• Anonym (Orolig)

P-piller farligt för fostret/embryot?

Jag fick precis + på stickan , började äta P-piller för ca 3 veckor sen men har slarvat lite.. gjorde ett grav-test för säkerhets skull innan jag började trots att jag bara hade haft avbrutet samlag eftersom mensen var lite konstig , det testet var negativt. Så jag var alltså inte redan gravid innan jag började.

Jag har 2 barn sen tidigare och har fått två tidiga missfall, det ena var väldigt många år sen. Jag har ätit Prionelle 28 nu. Jag är inte riktigt helt 100 än hur jag ska göra men jag blir lite orolig .. Kan P-pillren ha skadat ?fostret?/embryot eller gjort så att det inte fäster ordentligt eller orsaka missfall? Jag slutar såklart nu.

Nån som har blivit gravid trots P-piller och allt har gått bra? Vet att det är ganska vanligt men blir ändå orolig .. De andra gångerna jag har blivit gravid har jag inte ätit P-piller eller använt något annat preventivmedel.

• Svar på tråden P-piller farligt för fostret/embryot?
  • Anonym (Lugn)

Nej det skall absolut inte vara någon fara.

Jag undrar dock. Började du med p-piller i samband med din förra mens? Om inte så skall du nog inte vara säker på att du inte blev gravid innan. Du kan då ha varit så kort gången att det inte gav utslag på testet.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Lugn) skrev 2021-06-06 09:02:22 följande:

Jag undrar dock. Började du med p-piller i samband med din förra mens? Om inte så skall du nog inte vara säker på att du inte blev gravid innan. Du kan då ha varit så kort gången att det inte gav utslag på testet.

Tack så mycket för svaret!

Nej jag började den här ?mensen? för ca 3 veckor sen men det var inte riktigt nån riktig mens utan bara en liten blödning.. och det var då jag testade också men innan jag började hade jag bara haft avbrutet samlag, efteråt har jag haft helt oskyddat..

Men det stämmer, det är ju inte helt omöjligt att jag blev gravid innan ändå fast det var väldigt tidigt så testet inte visade något. Ska nog ta ett sånt där test som visar ungefär hur många veckor.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Lugn) skrev 2021-06-06 09:02:22 följande:

Min mens har iförsej strulat en del ända sen jag fick yngsta barnet, först när jag ammade men även ibland efter jag har slutat.. och nu var det bara 3-4 månader sen jag fick ett tidigt missfall också så kan ju vara därför den har varit lite konstig och oregelbunden nu också ..
  • Anonym (Lugn)
    Anonym (Orolig) skrev 2021-06-06 13:02:41 följande:

Tack så mycket för svaret!

Nej jag började den här ?mensen? för ca 3 veckor sen men det var inte riktigt nån riktig mens utan bara en liten blödning.. och det var då jag testade också men innan jag började hade jag bara haft avbrutet samlag, efteråt har jag haft helt oskyddat..

Men det stämmer, det är ju inte helt omöjligt att jag blev gravid innan ändå fast det var väldigt tidigt så testet inte visade något. Ska nog ta ett sånt där test som visar ungefär hur många veckor.

Det kan ju ha varit en nidblödning du hade.

Oavsett så skall barnet som sagt inte tagit skada.

Jag förstår det som att tanken är att behålla barnet?

Då får jag väl säga grattis antar jag!
Svar på tråden P-piller farligt för fostret/embryot?