• Anonym (H)

Schasa bort grannbarnen, ja eller nej?

Flyttade till en brf för några månader sen. Parhus och alla har egna tomter.

Igår upptäckte jag grannbarnen när de gick över vår tomt. Jag sa åt dem att inte vara på vår tomt och då sprang de iväg.

En stund senare fick jag ett argt sms från barnens förälder som tydligen tyckte att det var väldigt dumt gjort av mig.

Okej? Men det är vår tomt? Jag vill inte ha barnen olovligen i vårt hus heller, så vad är skillnaden?

Hur hade ni reagerat om det var er tomt eller era barn?

• Svar på tråden Schasa bort grannbarnen, ja eller nej?
  • Anonym (ööö)

Helt ok av dig. Fånigt av den föräldern att skicka sms och inte bara komma över och prata med dig. 

• Anonym (Burt)

Med vilket tonfall och vilka ord sa du till barnen?

• Anonym (Jenny)

Det beror lite på hur du schasade bort dem. Sa du till med neutral ton eller om du gormade och skrek. 

Att be folk inte vara på din tomt är helt ok. Svara bara föräldrarna att barnen är välkomna och och när du bjuder in dem men inte annars och att du uppskattar att de respekterar detta.

• Anonym (Jenny)
    Anonym (Jenny) skrev 2021-06-06 13:15:05 följande:

Det beror lite på hur du schasade bort dem. Sa du till med neutral ton eller om du gormade och skrek. 

Att be folk inte vara på din tomt är helt ok. Svara bara föräldrarna att barnen är välkomna och och när du bjuder in dem men inte annars och att du uppskattar att de respekterar detta.

* om och när du bjuder in dem
  • Anonym (Kvinna 39)

Självklart ska de inte vara på er tomt. Sedan måste ni förstå att om ni inte har staket till tomten så vet självklart inte barn var tomtgränserna går och de flesta barn är vana att springa fritt där det är gräsmattor osv.

Mitt råd: sätt upp staket.

• Anonym (H)
    Anonym (Kvinna 39) skrev 2021-06-06 13:20:21 följande:

Självklart ska de inte vara på er tomt. Sedan måste ni förstå att om ni inte har staket till tomten så vet självklart inte barn var tomtgränserna går och de flesta barn är vana att springa fritt där det är gräsmattor osv.

Mitt råd: sätt upp staket.

Det är supertydligt vart gränsen går även utan staket och vår tomt sitter inte ihop med deras, så fanns ingen anledning alls att "råka" hamna på vår. Barnen är tio, så var inte en liten knatte precis.
  • Anonym (H)

Jag var helt lugn.

• Anonym (Omg)

Hahahaha nej det är inte okej. Det är barn för helskotta. Är du en bitter nucka? Låt barnen leva så länge de inte förstör nåt är det väl helt ok?

• Anonym (Omg)

Hoppas du hytter med näven nästa gång och spottar i marken

• Anonym (Kvinna 39)
    Anonym (H) skrev 2021-06-06 13:48:23 följande:
    Det är supertydligt vart gränsen går även utan staket och vår tomt sitter inte ihop med deras, så fanns ingen anledning alls att "råka" hamna på vår. Barnen är tio, så var inte en liten knatte precis.
    Ändå, vill du inte att någon ska gå över tomten, leka där osv så är det staket som gäller. Du kan tycka att det är tydligt, det betyder inte att gränsen respekteras, som du själv vet.
Svar på tråden Schasa bort grannbarnen, ja eller nej?