• Sun 6 Jun 2021 11:15
    684 visningar
    6 svar
    6
    684

    Akut hjälp av biståndshandläggare behövs

    Hej!

    En väninna till mig är i akut behov av hjälp av en biståndshandläggares input och råd.

    För att göra en väldigt lång och komplicerad historia kort, så har följande hänt:

    Hennes sambo i 40-års åldern åker akut in till sjukhuset i april, det var så pass allvarligt och dramatiskt så det var oklart om han skulle överleva men han trotsade oddsen och överlevde.

    Han skrevs ut ett par veckor senare och min väninna får det på sitt knä att bli som en heltidsvårdare för honom. Han har ingen annan i hans omgivning som kan hjälpa honom. Hon sköter medicineringen, lagar specialmat och en massa praktiskt för sambon som i nuläget inte är kapabel att ta hand om sig själv.

    Min väninna har samtidigt ett heltidsjobb och går igenom svåra saker själv som ett resultat av sambon, men ställer upp och gör allt som krävs. Det är samtidigt oerhört påfrestande och ansträngande för henne, både fysiskt och psykiskt.

    Hon är i kontakt med kommunen och får information om möjligheten till hemvårdsbidrag. Bidraget söks men nekas då en läkare som ALDRIG har träffat sambon tidigare skickar in ett intyg till kommunen där det bland annat står att mannen bedöms vara i en position där han kan sköta sig själv, vilket verkligen inte stämmer! Han klarar inte av att ta hand om sig själv, med undantag av sin intima hygien, utan det är min väninna som gör allt för honom. Paret får inte möjlighet att se intyget innan det skickas in.

    Frågan är nu, vad kan göras åt denna soppa och vad kan göras för att hon ska få tillgång till hemvårdsbidraget som hon egentligen borde ha rätt till? Läget är mycket svårt för henne och vi uppskattar verkligen alla råd som ges! Stort tack på förhand!

  • Svar på tråden Akut hjälp av biståndshandläggare behövs
  • Anonym (Ring)
    Sun 6 Jun 2021 11:21
    #1

    Ring kommunens växel, be att få bli kopplad till biståndshandläggare. Berätta det du skrivit här.

  • Anonym (Bistå­ndshan­dlägga­re)
    Mon 7 Jun 2021 13:55
    #3

    Alla kommuner tillämpar ju inte att anhöriga mot ersättning kan vara hemma och sköta en närstående utan finns det ett bedömt behov av hjälp så kan han få hjälp genom hemtjänst med det som rör hans personliga vård. Däremot hushållets gemensamma uppgifter åligger hennes ansvar att sköta själv.

    Lättast är som någon redan skrivit, ring och be att få prata med en handläggare. Går ju aldrig att svara generellt då det alltid görs individuella behovsbedömningar.

  • Anonym (B2)
    Mon 7 Jun 2021 15:58
    #4

    Hemvårdsbidrag är en ganska liten ersättning i väldigt många kommuner och i den kommun där jag arbetar ska det dessutom vara ett varaktigt behov.

    Jag tänker att det är viktigt att ta in hjälp av exempelvis hemtjänst eller ansöka om avlastning om sådant behov finns, utifrån de nivåer av hemvårdsbidrag min kommun beviljar.

    Många tunga moment i skötsel av en anhörig ingår inte i den mall min kommun använder, utan delar som tillhör sjukvårdens ansvar och hemmets ansvar ger få, eller inga poäng.

    Ett hemvårdsbidrag behöver ej heller kommuniceras, så att ni ej tagit del av läkarintyg är inga konstigheter.

    I min värld räcker inte de nivåerna som hemvårdsbidrag ligger på och det är oftast mer rimligt med faktiskt praktisk hjälp.

  • Anonym (B2)
    Mon 7 Jun 2021 16:17
    #5

    Beroende på hur sjuk sambon är kan det också vara aktuellt med närståendepenning detta är en högre ersättning och söks hos Försäkringskassan.

  • Anonym (.)
    Sun 27 Jun 2021 21:00
    #6

    Hon bör ringa biståndshandläggare och begära hemtjänst. Såklart.

Svar på tråden Akut hjälp av biståndshandläggare behövs