finns det någon annan som är i samma sits?

    Jag träffade min sambo för 3-4 år sedan. Han har ett barn sedan tidigare, vilket inte var några bekymmer för min del. Hans ex däremot har alltid varit emot oss, försökt hitta fel i hans föräldrarskap men även snokat och försökt bli kompis med mig enbart för att hitta fel i vårt liv så att hon kan ha ensamvårdnad om deras barn. Nu när deras barn är större använder hon honom (barnet) som en informationskälla med ledande frågor om jag gör något dumt här hemma?? Jag har alltid tagit myrsteg in i relationen med deras barn, pga denna dominanta och sluga mamma. Min sambo har alltid fått kämpa oerhört mycket för att få ha deras barn 50/50. Han är förövrigt en kanonpappa till detta barn

    Nu har vi ett gemensamt barn som är 9 månader gammalt. Sedan dagen vi blev gravida förändrades min sambo över en natt. Han ifrågasatte mitt föräldraskap (trots att detta är mitt första barn), började dricka varannan helg, betedde sig urflippat. Var otrevlig mot mig som person, vilket han fortfarande är (alltså otrevlig i 18 månaders tid). Hans ex fick såklart reda på graviditeten och skrev då ca varannan dag att "han inte får glömma *** " pga att vi är gravida. Gud vet vad hon har skrivit mer för att få sambon hjärntvättad. Min sambo var skit kasst stöd under graviditeten pga sitt beteende, mådde otroligt dåligt över detta såklart - men han nekar allt detta och tycker att han var ett fantastiskt stöd. Han var så jäkla dålig som stöd att jag inte ens förväntade mig att han skulle vara med på förlossningen, men det var han och det funkade bra.

    Som sagt, vårat barn är 9 månader gammalt nu... Det är inte förens nu när ANDRA i min omgivning viftat med varningsflaggan om att det skiljer dag och natt om honom som pappa till dessa två barn. Hans äldsta son får 200% kärlek varannan vecka med kramar, pussar, presenter, leos lekland osv osv. Medan vårat barn existerar inte ens för min sambo. Han ser vårat barn som en belastning snarare än hans son. Sedan vårat gemensamma barn kom har han favoriserat sin äldsta son såååå mycket att det är läskigt, speciellt när andra reagerar utåt.... Jag får fråga snällt om han kan ta hand om vårt gemensamma barn då jag vill ha egentid... Det är alltid suck och stön, han säger bara att vår son är gnällig. Härmar honom med hån. Och visst finns det stunder han visar kärlek till honom också men dom är få... Min sambo säger inte ens godnatt till vår son när han ska sova. När hans äldsta är här (6 år gammalt) kan han ligga och kramas och läsa saga i ca 45 minuter. han super fortfarande varannan helg, såklart när hans favoritbarn inte är här.

     Nu ikväll åkte han iväg med sin äldsta för att äta på restaruang utan att säga till mig. Dom bara drog?? Detta har även hänt tidigare... Flera gånger...

    Hur ska jag göra för att komma åt min sambo? Jag/vi kan ju inte ha det såhär längre. Försöker jag tala allvar går han bara iväg. Jag har försökt tala lugnt, talat högt, konfronterat, skrivit sms, varit otrevlig, varit trevlig. Men jag kommer inte åt honom. Vad Ska Jag Göra? Jag går sönder!! Vad har våran gemensamma son gjort mot honom, uppenbarligen så illa att han inte ens vill vara med honom. En påtvingad relation är inte kärlek....

    Snälla hjälp mig :(((

  • Svar på tråden Han favoriserar sitt äldre barn
  • Anonym (Teddy)

    Det låter väldigt allvarligt och svårt att förstå förändringen. Ville han ha fler barn? Var ert barn planerat? Har han aldrig druckit för mycket tidigare? Hade ni god kommunikation tidigare?

    Eftersom du inte kan nå fram till honom, han kapar alla diskussioner genom att gå därifrån, måste du ta hjälp utifrån. Jag tror att ni MÅSTE boka tid hos familjeterapeut. Du måste ta till alla knep/hot du kan för att få dit honom. Fråga de andra personer som har reagerat på hans beteende om hjälp.

  • Anonym (Lova)

    Det finns bara en lösning- att lämna.

    Han beter sig fruktansvärt respektlös mot dig och ett barn. Det är inte ok på något vis! Du och sonen har rätt att må bra i en relation.

  • Drottningen1970

    Du kan inte åstadkomma en förändring hos pappan.

    Din prioritet och skyldighet i det här blir att avlägsna barnet från en skadlig hemmiljö. Tänker du ta det ansvaret?

  • Anonym (J)

    Eftersom denna förändring skett över en natt så tänker jag att pappan kanske har någon form av depression som gått ut över barnet i form av dålig anknytning.

    Jag vill råda dig att söka professionell hjälp. Vill han inte det så får du förklara att du inte ser några andra alternativ än separation pga hans relation till barnet.

    Om någon av hans familj eller vänner ser problemet så kan det nog vara bra att de går in och talar med honom.

    Du kan inte leva på detta sätt. Däremot tror jag absolut ni kan få hjälp med detta om han är beredd att ta den hjälpen.

    Men det bygger också på att du orkar kämpa dig igenom detta. Förändringen kommer inte gå på en natt och det är fullt förståeligt om du inte orkar mer

  • Jessi89

    Tycker det låter som förlossningsdepression. Fast innan barnet föddes. Kan vara därför han har svår att knyta an till sin yngsta. Hans beteende är såklart inte ok. Tycker ni bör söka er till familjerådgivning.

  • Anonym (Sluta överanalysera)

    Han favoriserar ej, han kompenserar för att ha brutit upp äldre barnets mamma och splittrat familjen, och nu sitter med en ny familj, där nya partnern verkar vara hysterisk och anklagande. Äldre barnet känner sig som femte hjulet och har inte valt TS eller TS barn eller sina syskon som alstras fram via TS

    Sluta överanalysera kvinna.

  • hanna1204

    Din sambo beter sig otroligt själviskt och uselt mot dig och er son. Vad tror du är anledningen? Oavsett kan du inte ha det så. Du kan böna och be honom men vad ger det. Vill han inte se problemet så låt honom vara och agera för egen del. Säg inget. Leta bostad och när allt är klart så flyttar du. Kontakta socialtjänsten och gör en orosanmälan på honom som förälder till er son eftersom han är olämplig som boendeförälder (sprit, omsorgssvikt, likgiltighet, hån) och kontakta även myndighet för att ordna umgänge som ska vara stipulerat skriftligt med er sons bästa i fokus. Se också till att kontakta en advokat som upprättar ett rättvist bodelningsdokument. När detta blir fakta ska du få se vad din fegis och barnrumpa till sambo gör. Om han varit obehaglig hittills är det inget mot vad som väntar men du måste ta stöd från vänner och familj. Han vittnen till hands om du kan och dokumentera allt som kränker dig och din son. Hälsningar frånskild mamma som överlevt separationer, skilsmässa, fysisk och psykisk misshandel och exets alkoholmissbruk. Tro mig! Han skulle göra annorlunda om han ville.

  • Drottningen1970

    Mycket hjärndöda förklaringar ska man höra till en mans hjärtlösa beteende mot en bebis och dennes mor. ...

    Förlossningsdepression i samma minut som graviditeten meddelades...

    Överkompensation gentemot ett tidigare barn som tar sig utryck i att kränka bebisens mor och att inte kunna säga godnatt till bebisen...

    Allvarligt ?Vad är det för fel på er? Er syn på män som hjälplösa krakar som behöver stöd i att uppföra sig som normala människor är beklämmande.

    Jag har betydligt större tilltro och förväntningar på män än vad ni tycks ha.

    Ibland är ett as bara ett as...

    Det är en vuxen man/pappa vi talar om som har full ansvar för sitt uppförande...

  • Anonym (A)
    Drottningen1970 skrev 2021-06-03 20:10:42 följande:
    Du kan inte åstadkomma en förändring hos pappan.
    Din prioritet och skyldighet i det här blir att avlägsna barnet från en skadlig hemmiljö. Tänker du ta det ansvaret?
    Håller med
Svar på tråden Han favoriserar sitt äldre barn