• Epplet123

    Sertralin när blir det bättre?

    Hej!

    Har fått utskrivit Sertralin för min ångest. Har tagit dom 39 dagar, men 28 dagar efter att jag gick från 25 mg till 50 mg.
    Tycker det har varit jobbig under insättningen, men känns lite bättre nu.
    Slutade snusa för ca 125 dagar sen, samt att jag har et magmunsbråck.

    Någon som vet eller har erfarenhet med när biverkningar avtar?
    Har magont och lite ?tryck? bröstet/magmunnen.

    Mycket tacksam för svar !

  • Svar på tråden Sertralin när blir det bättre?
  • Mortiscia80

    Det skulle kunna vara din ångest som ger de där symptomen, man kan få alla möjliga fysiska besvär då. Även om de uppkommit precis nu när du börjat med medicin behöver det inte bero på det. Eller så kan det vara kopplat till ditt magmunsbråck. Prata med din läkare om det där.

    Bra att du slutat snusa iaf! :)

  • Epplet123

    Hej och tack för svar !

    Ja tänker också som du, men så jobbigt att det inte blir bättre.

    Står att efter 2-3 väcker så blir det bättre, detta stämmer inte hos mig.

    Är det något man kan göra äta för att det ska bli bättre? Går promenader?

  • Fjäril kär

    Hur biverkningar blir, vilka man får och hur länge dom stannar är ju högst individuellt och beror ju också på vilken styrka man tar.

    Jag åt Sertralin i 1,5 år och stod på 150 mg och hade biverkningar hela tiden. Illamående, migrän och trötthet samt noll sexlust. Det avtog inte förrän jag tappade ner och slutade med dom.

  • Mortiscia80
    Epplet123 skrev 2021-06-05 11:01:02 följande:

    Hej och tack för svar !

    Ja tänker också som du, men så jobbigt att det inte blir bättre.

    Står att efter 2-3 väcker så blir det bättre, detta stämmer inte hos mig.

    Är det något man kan göra äta för att det ska bli bättre? Går promenader?


    Tyvärr vet jag inte vad som skulle lindra dina problem, särskilt som man inte vet vad det är. Om du har kraftiga smärtor måste du prata med en läkare, det kan vara nåt helt annat som man inte ens tänkt på.

    Generellt gäller mat som är snäll mot magen, tänk kokt mat istället för stekt t ex. Promenader sägs vara bra, det håller saker igång lite mer, och med tanke på varför du äter medicin så är det bra för den delen också, gärna med lite fart så du får upp endorfinerna.
Svar på tråden Sertralin när blir det bättre?