• lovingyou

    Ej normalt att sommarjobba? Curlade tonåringar?

    Min man och jag har gjort en iakttagelser bland släkt och bekanta och jag känner att jag skulle vilja ha input från fler.

    Till saken hör att min man har en 17-årig son. Vi har alltid varit noga med att det är viktigt att man lär sig tidigt att göra rätt för sig. Att arbeta och tjäna egna pengar är en viktig del i utvecklingen för att bli vuxen. Självklart är sen de pengarna som han tjänar hans och han får spendera dem som han vill.

    Min mans son har därför sommarjobbat flera somrar i rad och har även i år skaffat jobb under några veckor.

    När vi pratar om detta med andra som har barn i samma ålder så verkar många helt oförstående. De verkar tycka att de är helt oviktigt att deras snart vuxna barn ska arbeta. Pratade nyligen med en bekant vars dotter tar studenten nu i dagarna och fick då höra att dottern varken sökt jobb eller högskola. Föräldrarna verkade inte alls tycka detta var konstigt utan mer normalt att hon skulle få va ledig ett tag.

    Ingen av dessa familjer vi pratat med är höginkomsttagare utan alla har normala inkomster och arbeten . Utbildngsnivån varierar mellan gymnasie nivå och universitetsutbildning.

    Förstår självklart att det nu i och med Covid är svårare att få jobb men att man inte ens förväntas söka arbete är nog det som stör mig. Är detta verkligen normen och vi som är hårda och för stränga?

  • Svar på tråden Ej normalt att sommarjobba? Curlade tonåringar?
  • Anonym (VAsson)

    Jag blev aldrig pushad att skaffa sommarjobb och det var inte bra. Jag är snål och klarade mig bra ekonomiskt utan jobb, men den stora nackdelen var att när jag behövde ett extraknäck visste jag inte hur man söker jobb, hur man beter sig när man ringer arbetsgivare etc. Det hade varit mycket bättre om jag hade fått öva på det med hjälp av föräldrarna redan i tonåren.

    Att man ska göra rätt för sig var inget jag behövde lära mig genom ett sommarjobb. Men jag, som är blyg, hade behövt få erfarenhet av att söka och sköta ett jobb. Hur det funkar med fikaraster, löneutbetalningar, anställningsavtal mm. Det hade jag velat ha erfarenhet av den dagen jag stod där och skulle vara vuxen och klara ut det själv.

    Jag tycker med andra ord att ni gör helt rätt. Jag och min man är överens om att vi mer eller mindre tänker tvinga våra barn jobba åtminstone ett par, tre veckor på sommaren när de går i gymnasiet. Han har samma erfarenhet som jag.

    Att ha ett par sommarjobb och en referens på sin cv undrlättar ju också när man ska ut på arbetsmarknaden på riktigt.

  • Anonym (Q)

    Tyvärr är det normen men nej, ni är inte för hårda! Det är de andra som gör sina ungar en björntjänst.

  • Anonym (Sara)

    Det är knappast norm att ungdomen inte har någon plan alls efter studenten. Det tror jag oroar de flesta föräldrar.

    Sommarjobb för yngre ungdomar är nog generellt lite mindre vanligt nu än "förr", helt enkelt för att det är större konkurrens om de jobben än det var när jag var ung tex.

  • MrsPJ

    Håller med övriga. Sommarjobb är dessutom det enda, om man inte har extrajobb annars, som ungdomar har att bygga meriter på. Att komma ut i arbetslivet är också svårare nu än för 20 år sen så att stå där när man är 20 och bara lallat runt och inte vet hur man söker jobb eller ha jobbat en enda dag i sitt liv ger en rejäl uppförsbacke.

  • Anonym (Linn)

    Jag tycker att det är vanligt att tycka att ungdomar gärna ska jobba extra på sommaren. Kommunerna brukar ju oftast erbjuda tonåringarna sommarjobb och det är inte alltid de räcker till alla som söker.

    Sedan finns det inte lika många enkla jobb idag. De flesta arbetsplatser slimmar sina organisationer så mycket det går. Så det är säkert svårare att få ett extrajobb idag.

    Men för att återkomma till frågan, jag tycker att från att man är 15-16 så kan man jobba lite på sommaren. Det ger bra erfarenheter och ser bra ut på ett framtida CV.

  • Anonym (Stina)

    Jag tänker att alla inte ventilerar oro med alla? De kanske är bekymrade men säger inget om det? Deras barn kanske har sökt jobb och inte fått. Eller barnen har det jobbigt på ett eller annat sätt och klarar inte att sommarjobba?

    Min 17-åring har inte heller fått nåt sommarjobb och han är grymt besviken över det. Jag skulle inte stå och säga att andras barn är så himla duktiga inför honom.

    Så min poäng är att du kan inte veta någonting alls om huruvida barnen är curlade eller ej.

    Och du kan kallt räkna med att någon ännu redigare säkert har åsikter om att er som får behålla varje öra utan att betala något hemma och tycker det är curling.

    Folk är snabba med att döma helt enkelt och det handlar uteslutande om att känna sig lite bättre än andra.

  • Anonym (l)

    Jag som sommarjobbade tidigt men mest helger pga jobbets natur tycker ändå inte att man kan ställa det som krav. Ja, jag skulle helst se att de söker pga meriten senare, iaf det år de går under kommen ( ca 16-17). Kan också se att vissa faktiskt behöver den återhämtningen, speciellt nu när det varit mycket distansinlärning. För mig hade det slutat i kaos. Vad man ska göra efter studenten, ja det får man diskutera om inte ungen har en plan och kräva att de faktiskt gör upp en plan. T.ex skriver in sig på AMS direkt om de inte har jobb eller ska plugga till hösten.


    Jag var helt klart en jobbig student... men så mådde jag också helvete i flera år utan hjälp. Mår fortfarande dåligt över hur jag var ( trevlig men planlös, tog för lite ansvar pga klarade ej)

  • Anonym (Nja)

    Jag är 26 år idag. Mina föräldrar uppmanade oss att INTE arbeta hela somrarna. Av den enkla anledning att vi har hela resterande liv på oss att arbeta.

    Jag har aldrig haft problem att få arbete. Men både jag och min syster sommarjobbade fem veckor alla somrar i gymnasiet. Av den enkla anledning att vi själva tyckte det var roligt.

    Jag anser inte att jag hade behövt arbeta rör andra anledningar än att få meriten för att kunna få arbete senare i livet.

  • Glinda från Oz

    Sköt ditt och låt andra sköta sitt. En av mina vänner sommarjobbade inte, hennes föräldrar var högutbildade och gav henne det hon behövde. De tyckte att hon skulle njuta medan hon kunde. Det betyder inte att de inte lärde henne värdet av pengar eller att ta ansvar. Idag är hon läkare.

  • Dennadagdettaårdennastund
    Anonym (Stina) skrev 2021-06-05 12:01:47 följande:

    Jag tänker att alla inte ventilerar oro med alla? De kanske är bekymrade men säger inget om det? Deras barn kanske har sökt jobb och inte fått. Eller barnen har det jobbigt på ett eller annat sätt och klarar inte att sommarjobba?

    Min 17-åring har inte heller fått nåt sommarjobb och han är grymt besviken över det. Jag skulle inte stå och säga att andras barn är så himla duktiga inför honom.

    Så min poäng är att du kan inte veta någonting alls om huruvida barnen är curlade eller ej.

    Och du kan kallt räkna med att någon ännu redigare säkert har åsikter om att er som får behålla varje öra utan att betala något hemma och tycker det är curling.

    Folk är snabba med att döma helt enkelt och det handlar uteslutande om att känna sig lite bättre än andra.


    Så kloka ord!

    Jag tycker inte det angår andra faktiskt och inget Ts bör störa sig på bara föratt de har en "duktig" son. Alla är olika och har olika förutsättningar. Har man dessutom någon svårighet så blir det rejäl uppförsbacke. Många får jobb via kontakter och när de väl börjat en sommar så är det mycket lättare att få återkomma och då är allt löst. När man inte har det så, turen att få börja då blir man ju aldrig vald och det blir en neg spiral. Den processen måste man ju förstå innan man drömmer.
Svar på tråden Ej normalt att sommarjobba? Curlade tonåringar?