• Anonym1222467

    Läkare VT 2022 Lund

    Hej!

    Jag vet inte ifall jag kan skriva denna typ av tråd så ifall det inte går så kan moderaterna bara ta bort den. Det jag undrar är vad skulle ni tro att mina chanser är att komma in på läkarprogrammet i Lund på vårterminen 2022. Jag tar studenten nu och kommer att ha 21,6 i meritvärde. Förra året var det 21,77 men åren de 4 åren innan det hade jag kunnat komma in med dessa betyg. Så hur ser mina chanser ut kommer de kunna minska till nästa termin eller inte? Förstår att det är något som är såklart svårt att veta men vill ändå höra andras åsikter

  • Svar på tråden Läkare VT 2022 Lund
  • Embla twopointoh
    Anonym1222467 skrev 2021-06-04 14:18:22 följande:

    Hej!

    Jag vet inte ifall jag kan skriva denna typ av tråd så ifall det inte går så kan moderaterna bara ta bort den. Det jag undrar är vad skulle ni tro att mina chanser är att komma in på läkarprogrammet i Lund på vårterminen 2022. Jag tar studenten nu och kommer att ha 21,6 i meritvärde. Förra året var det 21,77 men åren de 4 åren innan det hade jag kunnat komma in med dessa betyg. Så hur ser mina chanser ut kommer de kunna minska till nästa termin eller inte? Förstår att det är något som är såklart svårt att veta men vill ändå höra andras åsikter


    Söktrycket till universitetsutbildningar har ökat markant i pandemins spår, så troligen kommer den trenden att fortsätta ett tag till. Har du tittat på antagningsstatistiken för höstterminen i år? (Eller, den kanske kommer i juli när antagningsbeskeden kommer?).
  • Karlington
    Anonym1222467 skrev 2021-06-04 14:18:22 följande:

    Hej!

    Jag vet inte ifall jag kan skriva denna typ av tråd så ifall det inte går så kan moderaterna bara ta bort den. Det jag undrar är vad skulle ni tro att mina chanser är att komma in på läkarprogrammet i Lund på vårterminen 2022. Jag tar studenten nu och kommer att ha 21,6 i meritvärde. Förra året var det 21,77 men åren de 4 åren innan det hade jag kunnat komma in med dessa betyg. Så hur ser mina chanser ut kommer de kunna minska till nästa termin eller inte? Förstår att det är något som är såklart svårt att veta men vill ändå höra andras åsikter


    Omöjligt att säga. Den här HT visade ingen större skillnad i mängden av ansökningar (liten minskning) sen förra HT, men själva meritpoängen vet vi ju inte än.

    Du kan ju alltid försöka höja kurser genom prövningar för att få högre meritpoäng. :) Har du gjort högskoleprovet?
    Embla twopointoh skrev 2021-06-04 15:59:01 följande:
    Söktrycket till universitetsutbildningar har ökat markant i pandemins spår, så troligen kommer den trenden att fortsätta ett tag till. Har du tittat på antagningsstatistiken för höstterminen i år? (Eller, den kanske kommer i juli när antagningsbeskeden kommer?).
    Söktrycket till Lunds universitet har minskat lite grann sen förra höstterminen, men så pass lite att det i sig förmodligen inte kommer ha någon större effekt på antagningspoängen. För kommande HT har vi än så länge bara antalet ansökningar, meritpoängen kommer som du sade när antagningen är klar. :)
Svar på tråden Läkare VT 2022 Lund