• Nymamma1234

    Hur flaskmata bebis ?

    Min sex månaders dotter hatar flaskan. Och jag vill inte amma mer. Inte velat det på flera månader egentligen men tänkte hålla ut till sex månader iaf. Hon biter mig och det funkar bara inte längre. Hon gillar inte napp heller. Det är som hon typ inte vet hur man suger på något annat än tutten..

    Innan så har jag även ammat varenda gång när hon ska sova också för att det varit ?lätt? men nu söver jag henne på andra sätt och det funkar bra.

    Men bebisar behöver ju tex näring som finns i gröt och välling? Hon verkar lite kräsen med smakportionera med.. hon gillar inte gröt (testat olika märken och smaker) även sätta puré i gröten men hon gillar den inte. Inte så förtjust i mat burkarna heller det enda hon verkar gilla är dom här frukt puréerna..

    men hur får jag henne att dricka ur flaska ? Testat även med bröstmjölk i flaskan men hon blir helt hysterisk.. och så blir jag bara helt osäker om hon ens är hungrig fast hon visar tecken på att hon borde vara det? så har även försökt att mata henne med välling i sked. Går sådär..hon blir ledsen..

    Och hon kan ju inte leva på frukt puré?

    Har även testat ersättning det går hon inte heller. Och har också testat olika vällingar och olika flaskor med olika storlekar?

    Hur ofta äter era sex månaders? Nån som har något tips vad jag ska göra ? Folk säger till mig att hon kommer ta flaskan när hon är tillräckligt hungrig, men jag känner men om hon inte gör det då ? Säg om hon inte ätit på fem timmar tex, då borde hon ju vara hungrig känner jag , så testar ge flaskan å hon blir svin sur , skulle jag väntat längre då eller vad ? Vill du inte att hon ska svälta heller ?

  • Svar på tråden Hur flaskmata bebis ?
  • syntharen

    Det kan ta många månader innan en bebis börjar äta större mängder vanlig mat. Därför är amning eller ersättning det som är huvudmålen upp till 1 år (men en del bebisar börjar äta ordentligt tidigare och andra kan det ta längre tid med). Jag skulle testa att ge ersättning (inte välling alltså) på sked och försöka fasa ut amningen. Kanske testa att ge med vanlig mugg (och skippa pipmuggen direkt).

Svar på tråden Hur flaskmata bebis ?