• Anonym (Barn)

Ersättning försäkring ärr?

Hej, vår dotter är 5 månader gammal och när hon föddes så hade den elektroden de använder vid förlossningen fastnat så de fick inte bort den direkt och det är idag ett fult är och en bula inåt på huvudet där den satt och det växer inget hår. Vi har haft en försäkring innan hon föddes och i kontakt med försäkringsbolaget för ett tag sedan så sa dom vi skulle kontakta dem när hon är ett år gammal. Helt obefintlig egentligen men är mer nyfiken- vad tror ni hon skulle kunna få i ersättning?

Se bild som jag tog igår.

• Svar på tråden Ersättning försäkring ärr?
  • Anonym (Samma)

Ser tyvärr ingen bild. Men min son hade samma, han har ett ärr på ca 5 mm gånger 3 mm där det inte växer nåt hår. Det syns när han är helt kortklippt men annars inte. Vi har inte brytt oss om att söka ersättning för det då jag är säker på att han inte kommer få nåt ioma det sitter i hårbotten och håret täcker (just nu, han kan ju bli tunnhårig som sin far i 25-års åldern?).

• Anonym (Samma)

Ah nu ser jag bilden. Det ser ju rätt rött ut så det har säkert inte läkt riktigt än. Kan ju vara så att det längre fram kommer växa hår där. Tveksam till om ni kommer få nåt?.

• Anonym (Nja)

Jag sökte ersättning för ett 2 dm ärr på benet men fick inte för jag inte sökt läkarvård för skadan. Vet inte om det är så med alla försäkringar?

• Anonym (Barn)
    Anonym (Samma) skrev 2021-06-06 15:23:15 följande:

Ah nu ser jag bilden. Det ser ju rätt rött ut så det har säkert inte läkt riktigt än. Kan ju vara så att det längre fram kommer växa hår där. Tveksam till om ni kommer få nåt?.

De har de sagt på BVC att det troligtvis kommer växa ut hår där så småningom och det är ju ingenting som kommer synas i framtiden såvida hon har långt hår :)
  • Karlington
    Anonym (Barn) skrev 2021-06-06 15:16:53 följande:

Hej, vår dotter är 5 månader gammal och när hon föddes så hade den elektroden de använder vid förlossningen fastnat så de fick inte bort den direkt och det är idag ett fult är och en bula inåt på huvudet där den satt och det växer inget hår. Vi har haft en försäkring innan hon föddes och i kontakt med försäkringsbolaget för ett tag sedan så sa dom vi skulle kontakta dem när hon är ett år gammal. Helt obefintlig egentligen men är mer nyfiken- vad tror ni hon skulle kunna få i ersättning?

Se bild som jag tog igår.

Har det gått fem månader sen det hände? Det är ju illrött och ser inte riktigt läkt ut än.
  • Anonym (ABC)
    Anonym (Nja) skrev 2021-06-06 17:51:16 följande:

Jag sökte ersättning för ett 2 dm ärr på benet men fick inte för jag inte sökt läkarvård för skadan. Vet inte om det är så med alla försäkringar?

Ja alltså jag fattar inte det där med att man måste sökt läkarvård. Ärret är ju där alldeles oavsett om man uppsökt läkare eller inte. 

Min dotter har ett ärr i ansiktet som vi uppsökte läkare för (eftersom att vi trodde att det kanske behövde sys) och som jag kom på att jag skulle söka pengar för. Men nu visar det sig att det inte verkar finnas i hennes journal. Och ser att alla besök vi gjort på just den akutmottagningen (2 stycken så inte så många) saknas i journalen. Är det så att de struntar att skriva in småsaker (pärla som fastnat i näsan som vi fick hjälp att blåsa ut och det där i ansiktet som de tejpade ihop istället för att sy). 
  • Egon den stora
    Anonym (Nja) skrev 2021-06-06 17:51:16 följande:

Ja, det där är ett dilemma. Åker man till vårdcentralen för att man skurit sig så får man skäll för att man kommit med det lilla. Men när man är duktig och tar kan om det själv så får man inte någon ersättning.

Det hände både mig och min son när kan ramlade på cykel och fick ett ordentligt ärr. Ersättning betalas inte eftersom läkarvård inte söktes.
  • Anonym (Nja)
    Egon den stora skrev 2021-06-07 17:03:57 följande:

Ja, det där är ett dilemma. Åker man till vårdcentralen för att man skurit sig så får man skäll för att man kommit med det lilla. Men när man är duktig och tar kan om det själv så får man inte någon ersättning.

Det hände både mig och min son när kan ramlade på cykel och fick ett ordentligt ärr. Ersättning betalas inte eftersom läkarvård inte söktes.

Precis så! Extra surt är att jag snubblade över en grej kommunen satt ut där det var dålig belysning och jag gick i mörker på vintern. Hade det varit i USA hade jag väl kunnat stämma. ;D
Svar på tråden Ersättning försäkring ärr?